Gå til innhold

Hvordan slutte med smokk??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på!!! men en ting kan jeg si deg, slutt så fort som overhodet mulig! Min er 3, og bruker bare på natta, eller egentlig bare for å sovne (da plukker jeg den med meg), men det virker som hun blir mer og mer avhengig for hver kveld som går...

JAAA, jeg vet hun burde sluttet for lenge siden!!!

Skrevet

Min er 20 mnd og er kjempeavhengig. Burde sluttet for lengst, men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det.

Skrevet

Jenta vår har nettopp slutta med smokken, og det gikk veldig fint!:) Hun er litt eldre da, 2 år og 8mnd, men jeg var forberedt på at det sikkert kom til å gå en uke før hun sovna selv uten gråting. Hun har vært veldig avhengig av smokken helt siden hun var liten, ikke at hun har brukt den så mye på dagtid, men hun har virkelig kost seg med den når hun hvilt, lagt seg for kvelden, slått seg eller bare trengt en liten pust i bakken.

Vi hadde snakka mye med henne på forhånd om at vi snart skulle kaste smokken, og at bossbilen skulle komme og hente den (hun er veldig opptatt av bossbilen). Hun har hele veien vært veldig enig, og her en dag gav hun smokken til pappa'n sin og gav han beskjed om å kaste den i bosset. Vi fant da ut at tiden var inne for å gjøre alvor ut av det. Vi kasta tutten og snakka flere ganger om hva som skulle skje frem mot leggetid. Da hun skulle legge seg gikk vi som vanlig opp på rommet og leste en bok før jeg sa god natt og gikk ned. På vei ned tenkte jeg at dette var litt for enkelt til å være sant, og det var det jo;) Det tok ikke så lang tid før hun kom ned og spurte etter smokken sin. Vi sa som sant var; at den skulle jo bossbilen komme og hente. Hun begynte da og gråte og som "plaster på såret" fikk hun sove i vår seng denne natta. Det tok vel rundt 1 time og 1 kvarter før hun sovnet, og det var jo sårt å høre henne gråte men jeg gikk inn til henne flere ganger og trøstet henne og til slutt sovnet hun:)

Dagen etter sovnet hun omtrent før hodet traff puten!:):) Så her gikk det fort å bli kvitt smokken, til tross for at jeg var overbevist om at det kom til å bli en umulig oppgave:)

Jeg har hørt om mange måter å kvitte seg med smokken på; noen gjør som oss og forteller at bossbilen skal komme å hente den, noen lar barna "betale" for en leke på butikken med smokkene sine (foreldrene ordner med betaling av en leke/belønning på forhånd, slik at barnet tror at det har kjøpt leken med tuttene sine), noen leverer den i beholdere hvor andre barn også har kastet den (dyreparken, i lekebutikker...), og enkelte plasser har jeg hørt at de har smokketrær hvor barnet får henge opp smokken sin (sikkert et pent syn;)).

Nå er det jo litt aldersforskjell på barna våre, men jeg har hørt at det skal være enklere å få barnet til å slutte i den alderen der enn når de er så store som jenta vår. Du må nok regne med litt gråting første kvelden, men det blir lettere for hver kveld. Det er forresten viktig å snakke med barnet ditt og forberede h*n på hva som skal skje, ved å prate om det og la h*n få kaste smokken selv.

Lykke til!:):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...