Gå til innhold

Hva hadde DU gjort....


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte sønnen vår for 2 år siden. En tøff fødsel. Ble satt i gang pga sv.sk.forgiftning. En laaaang fødsel syns jeg. Jeg ble dønn sliten, husker ikke alt fra fødselen. Barnet ville ikke komme skikkelig ned, og det endte med vakum. Hjerterytmen til barnet ble veldig svak. og det måtte 9 trekk med vakum før de fikk han ut. Han var en stjernekikker.... Da han kom ut var han helt grå, uten pust. Rett inn til en haug med leger og div som fikk han i gang igjen. Bar så rett inn på nyfødt intensiv, han var meget slapp. Der var han i noen døgn. Men alt gikk bra :)

 

Nå er jeg 7 mnd på vei igjen, kan velge selv om jeg vil føde vanlig eller ta KS. Innerst inne har jeg lyst til å føde vanlig igjen. Kan få bli satt i gang før termin hvis barnet er stort. Men er sååå redd for at dette skal skje igjen og at vi ikke er like heldige denne gangen. Har en kronisk sykdom som gjør at jeg blir fortere sliten enn andre, og fastlegen min er ganske bestemt på at jeg må ta KS denne gangen...

 

Hva hadde DU gjort tror du?? Kanskje noen med samme erfaring og hvor andre fødsel gikk bra??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan bare si at jeg har hatt KS, og det var faktisk en fantastisk opplevelse :) Jeg syns du skal følge legens råd jeg...

Skrevet

Hei!

Jeg hadde nok hørt på legen!

Jeg fødte tvillinger for 3 mnd siden, og opplevde noe av det samme som deg på tvilling 2. Grusom opplevelse.

Lyke til.

Skrevet

Jeg har lignende erfaring som deg. Tøff fødsel som endte med både vakuum og tang og nesten ble hastesnitt hadde han ikke kommet ut da han gjorde. Gutten ble tatt rett med ut og undersøkt av lege og var på nyfødtavdeling de to første dagene (men alt var bra). Jeg fikk selv en kraftig ruptur og ble kjørt rett på operasjonssal for å syes og hadde en grusom barseltid med store smerter. Fikk etterpå vite at jeg kan velge selv om jeg vil ha KS eller føde normalt neste gang. Jeg har forøvrig selv to kroniske sykdommer som påvirker både svangerskap (må følges nøye opp) og fødsel. Selv om jeg har veldig veldig lite lyst til oppleve det samme igjen har jeg imidlertid alltid vært klar på at jeg ønsker en normal fødsel. Jeg synes ikke KS er noe å trakte etter, det er en stor operasjon. Det beste for barnet er også å fødes normalt. Nei, hvis noe skjer og det MÅ bli KS så greit nok, jeg tar KS hvis det viser seg at det er nødvendig av helsemessige årsaker, men jeg har ikke lyst til å velge dette selv når det egentlig er unødvendig. Dessuten tenker jeg at det sannsynligvis blir lettere neste gang (og legene mener også det samme, selv om de selvsagt ikke kan love noe), flergangsfødende har jo som oftest lettere fødsler enn førstegangsfødende. Og jeg vil veldig gjerne oppleve en fin fødsel og normal barseltid med baby rett på magen og få rolige dager med den lille, ikke rett på operasjonssal etterpå og i allefall ikke timevis på oppvåkning etter et KS og måtte ta hensyn til et operasjonssår. Sånn føler i allefall jeg det. Dette er uansett noe du nesten må føle på selv, for det er en så viktig avgjørelse som bare du selv kan vite svaret på. Synes også du bør snakke med en jordmor (gjerne en fra fødselen) og gå gjennom det som skjedde og evt fare for at det skjer igjen, det kan være veldig godt å få litt fakta på bordet og tanker ut, da er det gjerne lettere å finne ut av hva man vil. :-)

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med fødsler ennå, men ville også fulgt legens råd.

Skrevet

HI her... Vi tenker ganske likt Lemonia... Vil sååå gjerne oppleve en fin og rolig fødsel og få barnet rett opp på brystet etterpå. Ikke ligge igjen på en operasjonssal mens mann og barn "forsvinner" ut.

Fastlegen mener KS, fødselslegen på sykehuset mener vanlig fødsel. Å jeg har blitt lovt, stopper fødselen opp igjen og ting ser ut til å gå samme veien igjen, tar dem KS.

 

Vet det er mitt valg, men er et vanskelig valg. Tida etter fødselen var ganske grei, syns formen var fin. Lite smerter...

Skrevet

Hvis jeg skulle velge, så hadde jeg tatt KS. Hadde selv en kjapp, VOND, men fin fødsel.

Skrevet

Jeg hadde vlagt vanlig fødsel....for dem på føden er klar over din situasjon,de har deg j oi papirene,og om ting ikke går som det skal så kan du jo få ks?

Eller tar jeg helt feil nå?

Skrevet

Stemmer det, ser det ut som det samme kan skje igjen så tar de keisersnitt... Så på en måte har jeg lyst til å "prøve".

 

HI

Skrevet

Jeg er livredd keisersnitt og etter to barnefødsler er ikke fødsel lenger skummelt. Siste fødsel var over på tre kvarter, og der regner vi med å ankomme sykehus, bli undersøkt med 6 cm åpning og så komme seg inn på føderommet før barnet kom ut..

 

Men hadde vi havnet i en liknende situajson som din, så hadde jeg fulgt legens råd og mentalt begynt å forberede meg på keisernitt.

Hadde vært redd for at fødselen igjen skulle bli trukket ut igjen og at barnet skulle komme ut i samme forfatning som sist, om ikke verre...

Det vitkigste er jo at barnet kommer trygt ut, midlene som blir brukt er jo ikke det som det burde være så altfor mye fokus på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...