Gå til innhold

mini har fått konstantert falsk krupp..-tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har fått vite med doktoren at han skal ligge med pute evnt bøker under sengen,ikke drikke melk før leggetid,kaldt rom,nesedråper før leggetid...

har også fått efedrin som vi skal gi han vist han er ordentlig ille om natta...

er 2år stakar:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

..tror du har fått gode råd av legen din der:)

Skrevet

Høres fornuftig ut å gjøre det lege anbefaller når har er dårlig. Til vanlig tengs ikke noe tiltak!

Ut i kald luft hvis han får anfall. Forsøkt å roe barnet da gråt gir større pustebesvær.

Skrevet

Ta han med ut hvis han våkner med anfall. Vær rooolig, blir de stressa blir alt mye verre. Det høres fælt ut, men er som regel ikke farlig. Kaldt rom er VELDIG VIKTIG!

De fleste anfall kommer før midnatt. Har du ikke hørt noe før tolv kan du som regel sove godt. Kald drikke kan og lindre under anfall. (Ikke slimdannende drikke da.)

Vanskelig å vite hva du lurer på, men bare spør om du lurer på noe, dette har jeg hatt noen runder på:)

Skrevet

Datteren min er alltid hes dagen før kvelden som hun får anfall, så hvis du hører at han er hes så er det greit å lufte soverommet godt og legge klosser under sengen:)

Skrevet

ok,takk for tips!

er helt nytt for meg dette så det beroliger litt å få høre med andre hva dere mener...

prøver å holde meg rolig ja:)

Skrevet

Fine råd du har fått fra legen din:) Jeg hadde mange falsk krupp anfall da jeg var liten - det siste hadde jeg faktisk så sent som i 6-års alderen. Som noen over her sier - det er utrolig viktig at dere som foreldre er rolige og ikke stresser. Det er fryktelig ekkelt å ha falsk krupp, da det er vanskelig å puste ordentlig.

Mamma og pappa tok godt vare på meg. Pappa kledde på meg klær og så bar han meg rundt i hagen og sang barnesanger så det ljomet;) Så spiste vi litt is ute i hagen(vet ikke helt om det hjalp så mye - men det hjalp litt på situasjonen i det minste). Var det ekstra ille var det bare å få legen over.

Skrevet

Med våres gutt tar vi dyna godt rundt han og setter oss litt på verandaen hvor vi synger litt for han og som regel sovner han igjen med en gang dette har roet seg litt.

Som mange over her sier er det viktig og holde seg rolig og fortell gjerne barnet at dette er ikke farlig og at det hjelper og få litt god luft.

Dette er veldig ekkelt for oss som mor og far, men du har fått noen gode råd fra legen din:)

Skrevet

Ta han med til kiropraktor!!

Dem har ofte en skjevhet i nakken. Fikk dyttet det på plass på mitt barn, og har siden ikke hatt noen anfall.

Skrevet

Er bedre å bygge opp hodegjedet på senga hans enn å ha tykk pute. Var i hvertfall d rådet jeg fikk. Ved å bruke tykk pute,så kan han få luftveiene litt i klem,og få kink i nakken....!! Du trenger ikke gå ut med han,for du kan og la han puste inn kald damp fra fryseren. Vi fikk og Efedrin til Lillesmurfen vår,men jeg syntes aldri d hjalp noe særlig. Snakket med en astma-lege om den medisinen,og hun sa at d IKKE var noen dokumentert virkning av den. Efedrin er flytende,og går ikke i luftveiene der problemet er. Blir barnet ditt veldig tett,så kontakt legevakta. Hos de kan ungen få puste i ett forstøver-apparat,og da letner trykket i luftveiene. Ett annet tips er å gi saft-is når han har anfall,d hjelper............jeg ordner saft-isen selv,så da blir den ikke så ille søt heller.

Skrevet

Søstera mi hadde falsk krupp, hun hadde det leeeenge! hvertfall til 10 år. Måtte låne pustemaskin fra legekontoret flere ganger, sitte under dampende vann... Husker det var så fælt å høre på henne! Mamma var redd mange ganger da hun ble blå i ansiktet og ikke fikk puste... Men hun fikk påvist anstrengelsesastma senere...

vet ikke så masse om det bortsett fra ligge høyt, kaldt, og dampende vann for å åpne... ;)

Skrevet

Vi har også fått konstantert falsk krupp på lillegutt.

Har fått beskjed om å heve sengen og ha det kaldt i rommet, ev. ta han med ut, gir han også kaldt vann. Jeg vet det på forhånd når han kommer til å få anfall. Med en gang han blir litt snørrete eller småforkjølt får han det, hører det på stemmen hans, han blir hes i løpet av dagen og hoster bjeffende, starter alt i løpet av formiddagsluren hans.

legen vår sa det ikke var så mye annet å gjøre, han vokser det av seg.

Ringte legevakten en gang det var skikkelig ille, lurte på hvor lenge vi skulle holde på hvis ikke bedring, de sa at hvis han ikke var bedre i løpet av 20 minutter i kald luft, måtte vi komme til dem en tur.

lillegutt er bare 10 mnd og har nok hatt dette mer eller mindre helt fra han ble født, han har hatt hes gråt til tider og vi har ikke helt forstått hvorfor før han fikk et skikkelig anfall:(

Ikke noe gøy, men forsøker å bevare roen. Det er ikke så ofte det er skikkelig ille heldigvis, ofte hjelper det bare å ta han opp en stund og sørge for at rommet er kaldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...