Gå til innhold

Lurer til ang sosialstønad og barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et vennepar (som bor sammen) av meg har havnet i en situasjon der de har måtte søke om sosialstønad. Hun venninna mi mener at du kommer til å få dekt husleie/strøm, veiavgift, forsikringene de har (bil, person, barn etc), få livsopphold (2 voksne og 1 barn) samt barnetrygd og kontantstøtte (barnet er 14 mnd)

Stemmer dette?

Jeg trodde at sosialstønad kun var husleie, strøm og livsopphold jeg. Eller blir det anneledes når de har barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått sosialstønad og fikk støtte til husleie, strøm og livsopphold. Livsopphold er altså alt utenom husleie og mat.

Øvrige regninger som telefon, internett, bil osv. regnes inn i det man får til livsopphold. Så man får ikke masse penger til alt man har av regninger og har man ikke penger så må kan kutte ut endel. Jeg solgte bilen (jeg måtte ikke, men jeg gjorde det), sa opp telefon osv...

Skrevet

Barnetrygd og kontantstøtte regnes som inntekt så det blir trukket fra det de evt får. De kan få dekket husleie, livsopphold, strøm, i noen tilfeller kan det også hende man får dekket det andre de opplyser, men det kommer litt an på situasjonen, om de har bruk for bil, om de snart kommer ut i jobb og da har behov for bil. De andre forsikringene er det lite sannsynlig at de får, men aldri si aldri.

Skrevet

Kontantstøtte tas ikke med i beregningen, men alt det øvrige er ellers korrekt.

Det finnes som nevnt unntak, men det meste av regninger kan bes utsatt ved å ta noen telefoner.

Skrevet

Da er det ulikt fra kommune til kommune, vi har hatt med kontantstøtte som inntekt i alle de årene jeg har jobbet der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...