Gå til innhold

Overtid etter tidligere keisersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan det er med prosedyren hvis man går over termin og har hatt keisersnitt før?

Jeg mener jeg har lest et eller annet sted at man skal ikke igangsettes hvis man har hatt keisersnitt pga fare for "uterine rupture" som følge av komplikasjoner som kan oppstå med arr på livmor fra de kraftigere rier man får med kunstige hormoner.

Jeg har gått hele svangerskapet og øsnket veldig en "normal" fødsel men tenkt at det blir nok planlagt keisersnitt for meg hvis jeg ender opp 14 dager over termin men fastlegen var ikke så sikker på det. Jeg er så redd for å bli satt i gang.

Skal føde på Ullevål og er nå i uke 37.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde på samme måte som deg. Fikk beskje om at de ikke kunne bruke modningstablett men at de brukte ballongkater. Slik at du får så stor åpning at de kan ta vannet. Jeg gikk 12 dager over tiden med førstemann men denne gang kom prinsessen av seg selv 3 dager over termin.

Skrevet

Takk for svar. Kjempeinteressant å høre/lese om andres erfaring.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg har klart å rekke 37 uker uten å tenke på dette en gang...!

Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Ble du satt igang sist siden du er redd for det? Jeg fikk min gutt 17 dager over termin, etter tre døgn med drypp. Ble satt igang grunnet svangerskapsforgiftning, ellers hadde de latt meg gå lenger. Endte i hastesnitt i narkose. Vi skal til samtale på sykehuset på mandag for å planlegge hvordan vi skal gjøre det framover. Jordmor sier jeg bør være veldig tydelig på hvor lenge jeg aksepterer å gå over tiden, pluss prøve å få til en avtale med tanke på varighet av evt. igangsetting så de ikke kjører på i tre døgn med pitocindrypp igjen...Ruptur av livmor er veldig sjeldent men på grunn av en viss fare dropper man altså prostin (?)-tabletter siden de kan gi ri-stormer og satser på ballongkateter i steden. Man blir tett monitorert underveis med tanke på evt rupturfare. Høres ikke moro ut! Har som deg hele tiden håpet på en spontan fødsel denne gangen, men er nå over termin med helt umoden livmorhals, så her blir det nok igangsetting igjen. Gruer for det siden kroppen ikke responderte sist. Så vidt jeg forstår på jordmor vil sykehuset foretrekke å forsøke drypp, men man har grunnet historikk altså et ganske godt ord med i ilaget når det gjelder varighet. (funker det ikke raskt, kan man gå til ks.) .

Skrevet

Nei, jeg ble ikke satt i gang. Fødselen begynte spontant 3 dager før termin og det ble for skate framgang, de første 24 timer på jordmorsenteret uten smertestillende eller CTG og så over til sykehuset for å orøve med epidural og oxytocindrype. Det ble føtaldistress og de måtte få han ut med haste-KS pga av truende asfyksi (oksygenmangel). Da fikk jeg beskje at livmorkaka også så ut som den hadde sluttet å funke og at babyen hadde gått ned i vekt gankse mye de siste dagene før, akkurat som kan være vanlig for en overtidsbaby.

Jeg har lest litt om igangsetting etter KS og jeg liker ikke det jeg leser, om det gjelder prostaglandins, andre syntestiske hormoner eller å ta vannet. Det ser ut som om det er bare sånn at det blir større risiko for komplikasjoner og da vil jeg heller ta de kjente risikoene som er knyttet til keisersnitt.

Jeg har ingen samtale på føden avtalt, ingen har spurt meg en gang hvordan jeg vil føde eller hvilket forhold jeg har til fødselen etter det som skjedde forrige gang. De skrev bare på notat den gang at de fant ingen grunn til at jeg ikke kunne føde vaginalt neste gang.

Jeg håper og håper at fødselen begynner av seg selv i god tid men jeg tror at jeg må be fastlegen henvende meg til Ullevål for å få en prat med en lege eller jordmor. Da vil jeg helst at vi kan bli enige om at hvis jeg ikke begynner med spontan fødsel innen f. eks. 12 dager over termin, at jeg kunne få lov til å føde barnet ved keisersnitt enn å måtte settes i gang.

Bare lurte på om andre hadde bedt om å fått innvilget en lignende løsning.

Håper for din del at din fødsel begynner veldig snart av seg selv, annabe36. Lykke til. :)

Skrevet

sakte framgang, ikke skate...

Skrevet

Vet at det er forskjell også her fra sykehus til sykehus. Jeg ble satt i gang 15 dager på overtid sist, og det endte i akutt ks pga asfyksi det også.

Fra øyeblikket jeg ble gravid denne gangen har jeg hatt panikk for hvordan det skal gjøres dersom jeg igjen går på overtid. Hadde samtale med gynekologen som gjorde forrige ks på meg i uke 18.... (Jeg jobber på gyn avd på samme sykehus og kjenner gynekologene...) Jeg er ikke redd for å føde, men jeg er veldig redd for å gå noe særlig over termin, og redd for igangsettelse.

Han skjønte det veldig godt, og han ville ikke sette igang fødsel hos meg denne gangen. Både pga uterusruptur og pga min opplevelse sist. Derfor har vi avtale om at jeg skal inn til han på kontroll på termin. Under nøye oppfølging skal jeg gå til 7 dager over termin for å se om fødsel starter spontant, men om den ikke gjør det skal jeg da ha elektivt sectio.

Skrevet

Jeg har også samme "problem" denne gang. Fikk akutt snitt etter igangsettelse 5 dager på overtid sist. Helt i begynnelsen av dette svangerskapet ble jeg anbefalt av både gyn og fødselslege til å gå for planlagt snitt, i og med at faren for gjentakelse var over 50%. Dette fordi jeg også må ha epidural ved en evt. fødsel, og det setter de helst ikke pga repturfaren. Har på de siste kontrollene på sykehuset møtt forskjellige leger hver gang. De anbefaler det ene og det andre i hytt og vær! Blir helt forvirret jo! Og ingen svarer skikkelig på noen ting. Alle sier de ikke lar meg gå over tiden, men ingen har noe godt svar på hva som så skal skje, annet enn at akutt snitt er siste utvei. Planlagt snitt er visst ikke et tema... Har også forstått at man kan gå 3 døgn etter igangsettelse med ballong, og det vil jo si at babyen mest sannsynlig ikke kommer på termin som de ønsker. Kjenner jeg blir frustrert og engstelig etter hvert som det nærmer seg nå. Skal til modningsakupunktur for å håpe det kan starte av seg selv før termin, men hva skjer hvis ikke?? Føler de setter seg på bakbeina bare jeg nevner planlagt snitt, selv om dette egentlig er det siste jeg ønsker. Uff, frustrerende dette. Skal på sykehuset igjen neste uke, og tror ikke jeg går der fra før jeg får noe konkret svar på hva som skal skje. Er slitsomt å gå og tenke sånn. Tror jeg skal be om palnlagt snitt på termindato hvis babyen ikke er kommet da. Syns nesten ikke det er forsvarlig å utsette meg eller babyen for komplikasjonene med å vente og prøve. Oddsene for en vellykket igangsettelse med kun ballong virker jo ikke særlig lovende etter hva jeg har lest. Hadde et j.... hastesnitt sist, så frister ikke med gjentakelse. Hva ville dere gjort? Skal sies at jeg har veeeeeeeeeeldig lyst å føde, men tviler på om det er verdt forsøket... Noen flere som har blitt satt igang etter snitt, og som det gikk fint med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...