SnartToGull Skrevet 23. januar 2010 #1 Skrevet 23. januar 2010 jeg er ped.leder på småbarnsavdeling og er nå i uke 24. Synes det er veldig tungt å gå på jobb...mye stress ifh til at jeg bare jobber 50% (er 50% sm), har bekkenvondt og dårlig arbeidsmiljø...vanskelig å tilrette legge...er litt fortvilet for hva jeg skal gjøre...synes situasjonen er utholdelig i 3 mnd til... Hvordan er det med dere andre ped.ledere/førskolelærer/assistenter....hvor langt er dere på vei og er dere i full jobb ennå?? hvordan blir jobben deres tilrettelagt??
solstråle :) Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 Har du snakket med styrer eller de andre voksne på avdelingen om det? Jeg er nå gått ut i permisjon, men var sm 40% den siste mnd før permisjonen. Er ikke bare bare å jobbe i bhg når en er gravid, men kollegaene mine tok hensyn til min situasjon. Da bekkenet begynte å verke og det ble tyngre å bevege på seg, tok de andre på avdelingen seg av de tyngste oppg som bleieskift og bæring av de minste. Både styrer og kollegaer var veldig forståelsesfulle, og de gjorde det de kunne for at dagene skulle bli lettere for meg. Hadde de ikke gjort det, hadde jeg nok blitt sm mye tidligere. Men så sa jeg også ifra da det begynte å bli tungt på jobb, og jeg ba alltid om hjelp hvis jeg følte at jeg hadde behov for det. Snakk med kollegaene dine og kom fram til en løsning, det skal ikke så mye tilrettelegging til for at arbeidsdagen din blir vesentlig mye bedre. Og jeg regner jo med at de ikke er interessert i at du blir ytterligere sm, men at du kan være i arbeid så lenge som mulig.
4 ♥ Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 Har vært sykmeldt nesten hele svangerskapet. Nettop pga det er vanskelig å tilrettelegge og arb.miljø. Hadde jeg hatt en kontorjobb, kunne jeg ha jobbet litt hjemmefra o.l Men det er jo umulig som ass i bhg. Har bekkenplager i tilegg til hyperemessis. Jeg tenker det er bedre for arb.plassen å få inn en som fungerer fullt i min stilling istedet for at alle skal ta hensyn, for det er det hverken tid eller muligheter for på barnehagen når det er underbemannet osv fra før.
Tredje drøm Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 Jeg går inn i min 15.uke nå, og kjenner at jeg må redusere arbeidsmengden. Har mye vondt i korsryggen (ikke svangerskapsrelatert, men sansynligvis forverret pga svangerskapet), vondt i hodet og har fryktelig lite energi. Jeg har kommet meg igjennom dagene på jobb, men ligger på sofaen fra jeg kommer hjem til jeg går og legger meg. Er helt skutt - har så vondt at jeg blir kvalm til tider. Og jeg har hele tiden dårlig samvittighet for familien min (mann og to barn) fordi jeg ikke orker noen ting. Men jeg synes det er vanskelig å være borte fra jobb. Med en gradert sykemelding er det jo likevel jeg som lager vaktlister og sørger for at alt går rundt, samt alt det administrative arbeidet. Vi er en stor barnehage, og vi ped.ledere har utvidet ansvar, og det er ikke bare å overlate mye til de andre. Ikke alltid så enkelt å få gode vikarer. Så da ender det gjerne med at jeg sitter med dårlig samvittighet overfor jobb, og gjør nok mer enn det jeg burde. Har alltid rådet andre til å tenke på seg selv og familien sin i lignende situasjoner, for de er viktigst. Men når man står i det selv, er det lettere sagt enn gjort. Jeg har kommet til det at jeg skal ringe legen i morgen for å få time, og så får jeg høre litt med han om hvor mye han tenker jeg burde redusere. Synes ikke det er så lett å tilrettelegge på arbeidsplassen...
Lilleleen Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 Jeg er fagarbeider på en småbarnsavd., og jeg har vært sykemeldt nesten hele svangerskapet. Den første tiden var jeg sykemeldt pga oppkast og kvalme, og da jeg var ca.4mnd på vei, så begynnte bekkenet å svikte. Jeg prøvde først å være sykemeldt 50%, men det ble vanskelig både for mine kolleager og meg. Så ble jeg aktiv sykemeldt. Jeg følte at det gikk greit å være på jobb noen timer hverdag, men jeg gikk hjem med en gang det begynnte å gjøre vondt. Etter ca.2 uker slik hadde jeg ett møte med sjefen. Hun sa at aktiv sykemeldt betydde at jeg måtte være på jobben hele dagen. De prøvde å tilrettelegge så godt de kunne for meg på jobben,. Det de gjorde var at jeg fikk forbud mot å løfte barna ( er ikke så lett å gjennomføre på en småbarnsavd), jeg skulle også være forsiktig med av og påkledning på barna, jeg kunne ta pauser når jeg trengte det, jeg fikk også ansvar for bilder, lage navnlapper o.l. Jeg prøvde å jobbe med denne tilretteleggingen, men det gikk ikke. Hadde utrolig vondt i bekkenet da jeg kom hjem. Så legen min sykemeldte meg 100% og det var jeg frem til permisjon. Håper du finner en løsning som passer for deg. Masse lykke til videre i svangerskapet )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå