Gå til innhold

Noen som har barn med reflux? eller vet litt om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min skal utredes for reflux denne uken. Noen som vet hvordan de gjør dette med baby på 3 mnd?

Hvilke medisiner han får? Og hvor godt disse hjelper?

Mange spørsmål;) Blir veldig glad for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har en jente som vi lurte på om hadde reflux da hun var mindre, hun gulpet HELE tiden. Vi dro til manuellterapeut og han gjorde en helt enkel test: han snudde henne opp ned, holdt henne i bena og lot henne henge noen sekunder. Og han sa at hvis hun hadde hatt reflux, så hadde mageinnholdet rent ut når han holdt henne sånn. så da var det avkreftet. Gulpingen (oppkastet, hun sprutet ut av munnen noen ganger virket det som) ble bedre da vi gikk over på litt mme og grøt. nå er hun 7 mnd og gulper normalt vil jeg si.

Hun la på seg godt hele veien, så det var nok bare "overskuddet" som kom opp.

men det er slitsomt.håper der finner ut av det

Skrevet

Jeg har 2 barn med refluks og klinisk melkeallergi som ofter følger med.

Refluks påvises ved en såkalt ph-registrering. Den utføres ved at man legger en sonde ned i spiserøret via nesen. Det er ubehagelig, men ikke vondt. Så kontroleres det at sonden ligger på rett sted i spiserøret ved hjelp av røntgen. Når sonden er på rett plass, skal man ha den der i 24 timer. Du som forelder må stille inn maskinen underveis på 4 enkle innstillinger; "Ligger/står og Spiser/spiser ikke".

Når de 24 timene er gått, tar man sonden ut og levere apparatet til sykehuset. Der leser de av antall oppstøt, varighet per oppstøt og total tid med oppstøt iløpet av døgnet. Dette kalles refluksindex. Det er refluksindex`en som avgjør om barnet har refluks eller ikke. For små barn er det normalt med oppstøt/gulp inntil en viss grense, den grensa blir lavere jo eldre barnet blir.

Mine barn behandles med noe som heter Losec Mups, det er et medikament som gjør at magesyren blir mildere. I tilegg får de Gaviscon etter måltider og ved leggetid, det legger seg som et lokk over mageinnholdet. Det klarer ikke å stoppe alle oppstøtene de har, men det begrenser det noe. I tilegg beskytter det slimhinnene i spiserøret til en viss grad.

Sengene deres står alltid hevet ved hodeenden, og de ligger i "nedoverbakke".

Det er ca 40% av alle som har refluks som får en bedring ved melkefritt kosthold. Grunnen til det er at melk forsinker fordøyelsen, skaper dermed mer magesyre og de får flere oppstøt. De aller fleste slipper med å kun kutte ut rene melkeprodukter. Mine har mått fjerne all melk fra kosten.

Mine barn hadde heller ikke masse gulping når de var pittesmå, de har såkalt stille refluks. Det var først da introdusering av grøt kom problemet startet. For i grøt er det melk. Da kastet de opp. Eldste ble obstipert, men yngste får diare av melk.

Håper dette hjalp deg noe, har du flere spørsmål er det bare å komme med de :-)

Skrevet

Tusen takk for godt og utfyllende svar!

Gutten min har vært mye urolig siden han var noen dager gammel og har grått mye. Han er blitt noe bedre etter at jeg har begynt med melkefritt kosthold, men legene er ikke helt fornøyd enda. Han gulper mye og viser tydelig ubehag dersom han må ligge over lenger tid. Dette er jo selvsagt et stort problem på natten. Ligger alltid og "tygger" på gulp, lager grimaser og slapper aldri skikkelig av. Det kommer mye gulp også utenom måltid. Da er det blank væske som kommer og det lukter stram spylukt av det. Spiser masse på hendene og slever en hel del.(Gulper også opp mye slim).Er dette tegn du kjenner igjen fra dine barn?

Har lest at barn med reflux har dårlig vektoppgang. Gutten min har en enorm vektøkning. La på seg 100 g om dagen til å begynne med. Veier nå godt over 8 kg.

Hvordan fikk barna dine konstatert melkeallergi? Sønnen min har fått "diagnosen" kun på grunnlag av at han ble roligere, bæsjen fikk vanlig farge og noe mindre luft i magen. Det er ikke tatt noen prøver av han.

Ble vel egentlig forespeilet at dette sannsynligvis var noe han kom til å vokse av seg, men jeg ser jo at det er flere som har dette med seg i mange år. Føler du at det begrenser barna dine i hverdagen?

Ble mange spørsmål dette:) Håper du har mulighet å svare!

Skrevet

Med førstemann tok det ikke mindre enn 2 år før vi fikk diagnosen, ble feilbehandlet før det.. Og vi hadde et rent helvete på natten, hun hostet og kastet opp menger med seigt tykt slim. Oppkast av slim kom også på dagen, og da ofte i forbindelse med måltider.

Mine barn har begge hatt god vektoppgang. Minstemann ble diagnostisert tidlig siden vi kjente igjen tegnene tidlig, og har dermed holdt en stabil god jevn kurve hele veien. Eldste derimot holdt kurven helt til hun nærmet seg halvannet år, da stagnerte høyden. Og det er høydekurven som er "viktigst" ift å måle trivsel. Så tok det ennå et par måneder før vekta begynte å rase.

Eldste kastet opp mer og mer, og hun klarte ikke å spise biter i det hele tatt. Så hun levde på most frukt, velling, grøt og 6mnd middagsglass fra Hipp til hun fylte 2 år.

Når det gjelder melkeallergien så er det ingen av de som har fått postitiv prikktest, dette er en diagnose de har fått med bakgrunn i at de har sluttet å kaste opp og fått stabil avføring. Eldste var forstoppet,men yngste fikk diare ved melkeinntak.

Vi har også fått forespeilet at dette er noe en vokser av seg, men i øyeblikket har jeg mine tvil. Eldste er nå 4 år, og hun er kun blitt værre. Hun har kraftigere oppstøt, og kan hyle av smerte gjennom natten. Hun har ofte store øresmerter når hun har oppstøt. Legen vår på sykehuset hadde aldri hørt om det tidligere, men de regner med at det er fordi oppstøtene er så kraftige at de skaper et stort trykk mot øregangen (det er jo knyttet sammen med svelg). Når hun tok ph-registreringen hadde hun ca 100oppstøt iløpet av døgnet og det lengste hadde en varighet på nesten 45minutter. Minstemann har flere oppstøt, men kortere varighet.

Når det gjelder begrensninger i hverdagen så er det både ja og nei. Ja, på grunn av kosthold og begrensninger der. Men nei, siden de er lite plaget av smerter med rett kosthold og medikamenter.

Ved sykdom pleier de ofte å bli ekstra plaget. Hoste fører til ekstra oppstøt, og dermed mer oppkast. Oppstøt og oppkast man forveksles med omgangssyke.. I tilegg så har vi hatt en opplevelse med minstemann som var mindre trivelig å være med på. Ved en forkjølelse, fikk han på grunn av hoste og oppstøt, mageinnhold ned i luftveiene, og fikk en lungebetennelse på grunn av det. Det gikk heldigvis over, men legen på legevakta hadde aldri opplevd det tidligere og var usikker. Det løste seg selv med litt ekstra oppkast av slim og gruff fra lungene.

Noe mer du lurer på? Jeg husker vi hadde trillioner av spørsmål da eldste fikk diagnosen så bare å kjøre på :-)

Skrevet

Utrolig snillt av deg å ta deg tid å svare meg:) også på en lørdagskveld, takk!

Ja, det blir masse spørsmål når ting ikke er som de skal. Jeg skjønner ikke helt sammenhengen mellom slim og reflux? Syntes det er litt ekkelt med den surklingen og slimen.Legen sa gutten min hadde mye slim på lungene når hun lyttet på han. Det er vel ingen sammenheng mellom astma og reflux? (Eldstemann har astma).

Det virker jo ganske alvorlig med dine barn. Jeg har fått forståelsen av at dette i grunn er en bagatell som er lett å fikse, men jeg begynner jo å skjønne at det kanskje er mer plagsomt for barnet enn man først kunne tro.

Jeg ble heldigvis tatt på alvor med en gang jeg kontaktet legen. Vi ble innlagt for utredning samme uke og har fått bra oppfølging i ettertid av sykehuset.

Nå skal jeg ikke mase mer på deg;) Tusen takk for gode svar!!!

Lykke til med dine barn!

Skrevet

Det er i høy grad en sammenheng mellom refluks og astma. Og det var nettopp astma eldste ble feildiagiagnstisert og medisinert for i halvannet år for. Hun ble diagnostisert av en av de ledene barnelegene på astma/allergi i Norge, jeg prøvde å si nei- men ble avvist.

Oppstøtene irriterer slimhinnene og skaper slim, og slik som med minstemann så kan de få oppstøt/magesyre ned i luftveiene og dermed slim. Anbefaler deg å lese denne linken ift den sammenhengen.

http://www.barnelegesenteret.com/barneastma.aspx?pid=195&docid=15

Det er i aller høyeste grad ingen bagatell, men det er mange barn som vokser dette av seg. Og barna kan ha alvorlige smerter, ubehandlet kan de få sår og blødninger fra spiserøret. Eldste begynte så smått å kaste opp frisk blod før vi fikk diagnosen.

Jeg finner ikke linken nå, men man er også dessverre ekstra utsatt for spiserørskreft om man har refluks. Dette grunnet at oppstøtene skader slimhinnene og dermed skaper nye celler. Mener bestemt at det var på "The Docter`s" jeg så dette.

Skrevet

Trykket på lagre knappen litt fort her;

Ikke noe problem å svare i det hele tatt, og har du mer du lurer på så er det bare å spørre :-)

Takk, barna mine har det veldig bra :-) Som sagt med rett kosthold og riktige medikamenter så har de lite smerter og lever normalt.

Skrevet

Takk for god informasjon og for linkene. Jeg har skjønt at det er lurt å være litt forberedt før man møter opp på sykehuset. Er spent på hva som skal skje på sykehuset og ikke minst hva de finner ut. Han er jo liten enda, men er jo ikke noe poeng å gå med ubehandlet reflux heller. Håper jo selvsagt dette er noe han vil vokse av seg, men er forberedt på at det kan være langvarig. Det viktigste er i grunnen at han kan få hjelp så han har det bedre.

Ønsker deg og dine lykke til og håper det er noe som går over om ikke annet enn med tider og stunder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...