Gå til innhold

Premature rier og "nebbing"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble lagt inn på fødeavdelingen for noen dager siden med mistanke om premature rier. Var 33.4 uker, derfor ville de se det an i forhold til lungemodningssprøyter. Etter noen timer roet det seg ned og jeg fikk innvendig ultralyd som viste 1.5cm livmorhals( for to måneder siden var den 3.9) og nebbing, altså indre åpning. Dette ble påvirket av riene. Det jeg lurer på er: Er det stor sjanse for å føde før tiden eller er dette noe som er relativt vanlig?.( Fikk forrige mann to uker før.) Ble sendt hjem med beskjed om å ta det helt med ro til jeg var kommet over den magiske grensen med 34 fullgåtte uker, men glemte helt å spørre om hvordan jeg skal forholde meg etter det. Vet ikke om 1.5 cm er spesielt kort helelr meg tanke på at det er 6 uker til fødsel. Noen med erfaring???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det samme i uke 25+3, ble da innlagt med premature rier og en livmorhals på 9 mm ved nebbing.. Fikk da 2 lungemodningsprøyter og lå 3 uker på sykehus.. Skal si jeg gråt hver kveld nesten og ba til gud.. I uke 28+3 fikk jeg reise hjem,men måtte ligge.. Nå er jeg kommet til uke 33+6 og er fullt oppegående,livmorhalsen har blitt lengre,utrolige 2,1 cm og jeg lever som normalt :) :)

Så det er fullt mulig å fram til termin _ Du må bare ha troen på det..

Om du lurer på noe,så er det bare til å sende meg en pm :)

Ønsker deg lykke til og ta det med ro.. Det hjelper å ligge_og da mener jeg ligge :)

Skrevet

Oj, det var tidlig for deg å få premature rier og selvfølgelig mye verre situasjon. Jeg er nå fullgått 34 og er egentlig ikke nervøs, men lurer jo fælt på om det blir uker før eller på termin. Tror jeg holder sofaen ja, jo lenger de holder seg inne jo bedre. Så flott at det gikk bra med deg og at du klarte å ligge så lenge. Får litt perspektiv på det, jeg kjeder meg allerede og kan tenke meg hvordan du har hatt det. Da har vi nokså lik termin så da blir det spennende å se hva tid vi føder. Lykke til og takk for svar!!!

Skrevet

Jeg har også opplevd det samme som deg. Ble lagt inn i uke 27 med 2,5 cm innvendig (nebbing) og 5 mm livmorhals. Ble behandlet med 2 lungemodningssprøyter og riestillende drypp.

Lå innlagt i nesten tre uker, men fikk komme hjem med strengt sengeleie! I dag er jeg i uke 32+4 og her ser det ut til å ha stoppet. Min livmorhals nå er 6mm (altså ikke bedre), og nebbingen er forsatt lik! Hos meg virker det som det har stabilisert seg ved at jeg holder sengen.

I følge legene mine forventer de at jeg kommer til å føde før tiden (selv om de også sier at de har hatt "pasienter" som har gått tiden helt ut).

I mitt tilfelle ønsker de at jeg skal ta det med ro frem til den magiske grensen du nevner og etter det skal jeg begynne å være i aktivitet igjen. Fikk besjed at det ikke er helt gunstig å gå rett fra sengeleie og i fødsel, da det gjør deg veldig medtatt.

Ønsker deg masse lykke til!

Skrevet

Hei dere!

Jeg har ikke deres erfaring i forhold til premature rier, og sengeleie. Har også vært å målt livmorhals, den var 3,5cm og fikk beskjed om at det var i nedre grense av normalen. (dette var i uke 32)

MEN, tenkte jeg ville skrive litt her likevel, da jeg er sykepleier som har jobbet en del år på nyfødt intensiv! Først, dere gjør en kjempejobb med "rugingen":) Kan ikke være lett å ha strengt sengeleie....Deretter ville jeg bare berolige dere med at de ukene dere har kommet til nå, pleier å være rimelig komplikasjonsfri dersom det skulle bli fødsel.

Fortsett den gode jobben og lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...