Gå til innhold

Hva trenger man EGENTLIG til babyen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Synes det står oppført en del litt unødvendige ting på forskjellige lister over hva som trengs til den lille...

Har bare kjøpt en del klær, venter på vogn som er bestilt.

Men ellers av utstyr, hva trenger man EGENTLIG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et godt spørsmål - mange tar jo helt av, og bruker unødvendig mye penger....

Man trenger IKKE:

egne håndklær til babyen - han/hun kan bruke de samme som hele familien, bare de er rene og myke :)

 

stelleveske - d finnes mange gode vesker/sekker som er vel så egnet, og MYE billigere

 

Bleiebøtte

 

Matvarmer

 

Nesesuger

 

 

 

Vi venter vårt barn nr 5 - og det jeg satser på å ha klart er:

 

Stellekommode (eller bord/pute, men da også en liten balje)

Vugge til å ha i stua den første tiden

Lammeskinn - fordi det er så deilig for den lille

Dyne (pute trengs ikke de første månedene)

Sprinkelseng til årene som kommer - med sengekant

Sengeklær til små dyner

"gulpekluter", vaskekluter

Oljelerret - til å beskytte madrass mot gulp o.l.

Voksipose - men her kan man bruke andre poser eller god dyne

Bilstol

Vippestol

Noen få tåteflasker for sikkerhets skyld - i tilfelle noe skulle skje

En liten pakke nan - i tilfelle noe skulle skje (vi bor på landet, langt fra butikk)

Litt apotekvarer, salve, klorhexidin til navlen, febernedsettende til nyfødt, febermåler, såpe og lotion, allergivennlig vaskepulver og tøyskyllemiddel

 

Av klær: Bodyer, trøyer, brillebokser, strømpebukser, myke bukser og gensere, ullklær, pysjamaser, sokker, luer, votter, utedress (hettegensere og dongeri er UEGNET til nyfødte)

 

Til mammaen - gode bh`er (må ikke være amme-bh), bind, ammeinnlegg, salve til såre brystvorter

 

Våre barn har fått en liten søsken-gave når de er blitt storebrødre - så d gjør vi også klart.

 

 

Det er dette jeg kommer på.

 

Lykke til med alt :)

 

PS (Mange vil gjerne ha bæresele/sjal og brystpumpe. Selv har jeg aldri brukt det, har bært babyen i armene, og har håndpumpet, fordi jeg har fått dette bedre til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempebra svar. Er vel mye av det du har skrevet som jeg også alleredet hadde tenkt at var det mest nødvendige.

Da blir det en shoppingrunde til uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Venter nå barn nr 2, men forrige gang diskuterte vi hva vi egentlig trenger. Da diskuterte vi altså hvor lite vi egentlig trenger.

*Vogn, fint å ha for å komme seg rundt, i tillegg kan en bruke vognbaggen til seng-babyer digger den, da den er litt midre enn en seng og de da kun har en "seng" å forholde seg til i begynnelsen.

I tillegg er det fint med en dyn+dynetrekk+laken(2 skift) oppi.....

*Bleier- fin fin oppfinnelse det der

*Noen klær er fint! Men her får en jo masse og har sikkert vaskemaskin. Det kan lett bli veldig mye av det.

*Bilsete er et must for de som bruker bil

 

Stellebord er fint ergonomisk sett, men tykke håndklær på gulvet funker. Da kan heller ikke babyen falle ned....

 

 

Jeg har selvfølgelig alle mulige greier, men trenger vi alt???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mor dersom hun skal amme: Gensere med rask tilgang. Selv endte jeg opp med tynne gensere (som bare kan trekkes opp) og collegejakker (hva som helst med glidelås, prøvde bluse, men det ble for tungvindt å kneppe etterpå med en hånd). Det var herlig å komme tilbake til de gamle klærne igjen etterpå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...