*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 Jeg jobber kun deltid på jobben min. Har 6 faste skift (helg) i måneden, men har alltid jobbet så mye ekstra at det tilsvarer en ca 70% stilling. har i det siste begynt å få skikkelige bekkenplager og lurer på hva skjer om jeg blir sykemeldt nå? Får jeg sykepenger kun av de 6 skiftene mine, eller får jeg sykepenger utifra et gjennomsnitt av det jeg har tjent i det siste? og eventuelt hvor langt tilbake regner de gjennomsnitt da? håper på svar, for er grusomt vondt å være på jobb om dagen...
Gjest Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 så lenge du har vært ansatt i minst 4 uker så har du rett på sykemelding med sykepenger. Det har ingenting å si hvordan stillingsprosenten din er. Sykepengene utbetales etter hva lønnen din ville vært.
sosol Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 Ja sykmelding kan du få ja. Selv går jeg på svangerskapspenger pga bekkenplager og så jeg fungerer ikke på jobben. Det er ealt for mye stress og tunge løft på jobben min som gjorde til at jeg fikk svangerskapspenger.
Gjest Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 Svangerskapspenger får man hvis det er fare for fosteret at mor er i den jobben hun har. Altså er ikke mor i seg selv syk, men den jobben hun har kan skade den lille i magen. Sykepenger får man hvis mor er ufør pga egen sykdom.
enlitenpågang Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Får jeg lov å spørre hva du jobber som sosol? Jeg har samme problem som deg, en stressende jobb med tunge løft. Jobber som sykepleier i hjemmetjenesten. Jeg er vikar, så jeg går ikke noe fast rute og vet aldri hvilken rute jeg må gå fra dag til dag. Det blir 9 ruter og maaaaange pasienter å ha oversikt over. *STRESS* På kveldsvaktene er det ca 20 pasienter på ruta, da springer man mellom pasientene for å rekke over alt. Og alle blir sure fordi man kommer for sent:( Lurte på om jeg skulle snakke med legen om graderte svangerskapspenger, slik at jeg kan slippe seinvaktene. Har ikke sykepengerett, så kan ikke sykemeldes. Synes det virker som de fleste her inne blir sykemeldt når det er noen problemer med jobben....
Gjest Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 Du har krav på tilrettelegging på jobben når du er gravid. Graviditet er en tilstand og ingen sykdom,det er viktig å huske på, men for mange kan jobben bli tung og stressende. Skjønner det spesielt godt side du er sykepleier og jobber i hjemmetjenesten. Selv om du er vikar har du krav på tilrettelegging. Dvs at du kan få en "lettere rute" osv. Selv jobber jeg nattevakter i hjemmetjenesten og er "bare" tilkallingsvikar. Pga god dialog med sjefen min har jeg fått god tilrettelegging uten å ha vært i kontakt med legen min først. Men jeg anbefaler deg å snakke med legen din om dette. Det skal ikke være "enkelt" å få sykemelding bare fordi man er gravid. Men så snart mor blir syk eller jobben har en potensiell sjanse til å skade fosteret, skal man få sykepenger/svangerskapspenger.
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ i magen Skrevet 24. januar 2010 #7 Skrevet 24. januar 2010 Det der er faktisk feil. Om du ikke fungerer i jobben pga svangerskaper, og jobben ikke kan legge til rette slik at du fungerer i jobben, får du svangerskapspenger. Være seg svangerskapsforgiftning, kynnere, bekkenplager eller annet.
Gjest Skrevet 24. januar 2010 #8 Skrevet 24. januar 2010 Nei det er ikke feil.. Les trygdeloven kapittel 14 om du er i tvil! Sykemelding får du hvis du selv er syk..da utbetales sykepenger. Svangerskapspenger utbetales hvis jobben setter graviditeten i fare..altså er en fare for fosteret. Et krav for å få svangerskapspenger er at tilrettelegging/omplassering ikke er mulig. Om disse reglene utøves anderledes i praksis er en annan sak men slik er regelverket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå