nurket4a Skrevet 23. januar 2010 #1 Skrevet 23. januar 2010 Hvor på nettet kan jeg finne ut ting om slekta mi???
FruTennplugg+guttepluggene Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 skal høre med mannen min, han holdt på med det, tror også du kan søke i et digitalt nettverk på nettet, husker ikke helt hva det heter :-) minn meg på det hvis jeg glemmer det, send post :-)
FruTennplugg+guttepluggene Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 http://www.digitalarkivet.no/
FruTennplugg+guttepluggene Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 http://www.dinstartside.no/Slektsforskning.aspx
herewego Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 På www.digitalarkivet.no finner du folketellinger og skanna kirkebøker for hele landet. Folketellingene er digitalisert, så der kan du gå inn på riktig område og søke. Kirkebøkene er i hovedsak skanna inn, det betyr at du må bla deg frem og lese. I all hovedsak kan man si at jo lenger bakover du kommer i tid, jo vanskeligere er det å tyde skriften i kikebøkene. Det er også veldig mange kirkebøker, så det kan være lurt å vite litt på forånd som feks. sted/ bydel/ menighet/ årstall osv... Det du finner i kirkebøkene er hovedsaklig fødsel/ dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse. Ut ifra dette finner du navn på vedkommenes foreldre (og ofte alder på disse) og hvor de bodde på det tidspunktet. Folketellingene forteller hvem personene bodde sammen med, hvilke stilling de hadde i familien, yrke, bosted, fødested og alder. På bygda kan du også finne opplysninger om gården, som antall dyr osv.. Folketellinger og kirkebøker utfyller altså hverandre og er de viktigste redskapene en slektforsker har. Ellers kan du prøve www.familysearch.com, dette er en side mormonerne i USA driver- mange norske slekter er lagt inn her. Ellers vil jeg anbefale deg å gå inn på www.disnorge.no, dette er foreningen for norske slektsforkere. Her finner du mye nyttig informasjon og linker, i tillegg til ulike forum hvor du kan diskutere sletsforsking med andre sletsforskere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå