Gå til innhold

kg

snart mamma til to gutter :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått opp 11 kg alt og er i uke 31.. og jeg er stor fra før..

Det begynner å bli kjempe tungt synes jeg..

Går mann fort ned etter fødsel ? alt dette kan jo ikke være fett heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

aner ikke, jeg har gått opp nesten 30 kg så håper da indelig det... jeg skal ned på startvekt jaffal, koste hva det koste vil ;-)

Skrevet

Det varierer veldig hvor raskt man går ned etter fødsel. Hos noen er det mest vann i tillegg til baby, ekstra blod osv osv og da går man stort sett raskt ned igjen. Hvis det er mest fett man har lagt på seg tar det lengre tid. Mulig jeg husker feil, men jeg tror det er ca12kg som er det man gjennomsnittlig bør/skal legge på seg som er barn, morkake osv osv, så sånn det er nå har du jo ikke lagt på deg noe mer enn det hvertfall.

Jeg gikk ganske raskt ned etter forrige fødsel, men hos meg kom kiloene på igjen når jeg trappet ned ammingen ca et halvt år etter fødsel, så det er greit å huske på at man må passe på selvom man går raskt ned først.

Skrevet

Tusen takk for svar jenter.

Håper at vi er heldig etter fødsel da :-)

Skrevet

Det varierer nok veldig hvor mye man går ned. Jeg har gått ned nøyaktig 10 kg ved fødsel med begge mine, og resten og litt til ved amming. Amming er gull når det gjelder å ta av!!

Skrevet

Første svangerskap gikk jeg opp 24 kg. 14 kg forsvant på føden. Deretter forsvant 13 kg fryktelig fort i barseltiden. Jeg slet med undervekt fra babyen var 3 mndr og utover. Så ikke ut... Tynn og dratt med noen store blå-amme pupper :)

Denne gang har jeg lagt på meg 15 kg -er 36 fullgåtte. Og det blir sikkert noen kg til den siste mnd. Har fått tømmerstokk ankler også.

Synes du skal slappe av. Jeg synes ikke du har lagt på deg mye. Jordmora mi sier at det står 12 kg som gjennomsninttsvektøkning for norske kvinner i svangerskap -men det er gjennomsnittet som også rommer de med hyperemesis, de med svært høy start BMI som ikke går opp særlig mye osv. I flg jordmora mi -så mener hun det er mest vanlig med rundt 20 kg vektøkning.

Skrevet

jeg har gått opp 1 kg i hele svangerskapet.har 3,5 uker igjen til termin.

I en periode veide jeg faktisk 0.5 kg mindre enn før graviditeten.

syntes dette er litt rart da jeg er stor i utgangspunktet.men det kan ha noe med at matlysten ikke er helt på topp å gjøre.

forrige gang gikk jeg opp 12 kg,meste parten av det forsvant første uka etter fødsel.

så du trenger ikke bekymre deg,tenk på hvor mye vekt som forsvinner under fødsel og dagene derpå.

amming skal visst også hjelpe på.

Jeg syns ikke du har gåt opp mye.

Lykke til.

Skrevet

Jeg merket aldri noe til at amming gjorde at vekta gikk nedover (donerte i tillegg, så mye produksjon, men kanskje jeg ikke fikk ut fettet siden gutten ble raskt ferdig?) Gikk også masse tur (da sov han i alle fall). Følte at kaloriregnskapet var riktig, men det kan umulig ha vært det... Hadde gått ned til under startvekt få uker etter fødsel uansett da.

Skrevet

Mange som har "lill å gå på" legger på seg lite i svangerskapet. Det er også tilradelig at overvektige legger på seg mindre enn normalvektige.

Jeg er 174-80 kg i startvekt og har gått opp 6 kg og har termin i morgen. Har på sett og vis da "gått ned i vekt" men har da spist for to på den måten at jeg har spist sunt og ikke mengder. Har ikke vært noe ekstra sulten da jeg jo har hatt litt å tære på..

Er man ei flis trenger kroppen fett for å gjennomføre ett svangerskap. Ikke uten grunn at afrikanske damer med store romper er å forestrekke med tanke på å få mange barn i Afrikas dype skoger.

Legger man på seg mye på slutten er det som regel mye vann og det sklir fort av. De verste kiloene er de som eventuelt kommer i begynnelse om de er mange. Da er det som regel p.g.a hva og hvor mye man spiser...

Litt fakta:

* En ikke-gravid kvinne trenger ca. 2 100 kcal per dag.

* En gravid kvinne trenger ca. 2 500 kcal per dag.

* En ammende kvinne trenger ca. 2 700 kcal per dag.

En vektøkning på 10-12 kg regnes som normalt. Av praktiske grunner deler man graviditeten inn i 1., 2., og 3. termin.

* 1. termin er fra 0-12 uker. Her er det passende å legge på seg 1-2 kilo.

* 2. termin er fra 12.-28. uke. Her er det passende å legge på seg 300-400 gram hver uke.

* 3. termin er fra 28.-40. uke. Her er det passende å legge på seg 1-3 kilo hver måned.

Hvor kommer alle disse kiloene fra?

* Selve barnet veier før fødselen ca. 3.500 gram.

* Livmoren vokser til ca. 900 gram.

* Morkaken veier ca. 650 gram.

* Fostervannet veier ca. 800 gram.

* Brystene vokser med ca. 400 gram.

* Den økte blodmengden veier ca. 1.250 gram.

* Væskeansamlinger utgjør ca. 2000 gram.

* Fettdepoter under huden utgjør ca. 1.700 gram.

I alt er dette en vektøkning på 11 200 gram, som er en hel normal vektøkning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...