Gå til innhold

aktiv sykemelding - i stede for full sykemelding!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare skrive litt om hvordan jeg har det for tiden. Har hatt bekkekløsning jeg var 15 uker på vei, har gått til fysioterapaut og dette hjalp i en priode. Er nå kommet til uke 28, og har enda ikke lagt på meg noe, ikke energi i hele svangerskapet, sover ikke skikkelig på nettene, har en mini på 4 år som våkner ca 2 ganger hver natt-må på do, eller er redd for mørket, for 2 uker siden måtte jeg kontakte lege, var tom - bekkenet plaget meg og jeg ville bare gråte. Legen min ønsket å sm meg ut svangerskapet, men jeg sa nei, fikk sm for 1,5 uke og var tilbake med ny energi (hadde da ikke gjordt noe i denne perioden) har nå fått aktiv sm ut svangerskapet, kan gå på jobb når jeg ønsker og klarer, er ped.leder i bhg og det er mye annet å gjøre enn å være sammen med barna, rapporter som skal skrives, planer som skal lages, så dette ser ut til å fungere for meg. Jeg vet at det ikke er noen som venter at jeg skal være på avdelingen, jeg kan selv bestemme hva jeg klarer uten å ha hengende over meg at noen andre jobbe ekstra for at jeg ikke klarer. Er utrolig heldig som har denne muligheten, kanskje dette er en mulighet for andre som har det slik som meg?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei - det er jo kjempebra at det fungerer for deg. Men tenkte jeg bare vil tipse deg, og andre, om hvordan dette med aktiv sykemelding faktisk fungerer i "regnskapet".

Det er jo sånn at man har rett på så og så mye sykemelding i løpet av en 3 årsperiode (tror jeg). Fikk forklart dette for noen år siden, så jeg husker ikke helt detaljene. Da var det i forbindelse med kreftsyk familemedlem.

Det som er minuset med aktiv sykemelding er at selv om du kanskje jobber 80% tilsammen i disse månedene, så vil det på et senere tidspunkt (om du virkelig skulle ha behov for 100% sykemelding om 1,5 år) telle som at du har vært 100% sykemeldt nå.

Så i "regnskapet" for hvor mye sykemelding du da har å ta av, så vil disse månedene i svangerskapet telle som 100%, selv om du kanskje har vært langt fra så mye sykemeldt og jobbet masse.

Tenkte bare det var greit å nevne i denne sammenhengen. Der og da kan det virke bra (absolutt i ditt tilfelle), men bare husk at det teller som 100% av det totale beløpet sykedager man har rett til i løpet av en ca 3 årsperiode.

Skrevet

Hei hei:)

Jeg jobber som førskolelærer i barnehage, en avdeling med 22 barn i alderen 3 og 4 år. Jeg har jobba 100% helt til nå i januar. Da kjente jeg at jeg ikke orka mer, både fordi jeg begynte å sove dårlig om natta, slitsomt å ha 22 barn rundt seg hele tida som krever sitt-samtidig med alle de oppgaver utenom å passe på barna vi har...magen begynner jo å bli ganske stor nå også, og det er ikke bare bare i alle situasjoner heller. I tillegg så verker det ganske så mye i ribbeina mine, og jeg blir jo fortere sliten enn vanlig.

Så fra 4.januar begynte jeg også på aktiv sykemelding, og det er helt genialt:):):)Avdelingen har en fast vikar hver dag istedenfor meg, som tar mine oppgaver og vakter, og jeg er som en ekstra bare og skal ikke gjøre noe som helst. Så det jeg har gjort fram til nå, og kommer til å fortsette med, er å være en halvtime-time på avdelingen og være sammen med barna, synge med de, spille gitar for de, ha samlinger, lese bøker osv, og så gjør jeg masse annet nede på arbeidsrommet eller sitter i sofaen på pauserommet og skriver planer, oppdaterer forskjellige lister, ordner med bilder av barna, hjelper styrer med å arkivere osv osv. Styrer dagen helt selv, kommer og går som jeg vil:)Så jeg har vært på jobb nesten hver dag, i ca. 3 timer:)

Vil jo gjerne jobbe, så denne løsningen er helt perfekt:):):)

Skrevet

Har vært aktiv sykemeldt siden i nov( tror jeg), og trives veldig med det. Jobber i bhg og gjør det jeg orker (og gidder, sjefens ord) noen dager er jeg bare hjemme og gjør ingenting. Skal ha sånn oppfølgingssamtalen med sjefen på mandag om tilrettelegging, men det er fordi vi må. HAr bekkenløsning som går veldig opp og ned i smerter. Noen dager er det helt bra andre dager kommer jeg meg ikke opp av senga.

Det er satt inn vikar for meg og nå begynner det snart en ped leder i min stilling.

Skrevet

Dette med 3 år er ren og skjær feilinformasjon. Sakser fra NAV slik at jeg er sikker på at ordlyden blir helt riktig.

Ved sykmelding i ett år, opphører retten til sykepenger. Tidsbegrensingen er den samme selv om du har vært delvis sykmeldt i hele perioden. Hvis du fortsatt ikke kan være i arbeid når sykepengene opphører, kan du ha rett til andre ytelser som rehabiliteringspenger, yrkesrettet attføring eller uføreytelser. For igjen å få rett til sykepenger fra NAV, må du har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra trygden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...