Gå til innhold

Innvandring - hva tenker du? Vil gjerne ha mange svar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker du når du hører ordet innvandring?

Jeg driver å skriver masteroppgave - og prøver nå å finne ut av hva folk mener om innvandringen til Norge i dag...

Blir veldig glad om mange vi komme med noen stikkord i allefall! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At det kanskje holder for en stund her? At man burde sette litt strengere regler for de som skal være her, de bør lære norsk og oppføre seg ordentlig. De får en fair sjanse, men misbruker de den er det rett ut.

Skrevet

Innvandring er for meg mange ting, både arbeidsinnvandere fra både naboland og fjernere land, flyktninger, både lovlige og ulovlige innvandrere sånn sett. Lovlydige og kriminelle.

Godt integrerte og velfungerende, og de som tydeligvis ikke fungerer i vårt samfunn som helt klart kansje ikke burde vært her.

Kultur-utveksling og kultur-kollisjon.

Skrevet

Liker innvander bedre enn flerkulturelle bedre.

Synes også innvandrer burde lært seg det norske språket, norsk kultur, norske lover, osv. Mann trenger ikke *bli* norsk, men for å kunne bo her, er det viktig å vite så mye som mulig om landet. Men først og fremst, SPRÅK!

Synes de som velger å la være, burde vært sendt hjem/mistet oppholdstillatelse etter x antall år. Med andre ord, de bør få en sjanse her, kanskje 3-5 år? Synes innvandrer som kommer fra land der skolegang er vanskelig å få og der mange kvinner (spesielt) er analfabet, burde fått ekstra hjelp slik at de kan fungerer bedre i det norske samfunnet.

Synes det er for mange innvandrer, egentlig, selv om jeg er sjeleglad at *jeg* fikk lov å komme og være her. Eller, kanskje for mange som ikke integreres. Det er det som gjør meg så sint, at mange ikke er integrert (enten de velger det selv eller ikke får det til da nordmenn er ikke sååå lett å bli kjent med og er ikke sååå begeistret å få innvandrer inni landet sitt)

Har jeg nevnt språk? Blir så irritert at ikke alle lærer seg språket - selv om jeg syntes det var flaut/vanskelig å prate, og veldig vanskelig å forstå så mange dialekter. Synes det skriftlige språket var mye lettere. Men hvorfor i alle dager lar så mange være å lære seg språket ordentlig?

Det var noen tanker som kom ganske så fort. Har sikkert andre som ligger i bakhodet. :-)

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Er absolutt for innvandring, men kvalitet bør gå fremfor kvantitet.- vi må vite at vi kan påta oss oppgaven med integering i etterkant.

Jeg mener at flyktninger og ekteskapsinnvandring bør prioriteres først, og deretter evt arbeidsinnvandring.

Når det gjelder å "sende dem hjem" fordi de gjør noe kriminelt, syns jeg dette avhenger av mye forskjellig - hvor lenge de har bodd i landet, hva de har gjort, og hva risikoen er om de sendes tilbake. En innvandrer som har fått norsk statsborgerskap bør selvfølgelig få bli selv om han gjør noe kriminelt.

Syns integreringen til tider er ganske dårlig her i landet, og det burde det gjøres noe med.

Skrevet

jeg syntes det er flott med innvandrere. vil gjerne ha flere:) men det må komme noen flere krav på banen. Foreksempel at alle barn(inkludert norske) må gå i barnehagen de siste 3 årene for språkutvikling.

Det burde vært obligatorisk norskundervisning helt til man kom opp på et bra nivå( selvfølgelig med unntak av analfabete++)

i tillegg så burde iallefall asylsøkere bli plassert steder hvor det ikke er så mange innvandere fra før av slik at man ikke for slike "lukkede samfunn". Hvis man kommer hit og får asyl, burde man jo være glad for å få komme hit, ikke stille krav om hvor man skal bo..

Jeg tror mye av problemene ligger i fordommene til nordmenn. Mange tenker at de er "sånn og sånn", og så gir vi dem ikke en sjangse. og så ender de opp "sånn". Har selv sjef til flere innvandrere, og et stoort antall av de har så utrolig mye bedre arbeidsmoral enn den norske slappe ungdommen:) man må gi de en sjangse:)

Skrevet

Jeg ser faktisk at arbeidsinnvendring som svært viktig for oss, særlig nå framover, vi trenger særlig de med utdannelse og erfaring, særlig innen helse. Uten hadde vi ikke had nok særlig av leger og tannleger her, pleiere og assistenter. Og mange andre bransjer ville også lidd uten en viss arbeidsinnvandring.

Det skal være plass til flyktninger som trenger hjelp hvis de ikke kan hjelpes i hjemlandet, men ikke føere flyktninger enn vi klarer å ta vare på, ekteskapsinnvandring og familiegjenforening blir noe annet, mye vanskeligere siden det er endel gråsoner der man kan spørre seg om er greie at vi aksepterer. Særlig med tanke på menneskehandel og seksuelt misbruk av både kvinner og barn, og utnytting av godtroende menn og kvinner.

Skrevet

Jeg tenker: Muligheter og utfordringer!

Muligheter til å bli kjent med nye mennesker og kulturer. Muligheter til å få nye ressurser i arbeidslivet. Muligheter for oss nordmenn til å bli mere tolerante og internasjonale. ;)

Utfordringene kommer jo i forbindelse med integrering, mottaksapparat, norskopplæring og slike ting. Og selvfølgelig det å finne ut hvem som har krav på lovlig opphold når det gjelder asylsøkere.

Men innvandring er jo MYE mer en asylsøkere da! Den største innvandrergruppa til Norge er vel svensker som kommer hit for å jobbe. Og det kommer jo kvoteflyktninger hit også.. Og arbeidsinnvandrere fra både Europa og resten av verden. Føler at endel automatisk forbinder ordet "innvandring" med "fremmedkulturelle" , for å bruke et Frp-uttrykk..

Men innvandring er jo så mye mer! :)

Skrevet

Dette blir kanskje litt på siden av det du spør om, men det første jeg tenker på er at det ofte er helt feil mennesker som sendes tilbake, og helt feil mennesker som får bli.

For eksempel ble en barnefamilie her i distriktet sendt hjem til tross for at begge barna var født i Norge. De fikk ikke engang anledning til å si hadet til venner, men ble hentet hjemme seint på kvelden. Verken mor eller far i familien har noensinne gjort noe kriminelt, de var godt integrerte samfunnsmedlemmer.

Et annet trist eksempel finnes i denne gruppa;

http://www.facebook.com/?ref=home#/group.php?gid=180442094965

Skrevet

Så lenge vi ikke kan se på dem som likeverdige (jf flinke ingeniører fra fjerne østen som jobber som vaskedamer her til lands) og integreringen ikke går så innmari bra (virker ikke som om staten/legen/miljø greier å fange opp de som burde hatt massevis av psykologhjelp osv) bør vi kanskje holde oss på et minimum.

Men jeg er for innvandring fra alle steder jeg, men jeg synes det er så innmari oss-dem-tankegang her i landet. Vi liker jo at tro at vi er best på alt, men det er vi kanskje ikke når det gjelder innvandring..

Skrevet

Jeg er splittet på innvandringsproblematikken - på den ene siden setter jeg pris på mangfoldigheten og det at noen kan få en trengt, ny start. Setter ikke så pris på den delen som utnytter systemet, ikke lar seg integrere og ikke lærer seg språket. Har nok også kulturkræsjet litt og truffet for mange av sistnevnte gruppe. Jeg syns det er bra at vi kan "importere" arbeidskraft når den absolutt trengs, men syns også da at man (i yrker der man har kontakt med mennesker) må kunne stille krav til språk. En lege på akuttmottak som snakket engelsk med kraftig asiatisk aksent gjorde at kommunikasjonen med min syke bestefar var dømt til å mislykkes og følelsen av trygghet og av å bli hjulpet druknet helt i frykten over hva som skjedde og hvilke prøver som ble tatt...

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Har det litt travelt nå, men skal sette meg ned å lese ordentlig gjennom alt senere i dag.

Grunnen til at jeg spør er egentlig bare for at jeg på moro ville sjekke ut om tallene til ssb stemte her inne...

http://www.ssb.no/innvhold/

Kom gjerne med flere innspill:)

Skrevet

At det burde være litt stopp inn, bare de som trenger det. Ikke "rått og råte" bare fordi Norge er et bra sted å bo.............

Skrevet

Jeg tenker på innvandrere som svensker, polakker, m.m. som kommer hit for å jobbe. Noe som er helt i orden, de oppholder seg jo kun her så lenge de har en jobb her.

Asylsøkere / flyktninger er arbeidsfeltet mitt, og jeg har mine tanker om at visse land kunne trengt signaler om at grensene her ikke er fullt så åpne som har vært tilfelle de siste par årene. Ellers synes jeg vi har en ganske brukbar politikk og ressursbruk på området, bortsett fra at saksbehandling m.m. har en tendens til å ta alt for lang tid. Effektivisering i søknadsprosessen hadde lettet situasjonen både for dem som får bli og for dem som sendes hjem.

Skrevet

De fleste innvandrere er flotte mennsker. Man kan ikke dømme en gruppe mennesker for handlingene til noen få.

Dritseker kommer i alle farger pleier jeg å si.

Dessuten blir det veldig feil å kalle andregenrasjons-innvandrere for innvandrere, de er jo født i Norge.

Når det er sagt, så har invandring også noen problemer med seg. Mange har opplevd forferdelige ting, de trenger hjelp.

Og når det gjelder ungdom blir de ofte dratt veldig i to retninger. Foreldrene dem vet kanskje ikke så mye om norsk ungdomskultur og har vanskeligheter med å veilede barna sine. På den andre siden blir de påvirket mye fra sine gjevnaldrene.

Kjempe stort tema dette. Bør ikke være problematisk å skrive en oppgave om dette.

Skrevet

Send all røkla som ikke er interessert i å integrere seg i samfunnet hjem. Ingenting gjør meg mer provosert enn utlendinger som skal rakke ned på oss norske kvinner. Kalle oss for horer, voldta oss osv. for siden skylde på OSS fordi vi gikk i skjørt som gikk over knærne. Da er du faktisk en APE spør du meg, og de apene er det mange av her i norge..

Syns den unødvendige innvandringen burde stoppe nå, og heller ta inn de som virkelig trenger det. De som virkelig er interessert i å lære seg språket, ta barna inn i skolen, få seg jobb osv har jeg virkelig ingenting imot. Dem står det tvert imot respekt av på mange måter.

Skrevet

som om jeg skulle ha skrevet dette selv Rekefaen :)

Fullt så enig med deg!

Skrevet

Dem som kommer, får seg jobb, integrerer sg og bidrar har vi kjempenytte av på maaaanger måter.

De som kommer hit og møter opp på nav dagen etter de har kommet og skal ha alt mulig og aldri vil gjøre noe, som sykemleder seg så fort de har opptjent rettigheter gang etter gang og i det hele tatt er stooorsnyltere på systemet, de kan vi sende hjem igjen..

merkelig greie med endel såkalte flyktninger, de kan reise på ferie til hjemlandet i 8 uker, men de kan ikke bo der? og her lever de på sosialpenger?? nei mere krav må til om ikke de norske velferdsstaten skal knele..

Nå hørtes dette fryktelig negativt ut, er ikke det, jeg har masse venner og kollegaer som er innvandrere, men dette er folk som har lært seg norsk, fått seg jobb, deltar i samfunnet osv, syns de er supre og kjempebra med de kulturelle forskjellene.. men snyltere som bare har hørt at reis til norge, der får du flere tusen kroner utën å gjøre noe...dem liker jeg ikke..

Skrevet

Vi må bli flinkere til å lære de om vår kultur og livstil, til å lære de språket vårt, tvinge de til å lære det.

Følger ikke de norske lover å regler kan de reise hjem igjen, til krig og elendighet om så må være, de velger selv.

Jeg har en kollega fra Afrika, kjempesnill mann som har tilpasset seg det norske samfunnet, men som på mange måter fremdeles er afrikansk.

Jeg kjenner også til innvandrere som ikke tåler å bli satt på plass av meg (i jobbsammenheng) fordi jeg er kvinne. Sånn går det ikke an å leve i dette landet.

Vi trenger innvandrere, men istedenfor å importere arbeidere fra Polen, kan vi heller trene opp de som allerede er her, men som ikke får jobb. Det er nok av de.

Skrevet

Jeg har full forståelse for at en del folk har kjempeproblemer hjemme i sitt eget hjemland, og kommer hit for å slippe unna, men de som kommer hit bare fordi vi har det fint, de har jeg ikke sansen for.

Kan man dra til hjemlandet sitt å feriere i flere uker uten problemer, så ser jeg heller ikke hvorfor de ikke kan bo der fast...

Skrevet

Jeg er utlending selv, kom til Norge for 7 år siden etter jeg giftet meg med min norske mann. Kommer fra vestlig utland og tenker ofte at sånn global sett er det bare detaljer som er forskjellig fra mitt hjemland. Hadde jeg vært fra Japan eller Etopia hadde jeg sikkert fått mye større utfordringer, kulturelt og språklig.

Innvandring er faktisk ganske viktig for Norge, men det er for dårlig styrt og jeg syns et land må være litt kresen hvem som blir tatt inn. Nye innbyggere skal tross alt bidra og ikke koste samfunnet. Så å ta inn flyktninger fra u-land uten utdanning er kanskje snilt men ikke særlig lurt. Bedre å hjelpe mennesker i hjemlandet sitt, da vil også hver krone hjelper flere enn bare én flyktning som greide å komme seg til Norge.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Det er ikke så enkelt å si "send dem som ikke gidder å integrere seg hjem".

For hvem skal avgjøre at en person ikke "gidder å integrere seg"? Om en innvandrer mottar stønader fra NAV trenger det ikke bety at han eller hun ikke er villig til å jobbe, men f.eks at han/hun faktisk ikke får jobb (Det er mange arbeidsgivere som er lite villig til å ansette innvandrere med f.eks dårlige norskkunnskaper, og ofte også enkelt og greit fordi de er innvandrere). Mange er syke - fysisk eller psykisk - og trenger sårt hjelp fra fagfolk, men får ikke denne hjelpen fort nok, og må bruke diverse trygdeytelser.

Og så er det HVEM som skal sendes hjem, da. Om et foreldrepar er "snyltere", skal barna deres da sendes hjem? Eller skal de bli i norge uten foreldrene? Skal man sende små barn til Haiti nå fordi noen mener foreldrene deres snylter på staten?

Noen innvandrerkvinner har dessverre menn som ikke ønsker at de skal lære norsk eller være i jobb. Dette er et problem som må taes tak i, sammen med andre problemer som oppstår når vidt forskjellige kulturer møtes. Vi må forstå dem på deres premisser, og forsøke å finne en konstruktiv måte å løse disse kulturelle konfliktene på.

Det er en stor del av integreringen å lære opp innvandrere i norske normer så vel som formelle lover og regler, og dette må vi bli flinkere på.

Barn av innvandrere må få bedre tilbud når det kommer til norskopplæring, og jeg er absolutt for prioritert barnehageplass og reduksjon i prisen hos barn der begge foreldre er minoritetsspråklige.

I tillegg mener jeg kommunale boliger for nylig tilflyttede innvandrere bør spres bedre. Mange steder "plasseres" innvandrerne i blokker utelukkende bestående av andre i samme situasjon, og det blir nok da vanskeligere å komme i kontakt med nordmenn. Om jeg hadde flyttet til et fremmed land og alle mine nærmeste naboer var norske hadde nok også jeg menget meg med dem.

Jeg sier absolutt ikke at vi ukritisk skal ta imot alle som ønsker å komme til norge, men jeg mener at vi har et ansvar for all elendigheten som foregår i verden. vi er så heldige at vi er født i et av verdens rikeste land. Vi har aldri opplevd å være barnesoldater i en borgerkrig, vi har ikke opplevd forfølgelse pga religion, legning eller politiske standpunkter, og vi har hatt alt vi har hatt behov for fra første dag. Da kan det være vanskelig å forstå at andre har hatt en helt annen livssituasjon. De er også oppvokst i andre deler av verden, der kultur, normer og lover er helt annerledes enn det er i norge.

derfor må vi prøve å forstå deres side av saken, og prøve å finne løsninger på problemene. Og siden dødsstraff ikke er lovlig i Norge kan vi ikke repatriere mennesker som i sitt hjemland muligens vil bli utsatt for drap og tortur, så lenge de har lovlig oppholdelse i Norge

. Når det gjelder asylsøkere som ennå ikke har fått oppholdstillatelse i Norge stiller saken seg litt annerledes, men jeg syns man også her bør vise sjønn, og ikke bare tankeløst lese i regelboka.

Dette gikk nok utenfor tema, og det ble kanskje langt, rotete og uforståelig, men jeg får skylde på hodepinen jeg har i kveld=)

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Asylgivning er vel ikke primært et økonomisk tiltak, men heller en solidarisk handling for dem som trenger det mest. Skulle Norge satset på å bare ha høyt utdannede mennesker i landet ville de nok heller brukt pengene på å gi høyere utdannelse til etnisk norske, f.eks gjennom høyere stønader under utdannelse.

Skrevet

Jeg synes Norge er altfor dårlige til å utnytte de ressursene som kommer hit til landet jeg. Høyt utdannede mennesker ender som vaskehjelp pga fremmedfrykt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...