blond Skrevet 23. januar 2010 #1 Skrevet 23. januar 2010 Før vi fikk barn gjorde begge like lite og etterhvert som vi bodde flere år sammen og fikk barn har arbeidsfordeling tvunget seg fram. Jeg liker å vite hva som er mine områder og hva som er hans. Da slipper jeg å irriteres over alt han ikke gjør og forvente at han skal gjøre diverse ting jeg ser er nødvendig. Ideelt sett skulle han lese tankene mine og gjøre ting før jeg så det var nødvendig, men jeg har innsett at han ikke kan lese tankene mine (takk for det...!). Det er langt enklere (og fredeligere) å vite hva som er mine områder og hans. Humøret mitt er bedre og da er alle glade, hehe...
yasmina Skrevet 23. januar 2010 #2 Skrevet 23. januar 2010 Nei, vi har ikke det. Naa har vi mye hjelp i huset da saa det blir ikke det samme, men det som faller paa oss fordeles jevnt av seg selv. Merker alikevel at mannen tar mer ansvar for bilene enn meg og jeg for skolen til ungene og matlaging, men det er ikke slik at vi har diskutert det og blitt enige om den fordelingen.
blond Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 23. januar 2010 Høres deilig ut at det fungerer helt av seg selv, det kan jeg bare drømme om!
Lene~mor til tre Skrevet 23. januar 2010 #4 Skrevet 23. januar 2010 Nei vi har ikke definert hvem som har hvilke oppgaver i huset, her går det sin naturlige gang. Vi gjør omtrent like mye hver, han lager mat og vasker klær, rydder her og støvsuger når han har fri eller når jeg er på jobb og jeg lager mat til han og rydder her når jeg er hjemme og han er på jobb. Det fungerer her iværtfall, kjempedeilig egentlig
Jojo x3 Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 Vi har ikke definert fordeling av arbeidsoppgavene, men det har bare blitt til at jeg stort sett er den som vasker klær, lager mat og vasker huset. Mannen min vasker bilen, og når jeg spør tar han ut søppel og andre småting som jeg spør om. Han er flink til å rydde da og er den som styrer mest på når det gjelder ting som har med annet vedlikehold/oppussing av huset. Jeg syns egentlig vi har det ok selv om jeg skulle ønske av og til at vi hadde definert oppgavene litt mer.
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 23. januar 2010 #6 Skrevet 23. januar 2010 nei, men ting faller naturlig....jeg har inneomerådet og han uteomerådet... det betyr at han må ut å måke snø...hehe:PPP
moota m storebror&lillebror Skrevet 24. januar 2010 #7 Skrevet 24. januar 2010 Tja det ikke blir gjort av meg. Det blir ikke gjort heller. Men så har jeg heller ingen mann å irritere meg over heller =D
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 24. januar 2010 #8 Skrevet 24. januar 2010 Nei egentlig ikke. Men noen ting bare blir sånn!! Sånn så søppelet å få det satt ut til veien på hente dager har jeg aldri gjort og kan ikke gjøre heller fordi det er for tungt å langt å gå.. Tror heller han aldri har vasket vinduer, men vanlig vasking gjør vi likt av, selv om jeg føler jeg gør det mye oftere enn han. Han syntes uansett at vi "nettopp" vasket gulvene.. Selv om en kan se masse flekker på dem. Når jeg peker konktret på flekkene mener han på at han ikke har sett dem før og synes vi bare kan ta akkurat flekkene, for han vaska jo nettopp gulvene. Da kan det gjerne være to uker siden han vasket dem, og jeg ha vasket dem en gang etterpå.. Kjenner noen her som også har faste oppgaver. Slik som en fast dag i uka gjør den og den det og det. Da blir jo en del faste gjøremål som støvsuge osv gjort uten noe mer snikk snakk og en vet hvem som gjør hva.. Skulle mange ganger ønske det var slik her også. Men det blir liksom ikke fylt opp..
Tokatter_USA Skrevet 26. januar 2010 #9 Skrevet 26. januar 2010 Her har det fordelt seg naturlig. Stort sett fungerer det. Men jeg gjør mest av de daglige rutinene, som klesvask, klargjøring av klær og matpakke kvelden før, rydding, oppvask og betaling av regninger. Men han vasker sine egne klær, vasker opp av og til, lager middag nesten hver dag (jeg lager lunsj, det måltidet som er mer variert og sunnere i vårt hus), samt det meste utendørs. Hvis jeg føler jeg har for mye, behøver jeg bare å nevne det en gang, så gjør han det som trengs. Noen ganger blir jeg gal av rotet - da rydder han. Når vi skal ha selskap er vi the dream team. Vi diskuterer ikke hva som skal gjøres, han gjør det jeg ikke gjør og omvendt.
Gjest sug lut Skrevet 26. januar 2010 #10 Skrevet 26. januar 2010 Fast fordeling er en fordel. Det gnager mye mindre, og er langt fredeligere, som Blond sier.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #11 Skrevet 26. januar 2010 Tidligere hadde vi en arbeidsfordeling som gikk ut på at jeg gjorde det meste... Men etter endeløse diskusjoner og løfter om forbedring som aldri ble holdt, så slutta jeg ganske enkelt å gjøre en del ting. Lot klesvasken flyte, støvsugde ikke osv - bare handla, lagde mat og fulgte opp det som hadde med unga å gjøre. Da kom det seg, for han likte jo å egentlig å ha det reint og ha reine klær på seg:0) Nå gjør vi litt hver alt etter som hvor god tid vi har.
metaMORfose Skrevet 26. januar 2010 #12 Skrevet 26. januar 2010 Det har falt seg et naturlig mønster. Jeg vasker og rydder, men han lager mesteparten av mat, handler og betaler regninger og organiserer økonomi. Jeg handler klær til oss alle og vasker tøy. Han organiserer bilene (passer på at de er i orden og har bensin osv) og klipper stort sett gresset, jeg luker og planter. Alt annet, som barna, er omtrent likt fordelt. Vi er også flinke til å skaffe oss den hjelpen vi trenger utenfra. I fjor hadde vi noen som vasket vinduer for oss, og det kommer vi til å prioritere i år også. Og så har vi vaskehjelp en gang i uka som tar ting som badene og grundig vask og støvsuging.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå