~sjiraff~ Skrevet 22. januar 2010 #1 Skrevet 22. januar 2010 Noen som leste artikkelen i A-magasinet i dag? Synes det var spennende lesning. Og synes det er bra at WHO tar selvkritikk og skal granske litt mer i sømmene hva som egentlig skjedde da svineinfluensaen ble erklært en pandemi. I denne artikkelen kommer det jo tydelig frem at de fleste rådgiverne i WHO har økonomiske interesser i legemiddelindustrien.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 22. januar 2010 #2 Skrevet 22. januar 2010 Denne artikkelen har jeg ventet på! hehe. Bra å få lese litt mer nyansert informasjon om dette.
Gjest Skrevet 22. januar 2010 #3 Skrevet 22. januar 2010 Har ventet jeg også. Gubben skulle kjøpe bladet på tur hjem fra nattevakt. Venter i spenning:-)
Loglady Skrevet 22. januar 2010 #4 Skrevet 22. januar 2010 Unormalt mye stillhet her på dib nå - til svineinfluensa å være.
~sjiraff~ Skrevet 22. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 22. januar 2010 Tenkte det samme. Uansett om noen fler leser innlegget. Les artikkelen, den er interessant.
Gjest Skrevet 22. januar 2010 #6 Skrevet 22. januar 2010 ja. hehe:-)) Bruker å være stor blest om den til vanlig iallefall
Libido- Skrevet 22. januar 2010 #7 Skrevet 22. januar 2010 Har ikke fått lest den =( Håper de legger den ut på nett, eller at noen vil scanne den til meg =)
~sjiraff~ Skrevet 22. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 22. januar 2010 Bruker ikke disse artiklene å komme på nett etter noen dager? Følg med følg med )
Libido- Skrevet 22. januar 2010 #9 Skrevet 22. januar 2010 bare når det er faaaali det. Når det ikke er farlig, blir det alltid veldig stille ;-)
Gjest Skrevet 22. januar 2010 #10 Skrevet 22. januar 2010 Kjenner at dette kan bli morsomt. Kansje alle de som har prøvd å tre denne vaksina over hodet mitt blir stille nå da...... Kjenner jeg kansje får lyst å tre et og annet tilbake over hodene deres:-))
Gjest Skrevet 22. januar 2010 #11 Skrevet 22. januar 2010 prøvde å gå inn på vaksineaksjonen.no, men det gikk ikke. Var det ikke det det hette?
Loglady Skrevet 22. januar 2010 #12 Skrevet 22. januar 2010 vaksineaksjon.no Men de blir ikke tatt seriøst, selv om de har basert seg fakta.
Gjest Skrevet 23. januar 2010 #13 Skrevet 23. januar 2010 Det kommer vell ikke som ei bombe av de fleste av de har int. i det på flere måter? Det må de vell ha for å ha kompetanse på området? Om de av det blir inhabile blir jo en annen sak. Nettopp det gjør det så vanskelig å vite, hvem en skal stole på. Alle sier jo det som tjener dem best! De offisielle nettsidene til div organsisasjoner som det ble henvist til - både for og mot, media og sykepersonell generelt. Å vite hvordan dette vil, eller vil, utvikle seg blir vell ren tipping for alle? Det er vell bare midlertidig avblåst slik jeg har skjønt det? Det er jo antatt at den vil komme tilbake i noen år fremover, på samme måte som sesonginfluensa kommer hvert år? Jeg angrer hvertfall ikke på at vi valgte å ta vaksinen. Ikke enda hvertfall! Men så hadde jeg ganske grundige og mulige harde forhandlinger med meg selv før valget ble tatt. Hva vil jeg føle om jeg velger å ikke ta den, og blir av de syke? Vi er flere i fam. som er i risikogruppen. Jeg som gravid, en med astma og en som går på cellegift. Jeg kjenner at jeg ikke vil angre før det evt viser seg å være ukjente bivirknigner av vaksinen som ikke kommer før etterpå. Men. Det er jo det samme som at vi ikke ante hvordan influensaen ville utvikle seg. Den kunne jo blitt mye værre. Strengt tatt kan den jo det enda..... Vi vet jo ikke om det er over, eller bare stille før neste storm. For å sette det på spissen har de ikke skapt redsel ved å fremkalle sykdom og død akkurat. Bare vent; de neste årene kanskje også tiåret vil det nok komme mange debatter og spekulasjoner om hva som egentlig skjedde og hvor hva kom fra.
Gjest Skrevet 23. januar 2010 #14 Skrevet 23. januar 2010 Må forresten bare legge til at dere må huske på at det er media dette også! Jeg stoler ikke på de. De siterer neppe noen feilaktig eller kommer med uriktige opplysninger. Men de er ute etter å selge, og hva må vell ikke til for at de skal klare det? Skremsel, propaganda, frykt, spille på følelsene. Når de skriver store overskrifter med "enda en død av svineinfluensa", "nå må folk ta vaksinen" eller "svineinfluensa var en økonomisk bløff" etterfulgt av "de som anbefalte vaksiner har tjent 12mill". Da har de oppnådd sitt; folk strømmer til aviskioskene med tieren klar. At det ligger mer info som burde stått der, men fremstilt det hele mindre dramatisk, er ikke så viktig for dem da. Kanskje kommer det som en bisetning til sist, men for sent; folk flest har gjort seg opp en mening på bakgrunn av overskrift og uthevet utsnitt på toppen.
~sjiraff~ Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #15 Skrevet 23. januar 2010 Misforstå meg ikke. Jeg kritiserer ikke de som har valgt å vaksinere. Men jeg synes det er bra at WHO selv innser at pandemierklæringen må granskes. Særlig siden det ble erklært en pandemi etter at man allerede hadde innsette at denne influensaen var på langt nær så farlig og dødelig som man først fryktet. Og da må man jo kunne stille spørsmål om økonomiske interesser?
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 23. januar 2010 #16 Skrevet 23. januar 2010 Nå har jo pandemidefinisjonen ingen ting med hvor farlig og/eller dødelig en sykdom er. Det går på utbredelsen av smitte.
~sjiraff~ Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #17 Skrevet 23. januar 2010 Ikk i utgngspunktet. Men kriteriet for en pandemi ble jo også endret rundt de tidene. WHO selv er jo i dag usikre på om det var rett å si at det var en pandemi..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå