Gullimagen (og en på fanget) Skrevet 23. januar 2010 #1 Skrevet 23. januar 2010 Legen min mener det er unødvendig siden alle blodprøver og andre prøver har vært helt fine hittil, og jeg merker ikke noe selv heller. Men jordmoren min mener alle med høy bmi før graviditeten må ta glukosebelastnings test. Hun skremte meg med alt som kan skje med barnet om jeg ikke vet at jeg har svangerskapsdiabetes... så nå skal jeg ta den testen, selv om legen mener det er unødvendig. Tør ikke ta sjansen. Er det andre som har tatt selv om alle andre prøver er fine?
lykkelig3barnsmor<3 Skrevet 23. januar 2010 #2 Skrevet 23. januar 2010 Hei! Jeg tok testen pga mine barn har vært så store ved fødsel,mine blodprøver var fine,ingen sukker i urinen. Angrer ikke på at jeg tok den,fordi jeg hadde svanger dia,dette ble oppdaget i uke 28,og siden uke 31 har jeg brukt insulin morgen og kveld for å holde blodsukkeret nede. Ved fødsel nå må kanskje baby ha sukker intravanøst pga at jeg har tatt insulin,babyen sitt blodsukker kan være lavt. Men det som var greit når de oppdaget at jeg hadde dia så måtte jeg skjærpe inn på kostholdet,så jeg har lagt på meg 12 kg,og er i uke 37:-) Lykke til!
Gjest Skrevet 23. januar 2010 #3 Skrevet 23. januar 2010 Jeg har tatt den som en del av Storkprosjektet. (Tar en del ekstra prøver og ULer hvis du er med på prosjektet.) Jeg er overvektig, men har helt fine urinprøver, og hadde lavere blodsukker etter testen enn før. Altså tålte jeg testen veldig godt. Jordmoren min mente også at jeg uansett burde tatt en slik test, og jeg synes det gikk veldig greit. Mye bedre å ta den enn å gå og engste seg. Fort gjort, og ikke like ekkelt som jeg trodde det skulle være.
venter baby 3, overtid Skrevet 23. januar 2010 #4 Skrevet 23. januar 2010 eg måtte også ta den testen iogmed at mi forrige var så stor ved fødsel. Du må faste fra kvelden i forveien, og drikke endel sukkervann hos legen neste morgen...så hvile i 2 timer for så å ta blodprøve. Ikke veldig deilig å drikke sukkervannet på 5 min. på tom mage. Men det klarer man greit...Du trenger ikke grue deg. Min prøve var fin, og angrer ei på at jeg tok den.
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 Ja, jeg har tatt. Jeg var selv bekymret fordi jeg hadde gått opp så mye (4kg) i løpet av en mnd. Da sa jordmor at jeg kanskje kunne ta glukosebelastning. Det går visst veldig i rykk og napp med meg, plutselig går jeg opp masse, så går jeg nesten ikke opp i det hele og store... Prøven var i alle fall helt fin
Cupcake! Skrevet 23. januar 2010 #6 Skrevet 23. januar 2010 Har tatt den i begge mine svangerskap pga. bmi. Selv om jeg alltid har fine prøver på kontrollene. Å drikke sukkerlaken er ikke noe å tenke på. Bare å hive innpå
ღMadame_mim ღ Skrevet 23. januar 2010 #7 Skrevet 23. januar 2010 jeg har også tatt den. Kun pga høy BMI. Mine resultater var også helt fine. Som de andre her sier, den sukkerlaka smaker ikke noe godt, men er overkommelig. Etter som jordmor sa til meg så var hun plikta til å sende overvektige på glukosebelastning. Det sto i rettningslinjene hennes! Det er visst små sjanser for at man har svangerskapsdiabetes uten noen som helst symptomer, men de sjekker uansett!
Søtnos i magen Skrevet 23. januar 2010 #8 Skrevet 23. januar 2010 Jeg har tatt den pga. at min mor har diabetes og min søster fikk svangerskapsdiabetes. Alle mine prøver var helt fine,så jeg ble bedt om å ta den kun på bakgrun av min mor og søster. Du må faste fra kvelden før.Om morningen tar de en blodprøve og så må du drikke ca. to kopper med druesukker blandet i vann for så hvile i 2 timer og så ta en ny blodprøve. Ikke kjempe godt med så søt drikke på morningen men det går jo fort. :-)
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 23. januar 2010 #9 Skrevet 23. januar 2010 Jeg måtte også ta pga høy bmi. Alle andre tester var fine, og det var denne også. Det er visst noe nytt de har begynt med, var aldri snakk om det med førstemann. Det viktigste er at man er forsiktig med sukker og bruker sunn fornuft når man spiser mener jeg. Og prøver å trene dersom man er i form til det.
Gjest Mangebarnsmamma Skrevet 23. januar 2010 #10 Skrevet 23. januar 2010 Har også tatt pga høy BMI. Rutine, ifølge jordmor. Legen hadde ikke peiling, men jeg bare bestilte på legekontoret (trenger ikke inn til legen en gang). Ingen prøver som på forhånd indikerte sv.sk.dia (og det hadde jeg heller ikke).
HippieChic Skrevet 23. januar 2010 #11 Skrevet 23. januar 2010 Hei! Om legen sier du ikke trenger, så ville jeg hørt på han/henne. Testen er forsåvidt grei å ta, kjedelig å sitte og vente bare. Hos meg har alle tester vært fine hele veien, så måtte ta den utelukkende grunnet høy BMI. Tullete spør du meg..menmen.. Prøven var forøvrig helt normal... ikke tegn til diabetes, eller i risikosone.. Er vel bedre meg en sjekk for meg enn en sjekk for lite ;-)
christianne Skrevet 24. januar 2010 #12 Skrevet 24. januar 2010 Jeg har tatt det! Jeg har ikke høy BMI og blodsukkeret mitt har vært kjempefin ved alle målinger.. Men jeg tok det vel for at jeg har PCOS så jeg er i risikogruppen. Jeg hadde faktisk for høyt blodsukker etter testen.. det var på 9. Har regulert med kosthold..
Gullimagen (og en på fanget) Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 24. januar 2010 tusen takk for svar alle sammen! Da er det vel mer vanlig enn jeg viste. Håper testen ikke viser at jeg har svangerskapsdiabetes da!
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 25. januar 2010 #14 Skrevet 25. januar 2010 Det gjør den sikkert ikke. Jeg var kjempenervøs på forhånd jeg også, men som du ser, er det mange (de fleste?) som ikke har det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå