Gå til innhold

Sole puppene faktisk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var den beskjeden jeg fikk av jordmor idag. Siden jeg har slitt med ekstremt såre bryster ved amming(lys i huden) så anbefalte hun meg å sole puppene i solarium/fjellsol. Da herder puppene mer. Greit tenkte jeg, det er ikke prøvd før(alt annet er prøvd) men så til mitt megastore problem: Jeg finner ingen steder man kan ta slik sol, evnt kjøpe fjellsol til å ha hjemme! Kun vanlig solarium som ikke egner seg for oss gravide... Noen som vet? Bor på østlandet/akershus, så hadde vært fint om noen vet om et sted jeg kan leie/kjøpe... Vil sååå gjerne få til ammingen denne gang, derfor MÅ jeg bare prøve dette!

Hjelp noen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm..kan man ikke bruke vanlig solarium da? Har aldri hørt at det er noe problem så lenge det er med måte.

Skrevet

Hvem sier at gravide ikke kan ta sol? Jeg har tatt solarium i begge mine graviditeter og ikke hørt det. Må bare passe seg for vanlig overoppheting vell?

Problemet er vell heller hvis du ikke får til å ligge på ryggen?

Skrevet

før var det vel anbefal tog ikke ta sol i grviditeten akkurat som man ikke ble anbefalt og bli liggende lenge i sterk sol. dette pga av fostervannet kan bli varmt eller noe slikt mener jeg det var ...men om retningslinjene har forandret seg vet jeg ikke. solarium er vel ganske intenst akkurat som de 3 timene midt på dagen ...jeg solte meg selv i perioder men klarte ikke i den mest intense varmen.

fant dette

Gravide bør utvise forsiktighet og ikke steke seg for mye og bli for varm. Huden tar da en stor del av blodsirkulasjonen og den gravide kan bli overopphetet, slik at fosteret lider under dette.

Skrevet

Solarium under svangerskap kan også gi pigmentflekker som ikke går bort igjen etterpå.

Skrevet

Jeg er skikkelig partykiller her, men jeg ville tenkt mer på dette med utvikling av kreft. Solarium og fjellsol øker faren for kreft ganske mye, og jeg antar at du skal sole deg med nakne pupper. All den tid det å ikke utsette brystvortene for sol er den beste oppskriften for å unngå kreft i brystvortene ville jeg (med dagens forskning - fuglene vet jeg har tatt mye sol og fjellsol i min ungdom) tenkt meg om et par ganger før jeg gikk inn i en intensiv soling av brystene.

Og grunnen til at du ikke finner fjellsol til å ha hjemme er nok at man har oppdaget at dette er såpass helsefarlig at man rett og slett ikke kan selge det produktet...

Skrevet

Takker for tilbakemelding alle sammen!

Jeg også tenker på kreft, men fikk beskjed at jeg må passe på å ikke "oversole" meg. Alt med måte. Men de kan vel ikke droppe med å selge fjellsol og fortsette med vanlig solarium?? Det er vel like farlig vil jeg tro. Jeg er også bekymret for varige pigmentflekker. Men vil sååå gjerne få til ammingen at jeg prøver nesten etthvert råd som virker noenlunde logisk. Føler meg litt desperat, men jeg har ikke klart å amme lenge før jeg har blødende sår. Da får ungen mer blod enn melk... For å ikke snakke om smerten som kommer.

Noen her som har slik sol til salgs her?

Skrevet

Det er ikke farlig å sole seg, men man skal vise måtehold. Det er jo helt riktig at huden har godt av sol (eksem, psoriasis mm ) Det er også helt riktig at overdreven soling øker kreftfaren.

Jeg har aldri hørt at man øker kreftfaren ved å sole brystvortene, er det riktig?

Jeg har jo kontakt med de beste hudlegene her i landet til stadighet og kan i alle fall si at den beste og sikreste behandlingen jeg får for min psoriasis er SOL. Det er aldri noe tema å verne brystvortene heller.

Jeg har forøvrig store problemer med det på brystvortene om det først blir sår og sol, ja det funker for meg.

Jeg har aldri tatt solarium i noen stor grad, men det at gravide skal vise forsiktighet er jo i utgangspunktet pga overoppheting. Det merker du faktisk selv.

Blir du varm så stopp.

Hvor stor økning det er i faren for pigmentflekker vet jeg ikke, men vet det er en økt hyppighet.

Det er muligens ikke så mye sol du trenger for å ha effekt

D- vitaminen sol gir er også viktig for oss nordboere som har får lite sol i vinterhalvåret

Skrevet

Fjellsol er mange ganger sterkere enn vanlig solarium, det var jo derfor man gjerne satt bare 2-4 minutter foran fjellsolen sin mens man kan ligge betraktelig lenger i solarium.

Skrevet

Hm, jeg leste det i forbindelse med en artikkel skrevet av en hudlege om kreft og soling (all sol, både kunstig og ekte) for rundt 10 år siden og har aldri lest noe om avkrefter det senere så har det fortsatt lagret som "fakta" i hodet.

Og kan hende jeg formulerte meg klønete - all soling øker faren for kreft (men vi trenger sol for d-vitamin selvsagt, bruk derfor alltid høy solfaktor - solfaktor blokkerer ikke for dannelsen av d-vitamin gjennom huden). Men ved å dekke til brystvortene når man soler seg eliminerer man så godt som sjansen for å utvikle brystkreft i brystvorten, og derfor er det viktig.

Når det kommer til sol som behandling for feks psoriasis er vi inne på et helt annet tema føler jeg - da er vi inne på å veie medisinske ulemper opp mot fordeler og det føler jeg er på siden enn generelle problemer ifht soling. Det blir litt som at jeg pga sykdom har måttet ta medisiner med uheldige bieffekter, men sånn er det bare...

Skrevet

Jo da, men hun skal jo faktisk sole seg av medisinske grunner og syns jeg ofte man er for hysterisk på disse sidene.

Jeg mener det er fullt ut forsvarlig å sole brystene for å kunne få til ammingen. Dette er jo en krops del som ikke naturlig blir utsatt for sol (i alle fall ikke nå vinterstid :) )

De fleste av oss går da ut i solen om sommeren og utsetter oss for sol. I det daglige så smører vi heller ikke de kropsdelene som blir disponert for sol (bortsett fra de mest solstreke månedene )

At man når man er gravid ikke kan se på et solarium og at man skal skremmes ut av solen syns jeg blir feil.

Jeg kan mye om soling nettopp pga. sykdommen min. og det er klart at legene mine også er opptatt av at man skal være varsom, når det er sagt så er det likevel mange positive sider ved sol.

Det er også snakk om måtehold, og riktig smøring osv.

Det med kreft i brystvorten stemmer sikkert, det er bare det at jeg ikke har hørt at det er noen risiko (ja da har hørt om brystkreft, men altså ikke at brystvortekreft er utbredt og skyldes sol.)

Skrevet

Norge er et av de landene med høyest forekomst av hudkreft i verden pga vår uvettige omgang med soling og solarier. Vi dropper solkrem, ligger for lenge, blir solbrent og i det hele tatt utsetter kroppen for ekstreme mengder unødvendig fare. Det at soling i solarium er noe som er farlig for en er jo heller ikke noe jeg sitter her og finner på, eller som er en del av skremselspropaganda. Det er ikke uten grunn at Kreftforeningen og andre med jevne mellomrom forsøker å få et forbud mot solarier.

Og for å være helt ærlig skjønner jeg godt at HI gjerne vil få til ammingen, men jeg kan ikke fatte at en jm som er helsepersonell faktisk anbefaler fjellsol!

Jeg er kanskje den minst hysteriske personen på hele bim, så dette har ikke noe med generelt hysteri å gjøre. Jeg antar dine leger forteller deg å bruke solkrem og å sole deg med måte? Å få anbefalt fjellsol er ikke med måte...

Men vi kan godt være uenige altså :) Og ingen skal si at ikke HI har fått to ulike sider av saken! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...