Hikken Skrevet 23. januar 2010 #2 Skrevet 23. januar 2010 Æppe - eple Bænnæn - banan Hæst - Hest Mamma Pappa Hæden - hadet Bade Kaidekai - fisk Dubdubææ - blomst Bil Kopp Takk Se sy - lys Kapa - bokstavkjeks (kapa betyr skap, kjeksen står nemlig i skapet;o) Bæækbæk - and Pipip - fugl Shjernsje - Stjerne Dærte - Hjerte Boka Dotte - votter Og sikkert mye mer som jeg ikke kommer på i farta ) Moro når de begynner å gjøre seg forstått!
Gjest Skrevet 23. januar 2010 #4 Skrevet 23. januar 2010 Jæple-Hjelpe Æple-eple Pæle-pære Nei Ja Pus Takk Ojgert-Yoghurt æposte-leverpostei Annan-Banan Hei Hadet Bjøski-brødskive Natta sogod-sov godt Sove Okk-smokk Bamse-kosen Se Der Sånn Dokke Baby Bok Klæ-klær Mamma Pappa + nesten navnet på storebror og mange av navna i bhg, på hennes avd. Er sikkert mer. Språket hennes har eksplodert den siste uken. Snakker hele tiden og vi skjønner veldig mye av det hun sier. 17 mnd. her.
Gjest Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 Min gutt er straks 19 mnd og sier: mamma pappa navnet på broren ball bok der se der datt an (når noe ramler i gulvet) ta dæ (løper etter hverandre og leker) hjemme (emme) brumbrum er bil namnam er mat øve er løve mange dyrelyder, til og med elefant, slange, apekatt, fugler, frosk, veps osv ikke bare de vanlige husdyrene dade (sove) tisse bæsj dada (hade) smø betyr snø nisse og hohoho aoa (når han slår seg) pus vovva bæ (bleie) pupp (han har aldri fått pupp men pappaen har vel lært han å si det hehe:-) Noen ganger sier han også fafa (farfar) Mo (farmor) Bæbæ (besta og bestefar og navnet på kusina si og dattra til m kusine. Sikkert noe mer som jeg ikke kommer på i farta. Han setter ofte sammen to ord.
StrøkenFrøken Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 23. januar 2010 Ikke verst, min sier ikke på nært så mye som deres synes jeg.. Mamma dada (hade) Namnam nana (sutt, koseklut) mamo (mormor) baba (baby, bæbu, bestefar) se der henne mer tut-tut (bil, fly, båt) ..er det jeg kommer på i farten, men satser på det plutselig kommer her også
Ranveig R Skrevet 23. januar 2010 #7 Skrevet 23. januar 2010 Lille sa ikkje mange ord i det heile tatt ved 18 mnd, kanskje 10-15 inkludert mamma, pappa, der, bæ, vov, takk Like før 24 mnd løsna det plutseleg og ho begynte å herme etter ALT. No, 2 mnd seinare snakkar ho ordentlege setningar, har høyrd 5 ord )
Gutt 05 og 08 Skrevet 23. januar 2010 #8 Skrevet 23. januar 2010 min lillegutt sier ikke så mange ord enda. men han sier noen da:) mamma takk gå ut gæern brabiel (gabriel) æsj (etterfulgt av en skikkelig latter)
Gemini7 Skrevet 23. januar 2010 #9 Skrevet 23. januar 2010 Jeg vet at det defineres som "forsinket språkutvikling" ved halvannet år om man ikke har mer enn 8 ord på dette tidspunktet. Diskuterte det nylig med noen kolleger, og ble overrasket over at det var grensa, for da jenta mi var 18 mnd hadde hun ca 80 ord. Ift de hun kjenner på samme alder ligger hun ganske langt foran på språk også. Hun var nemlig 18 mnd da hele fam lå nede m svineinfluensa, så da telte jeg og storesøstra hennes hvor mange ord hun hadde, i ren kjedsomhet. Jeg ville nylig sjekke hvor mange nye hun hadde fått siden da (hun er nå 21 mnd), og nå har hun ca 150 ord. Men det kommer nye omtrent daglig. Synes det er så herlig at jeg kan forstå henne og prate med henne:) Favorittene mine er: appapis (appelsin), æpæ (eple), mollom (banan), sego (værsågod) og nøs (snø). Disse hadde sikkert ikke andre skjønt, men hun sier det til riktig ting og på samme måte hver gang, så jeg vet hva de betyr for henne. Ellers har hun generelt ganske bra uttale også.
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 23. januar 2010 #10 Skrevet 23. januar 2010 Bra spørsmål- sniker meg til å spionere på tråden din. Språk er iallefall totalt varierende, barna rundt oss i samme alder varierer på mange hundre ord. Snuppa ligger vel likt med de som ramser opp med omtrent samme ord. Men babler ivei og gjør seg forstått. Syns dette med språk er litt overvurdert, men gleder meg såklart til vi kan kommunisere litt mere med språk. Men hun forstår alt vi sier og peker ut de merkeligste ting i pekeboka si så plutselig skjer det vel noe her og;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå