1 gull 07,1 gull 2010. Skrevet 23. januar 2010 #1 Skrevet 23. januar 2010 ikke lett valg.. Mars begynner permen min ,tar jeg 100% vil den være ferdig i des med ferie lagt til så tar pappaen 10 uker til begynnelsen på mars.. men, må strekke det lengst mulig da det blir bhg i august.. kan jo ta ulønnet men klarer man å legge vekk?!! tar jeg 80% lønn er min ferdig i mars så overtar far til ut i mai og fra mai kommer kontant støtten rett inn på konto.. Hmmmm.... Far tjener ca 30 000 brutto.. jeg 14500 brutto... Hvor mye vil vi tape evn?? Har en fordel at jeg får 3000 fra lånekassen også da jege r deltids student ved siden av å jobbe å de pengene vil jeg få til januar 2011 ca..
venter baby 3, overtid Skrevet 23. januar 2010 #2 Skrevet 23. januar 2010 Jeg velger 80% g har gjort det med alle mine 3 små. Synes det har vært en grei ordning for meg (oss), og oversiktlig. Jeg synes også det er bra å være hjemme så lenge som mulig med babyen og med lik lønn hele veien. Økonomisk sett sparer du vel noe på å ta ut 100% i og med at mannen din tjener mer enn deg og at han iløpet av de 10 ukene får mer ut av lønna med 100% uttak av permisjon.Så kommer spørsmålet man må stille seg.....betyr økonomien mye her, eller tidslengden hjemme m barnet. Jeg velger det siste..............du får aldri den tiden tilbake. Nyt den....
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 23. januar 2010 #3 Skrevet 23. januar 2010 totalt får man utbetalt mer når man velger 80%, enn 100%. Jeg har valgt 100%, så legger jeg heller av 20% hver mnd pluss de 10 000 ekstra jeg tjener på å velge 100%. Bruk kalkulatoren på nav.no og sjekk!
vero:o) Skrevet 23. januar 2010 #4 Skrevet 23. januar 2010 ja du får mestpenger av å velge 100%uansett....jeg tok det...har termin 17 aprill...begynner sikkertå jobbe i november da..åså pappan10uker...må jo prøve å få baby inn i bhagen i januar februarda....tror de er greie der gutten min går nå...håper da det....!for vi har ikke kjangs til og drøye det helt til august uansett.....så vet ikke hva folk jør jeg??? forige er født i november.og da var det ikke noe problem me bhage begynte i september sånt forsiktig da...
madike Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 Velger man 100% lønn, får man jo 46 uker permisjon + sommerferie, så det er jo så godt som et år Derfor har jeg valgt 100%lønn. Samboeren min er student på atføring, så vi har ikke råd til at jeg skal gå ned i lønn. Han skal ikke ha permisjon, så jeg alle ukene Han har såpass mye "fri" fra skolen uansett, så han får vært endel hjemme han også
piranha Skrevet 23. januar 2010 #6 Skrevet 23. januar 2010 Jeg skal ha 80% lønn i 56 uker, har søkt om å få overført pappa sine 10 uker, og håper dette går. I følge NAV var det veldig vanskelig å overta fars uker selv om han har vært student og ikke opparbeidet seg foreldrepenger! Skal i tillegg avvikle 6 ukers ferie i forbindelse med permisjon:) Grunnen til at jeg velger denne løsningen er at jeg skal ha ett års ulønnet permisjon i tillegg, og da er det viktig å få strukket tiden lengst mulig ut.
b77h Skrevet 23. januar 2010 #7 Skrevet 23. januar 2010 Jeg har valgt 100% og tar vel ca et halvt år ulønnet permisjon etter det. Så tar mannen min sine uker etter der igjen. Har lyst å være lengst mulig hjemme med babyen, men velger 100% fordi det er mye å tape på å ta 80%. Og så må man jo bare spare opp til de månedene uten utbetaling - sånn som man må ellers i livet. Klarer man det ikke selv kan en jo bare be om automatisk trekk fra banken. Jeg legger ferieukene til de ukene i året hvor vi har helligdager - da sparer man inn en del fordi NAV regner hele uker (uansett om det er helligdager eller ikk). Tror jeg vil få en hel ekstra uke pga dette.
Fifrildi Skrevet 23. januar 2010 #8 Skrevet 23. januar 2010 80% her. Dette fordi det passer oss best ifht oversiktlighet og pengesummen vi eventuelt tjener på å ta ut litt ubetalt permisjon ved siden av 100% lønn er såpass marginal at det ikke er verdt det ekstra bryderiet. Selve å skulle spare litt har jeg ikke problemer med, men det håper jeg jo å få gjort med 80% lønn også Nå tjener jeg om mannen min nesten det samme som jo har innvirkning på økonomien ved 80% kontra 100%. Vi ønsker å ta ut ferien vår sammen og ikke være hjemme 5 uker alene med barnet for å drøye permisjonslengden så kommer til å søke om tidlig inntak i barnehage fra når hun er ett år gammel som er i april 2011. Da jeg snakket med bydelen mente de at det sjelden var et problem da det er godt med barnehageplasser her. Får vi ikke tidlig inntak så er det et problem jeg får bekymre meg om i april til neste år!
SusyQ Skrevet 23. januar 2010 #9 Skrevet 23. januar 2010 Jeg tok 80 prosent lønn sist, men denne gangen har jeg regnet på det. Taper 12 000 på å ta 80 prosent, så da blir det 100 prosent denne gang, og ubetalt permisjon for resten + et par mnd til så småen er 1 år og 4-5 mnd før han begynner i bhg. Legger inn automatisk trekk fra banken, og banken har forøvrig også sagt at skulle det bli trangt event. skulle jeg ønske flere mnd ubetalt perm kan jeg bare ta en telefon og så kan vi droppe avdrag og bare betale renter i de mnd. Opptil 4 mnd trengte man bare ta en tlf over 4 mnd måtte man nedom banken og signere. Men de sa så lenge det var under ett år, fikk det ikke noe å si for oss i det lange løp lell.
Gjest Skrevet 23. januar 2010 #10 Skrevet 23. januar 2010 Vi tar 100% lønn. Og når sambo har sin permisjon har jeg ulønnet perm (helt ulønnet blir det jo ikke siden jeg får hans permisjonspenger ).
simba>>>3gutter Skrevet 23. januar 2010 #11 Skrevet 23. januar 2010 Vi tar hundre % perm pluss sju uker ferie tilsammen, jeg skal ha seks uker ferie i sommer og gubben en uke. Og micro kommer til å begynne i bhg ca 4 april neste år. Vi har også delt opp pappa permen så jeg begynner og jobbe en dag i uka i nov og oker etterhvert slik at far blir hjemme 5 uker på rad.
mamman til to gutter Skrevet 23. januar 2010 #12 Skrevet 23. januar 2010 Jeg regner med at vi uansett må gå hjemme til august neste år før vi får barnehageplass, så vi går for 100% lønn for å få mest mulig penger totalt. Uansett må vi spare for å ha til hele perioden. Hos oss er det stor forskjell på 80 og 100% utbetaling fordi samboeren min tjener mye mer enn meg (og arbeidsgiveren betaler ut det over 6G) og da ville vi tapt mye på at han bare fikk 80% av lønna de 10ukene han har permisjon.
1 gull 07,1 gull 2010. Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 23. januar 2010 Åååå klarer ikke bestemme meg jeg.dillemma..må levere papirene
Topp 10. Skrevet 23. januar 2010 #14 Skrevet 23. januar 2010 Her tror jeg det blir 100% lønn i 46 uker. Men det er mye avhengig av at jeg kan ta ulønnet permisjon ( er vel i praksis arbeidsledig etter endt permisjon, dog fulltidstudent. ) før far tar sin fedrekvote. Far tjener vel ca 420 000 så det er mye mer enn meg så vi taper mye på å ta 80% lønn om jeg har forstått det riktig. Noen som forøvrig vet om jeg kan ta ulønnet perm før far tar fedrekvoten?
Kabari med nr 1 på tur =) Skrevet 23. januar 2010 #15 Skrevet 23. januar 2010 valgte 80%... vi tjener ca 22000 brutto hver så det har jamt lite å si får oss..
mamman til to gutter Skrevet 23. januar 2010 #16 Skrevet 23. januar 2010 Det er fullt mulig at du tar ulønnet permisjon før far tar sin permisjon, dvs nav bryr seg ikke noe om hva du gjør mellom din og hans permisjon, men dere må "søke" om at far kan utsette sin permisjon sånn at den ikke begynner rett etter din. Jeg mener å ha lest her inne at de har et eget skjema for å søke om det nå, for 2år siden fikk vi først beskjed om at det holdt at vi sendte en mail om det, så fikk vi beskjed om at far og arbeidsgiver begge måtte skrive under en bekreftelse på at han skulle jobbe frem til permisjonen, og så tror jeg i tillegg arbeidsgiver fikk et skjema til slutt... Prøv å lete på nav og se om du finner et skjema der, så slipper dere å fylle ut papirer så mange ganger som vi måtte...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå