Gå til innhold

Noen med erfaringer med deltidsstudier (og barn)? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer veldig på hvordan dette med deltidsstudier/delfag funker.

Jeg blir mamma til sommeren, og ønsker å være hjemme med babyen den første tiden. Men samtidig er det viktig for meg å få ferdig utdanningen jeg har begynt på.

Så jeg lurer på hvilke muligheter jeg har, for å lese hjemme og møte opp til spesielle dager, prøver og sånne ting, iallefall i første termin. Evt være på skolen noen dager, andre hvor jeg leser hjemme, der jeg kan ta med babyen noen ganger, andre kanskje få noen til å passe den.

Jeg tar også 2 fag for neste år i år, så det bli uansett mindre på meg til neste år.

Setter stor pris på hjelp! :)

Ellers gratulerer til alle med overstått første trimester, og lykke til videre ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det kommer helt ann på hva slags studie du tar. Jeg hadde altfor mange obligatorsike forelesninger, med spssialpedagogikk etc, som gjorde det vanskelig og kombinere. Deretter hadde jeg estetiske fag, som også var obligatoriske, og veldig fysiske, som også gjorde at det var umulig.

Jeg vet om andre som ikke hadde obligatirsike forelesninger som klarte det fint, med mye hjemme arbeid.

Jeg tok 1 års permisjon, og det er ble det beste valget for meg. Jeg syntes at det var nydelig og bare være mamma. Jeg var redd jeg skulle angre, og da jeg endelig bestemte meg for permisjon var jeg skikkelig lei meg. Men det viste seg og være det beste valget. Det var heller ingen problem å begynne på igjen etter 1 år.

Lykke til med beslutningen, jeg er sikker på at det du bestemmer deg for tilslutt er det riktige:-)

Skrevet

Tenker på det samme. Men har kommet fram til at det er vanskelig å bestemme seg på forhånd. Nå vet man jo ikke om barnet kommer til å være rolig eller gråte mye, hvordan man selv takler det å få et barn. Om man kommer til å sove lite og være konstant sliten, eller være i toppform.

Det som er knall er at man ikke trenger å søke permisjon fra studiet for å få fødsels- og foreldrestipend. Man kan forsøke å følge studiet og ta eksamen. Går det ikke så går det ikke, det spiller ingen rolle for lånekassen. Og da kan man jo bare ta det opp igjen året etterpå.

Skrevet

Eg skal selv ta og fortsette på studiet som er fulltid. Nå veit eg ikkje om babyen kommer til å være en sove baby eller våken, gråte ovs, men mine 2 første så hadde det vært vanskelig å kombinere studier. Men eg prøver. Det går alltids ann å prøve å følge med, ta eksamen, få legeerklæring på fraveret kanskje slik at eksamen kan bli tatt? ( aner ikkje om det fungerer altså ) Men lykke til oss begge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...