Gå til innhold

Kondisjonstrening...


Truda- mor til 2

Anbefalte innlegg

Er det greit eller ikke? Under forrige svangerskap sa legen min at det var greit å trene hvis man hadde holdt på med det en stund før graviditeten, men at det var et dårlig tidspunkt å begynne når man var blitt gravid.

Så jeg trente ikke forrige gang, og iløpet av det svangerskapet la jeg på meg 30 kilo! Og det var bare 20 av de som jeg har fått av igjen... :(

 

Nå er jeg super-bevist på hva jeg spiser. Jeg skal ikke opp 30 kilo denne gangen! Derfor vil jeg også gjerne trene. Men jeg har ikke trent regelmessig siden i sommer... Leste en artikkel i "Gravid" om en forsker som mente det ikke gjorde noe å begynne med trening under graviditeten, så nå har jeg veldig lyst til å stikke på et par spinning-timer til uka.

 

Noen som vet om det er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kun trent i sv.sk når jeg har trent regelmessig fra før av, og da har jeg kunnet trene ganske hardt hele veien.

 

Jeg tror at det går an å trene i sv.sk selv om man ikke har trent regelmessig fra før, men at det vil være veldig inviduelt. En bør være kroppsbevisst å kunne ta signalene som kroppen gir.

 

En som før har trent under sv.sk kan oppleve at hun ikke kan trene i et annet sv.sk. Så en må rett og slett bare ta det forsiktig og se an hva som går bra. En vil jo fort kjenne det om det ikke er bra.

 

Spinning ville jeg prøvd meg frem på veldig forsiktig til jeg kjente hva jeg tåler. Tenker mest på det at en kan gå fort ifra veldig greit til å holde på å svime av :o)

 

Egentlig så må en vel mest være forsiktig fordi hvert sv.sk er forskjellig, og en vet aldri hvordan dette vil utarte seg på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer om jeg skal vente med trening til 2 trimester.

Men er det kanskje å være overnervøs?

 

Hvilken treningsform vil være best i 1 trimester,

hvis man skal være forsiktig? Spinning må vel

være bra ettersom man selv kan vurdere hvor

hardt man presser seg..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinning burde være ganske bra ja. Både fordi man kan styre intensiteten på en enkel måte selv, og så er det ikke masse ukurante bevegelser heller.

Sv.sk jeg trente mest i da trente jeg irsk dans (riverdance), og da kunne jg ta meg ut hele veien med all hopping og spretting og alle mulige bevegelser som det innebar. Men aerobicen vi brukte til oppvarming kunne jeg ikke delta i, for da skar det seg pga bekkenløsningen med en gang.

En må jo rett og slett bare prøve ut hvilke bevegelser som går bra. Og er det bare noen få bevegelser som ikke er så behagelige, så kan man jo bare kutte ut akkurat de :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er forskjell på hvordan man trener. Enten kan man bli totalt svett og anpusten og presse seg max, eller man kan bli litt andpusten og litt sliten i musklene heller holde på litt lenger. Jeg har ikke trent noe særlig før svangerskapet, men hadde ikke hatt noe problem med å gå på spinning, der kan man jo fint styre selv hvor mye man presser seg, og jeg ville tatt det ganske rolig. Ville ikke begynt med noe hopp og sprett og jogging o.l. hvis jeg ikke hadde gjort dette før jeg ble gravid også. Gå tur er jo også et fint alternativ, gå så man blir litt svett og litt andpusten, ikke slik at man hiver etter pusten. Sunn fornuft rett og slett - viktigste er vel at man er i aktivitet, ikke sitter i sofan på nettet hele dagen:)))

 

Men VET jo ikke om det er greit, slik du spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vant til å trene tre ganger i uken. Så det har jeg fortsatt med. Har vært på Step timer og Dance timer. Med både hopp og sprett, og skikkelig kondisjon. Jeg merker riktignok at jeg blir raskere sliten, og svetter mye mer. Samtidig som at jeg ikke greier å yte maks, sånn som jeg gjorde før. Men det er godt å trene, og blir å fortsette med det. Har ingen planer om å legge på meg mer enn jeg må.

Jeg har også sett andre gravide på samme type timer, så man må bare kjenne sine egne grenser tror jeg. Føle seg litt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...