Gå til innhold

Kan vi spise ridderost og manchego? Skal på ostekveld idag...


TillaMaria81

Anbefalte innlegg

Jeg vet det har vært skrevet mye om dette før, men har fortsatt ikke heelt oversitken. Jeg er innvitert på ost og vinkveld idag, og tenkte ta med meg noe ost jeg kunne spise. Krydderostene fra Tine er vel ok, men er det noe annet enn de pluss norvegia og jarlsberg man kan spise som gravid? Jeg ser jo det står at man kan spise pasturiserte oster, og at alle norske oster nesten (spes fra Tine) er det, men andre steder anbefales det jo å holde seg unna bløte/myke og muggoster selvom de er pasturiserte..

Men hva med feks Ridderost? Port salut? Og manchego? De er jo litt hardere, er det ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jada, nesten alle oster er fra melk som er pasteurisert, altså varmet opp så bakterier dør. Hvis osten kommer fra upasteurisert melk står det alltid på pakken. Muggost bør du også unngå, men bløte oster i seg selv er ikke noe problem.

Jeg legger ved en brosjyre fra helsedirektoratet. De har den oppdaterte informasjonen.

 

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00118/Gravid_118459a.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

 

Desto hardere ostene er - desto mindre liker de farlige listeria-bakteriene seg. Det betyr at du kan spise all hard ost (og sånn som parmesan kan du spise om den er pasteurisert eller ikke da bakteriene ikke har forhold for å utvikle seg. Men så finnes det jo noen som er pasteurisert og da velger de fleste det allikevel).

 

TINE Kremost kan du spise - ikke laget på samme måte som annen ost og er trygt.

 

Ville ha holdt meg unna muggoster - uansett om de er pasteuriserte eller ikke. Det er her listeria har best forhold og da sier mattilsynet at det kan forekomme selv om de er pasteuriserte.

 

Når det gjelder Ridder og Port Salut (mellommyke oster) - disse kan du spise. Men for å være helt på den sikre siden så anbefales det å spise de så ferske som mulig. Det vil si at dersom de har vært åpnet en uke eller to i kjøleskapet så hadde jeg personlig tenkt meg om. Det er det samme om de kommer fra ostedisken i butikken. Ville derfor ha satset på vakumpakket ost som du finner i den vanlige kjølehyllen (du vet ikke hvor lenge Ridderen i ostedisken har ligget der åpen). Begge ostene er pasteurisert men på samme måte som med oppskåret kjøttpålegg så er det ikke trygt om de blir for "gamle".

 

Andre oster du kan spise: Engfrisk, Sveitser, Edamer, Saint Paulin, Nøkkelost, all smelteost (Kavli, Taffelost ++), Kesam, Cottage Cheese, all brunost (Litago Brunost er som eneste tilsatt jern hvis du har lite).

 

Det er spesielt småskalaprodusentene man skal være forsiktig med under graviditeten. De store meieriene har strengere rutiner på matsikkerhet. (Småskalaprodusentene har mange deilige oster men ikke like strengt på hvordan produktene håndteres - ref listeria i ost som tok livet av flere for et par år siden: den var pasteurisert men reinfisert med listeria dessverre).

 

NB! Hvis du lager pizza, ostesmørbrød eller annen varm annen mat med ost hvor du varmebehandler den (altså smelter den HELT ned) så kan du bruke akkurat hvordan ost du vil. Bakteriene dør av varmen. Inkludert muggost og annet =O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Svar til innlegget over:

 

Det er kun NORSKE produsenter som er påbudt å skrive om osten ikke er pateurisert. Dersom du kjøper utenlandske varer kan det være andre regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... Så en ting til. Ja, du kan spise Manchego: det er så hard ost at listeria ikke liker seg (like hard som Parmesan omtrent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmmm, manchego.....

bare ett tips, ikke gjør som jeg, var på tapasfest forrige uke og spiste aaaaaaltfor mye ost... Ble skikkelig kvalm. hehe, sånn går det når man er gravid og ikke eier begrensninger.

 

Annet, siden det sikkert er noen oster du ikke kan spise der så ta med deg slik frukt kompott til ost, så får du liksom litt variasjon til de ostene du kan spise. Det er en kirsebær og lakris kompott som passer utrolig bra til manchego, nam nam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, takk for kjempeutfyllende og bra svar:) Da gleder jeg meg til ostekveld med manchego og ridderost! Har holdt meg unna det til nå for har vært usikker, men ikveld skal jeg kose meg:):)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra svart Corneliuss! Mye god informativ informasjon. Er som om mammaen min skulle sagt det selv - hun er ernæringsekspert og jobber for tiden med mat til gravide og ammende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cornelliuss: Hva med Taleggio ost? er så usikker på hvordan det passer inn. Det er jo en kittost og litt myk, men trodde den var pasteurisert.

Spiste neste en halv ost før jeg plutselig kom på at det kanskje ikke var bra, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he! =O)

 

Har jobbet med mat en stund, men er ikke ernæringsfysiolog altså. Men jobber sammen med mange som er det - og da plukker jeg opp et og annet innimellom... :-)

 

PS en av de jeg jobber med har vært med på å skrive denne boka (som skal etter sigende være veldig bra): "Sunn start.

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8252932142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

 

Man skal ha litt uflaks dersom det går galt med fosteret på bakgrunn av at man spiser noe som tilfører feile bakterier. Det skjer ikke ofte heldigvis! Så ikke frik helt ut nå, for det har helt sikkert gått fint om den ikke burde spises eller den kan! Vi har vel alle spist noe vi ikke visste var potensielt farlig - og 99% av tilfellene så er det ikke noe problem. Det er ikke mange som får listeria-smitten hvert år - og de aller fleste blir syke (i motsetning til toxmo som man ikke merker noe til). Det betyr at du sannsynligvis allerede hadde merket at du ble dårlig. Ok? Ingen grunn til panikk altså! =O)

 

Slo akkurat opp Taleggio og det er en kittmodnet ost (samme som Ridder). Regner med at du kjøpte den i ostedisken i butikken (ikke vakumpakket som du gjør vanligvis med Norvegia, eller? Tror nemlig ikke den finnes som det?). Husker du merket? Så at Ostecompagniet hadde en som heter Taleggio Gran Selezione og den er i alle fall pasteurisert. Du kan spise kittmodnet (eller halvmyk ost) hvis den er pasteurisert. Men den bør da inntas så fersk som mulig.

 

Dette er hva jeg ville ha gjort:

A. Prøv å dropp å tenke på at du har spist den for det er helt sikkert ok. Virkelig!

B. Personlig ville jeg ha droppet å spist mer av to grunner:

1. Hvis den kom fra ostedisk som jeg antar den gjorde, så er det vanskelig å vite hvor lenge den har ligget der og den er dermed ikke fersk mer og dermed større sannsynlighet for at det blir smitte (kjøp derfor vakumpakket ost). Det kan jo hende at den er helt fersk men ikke så lett å ha kontroll på i en ostedisk

2. Det er vanskeligere å vite om utenlandske leverandører av mindre oster som dette (som kan være småskalaprodusenter) har for rutiner (reinfisering av osten) og om de er pasteurisert

 

Men som sagt, dette går fint! Jeg er som du sikkert har skjønt veldig nøye med mat og det kan godt hende at andre syne jeg er FOR nøye igjen. Så at jeg skriver at jeg ikke ville ha spist mer betyr ikke at jeg tror det vil gå galt med deg. Det er bare for å være helt 200% sikker på at det ikke skal være noen faremomenter. Prøver virkelig ikke å skremme deg - og håper ikke jeg har gjort det. For vet hvor ekkelt det er selv når man blir engstelig. Det er mye bedre at du spiste en kittmodnet/ halvmyk ost enn en myyk ost. Dessuten er sannsynligheten for at den var pasteurisert ganske stor - og da er det liten risiko igjen!

 

Klem til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare til info, jeg er veldig glad i ridderost og har spist masse i svangerskapet. Men, så...

 

mannen min kjøpte tilfeldigvis et svensk gravideblad til meg, og i det bladet står det faktisk at man ikke bør spise kittmodnet ost pga fare for listeria (uavhengig av pasteurisering).

 

Jeg er definitivt ingen matekspert, men tenkte at det var verdt å nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra påpeking!

 

Mattilsynet sier det samme...

MEN anbefaler å spise den fersk dersom man først skal spise den.

 

Grunnen til at Mattilsynet satte kittost på neilisten selv om osten er pasteurisert var at en småskalaprodusent som hadde pasteurisert muggost for et par år siden fikk reinfisert osten med listeria og et par syke mennesker døde av dette på Ullevål (lurer på om det også gikk galt med barnet til en gravid). Osten ble reinfisert ettersom den ble lagt i en saltlake som ikke var "ren" etter den ble pasteurisert. Osten fikk dermed tilført nye bakterier fra saltlaken som gav oppblomstring til listeria. Listeria trives i ost som er myk (nb! men ikke kremost, smelteost og kesam eller cottage cheese. Disse er myke men er laget på en annen måte). Desto mykere desto mer gunstig er det for listeria, dvs muggoster er helt myke mens kittmodnet ost som Ridder er halvmyk. Norvegia er hard.

 

Det er vanskelig for Mattilsynet - både i Norge og i Sverige å lage retningslinjer som er helt spesifikke. De må svare på tvers av leverandører og gi et svar som ikke har noen andre forutsetninger dvs de sier ikke spis gjerne muggost hvis den er stekt ettersom det kan bli forvirring - da sier de heller: ikke spis muggost (selv om du faktisk kan spise den om den er smeltet). På samme måte er det vanskelig for de å si: spis gjerne Ridder for den er behandlet helt riktig, men de andre er ikke det. Da sier de heller: ikke spis kittmodnet ost. Det er også derfor de skriver at man ikke skal spise salami (selv om nesten all salami er trygg så er det noen få som ikke behandler kjøttet helt so man skal (må ha vært frosset ettersom det ellers kan være toxmo i det - finnes ikke listeria i så salt kjøtt av den typen som brukes). Da sier Matilsynet: ikke spis salami. Det er jo helt fornuftig gjort ettersom de fleste ikke klarer eller vil ta inn så mye informasjon om ulik mattyper i svangerskapet og trenger litt enklere rettningslinjer. Men det betyr ikke at det er så svart-hvitt som det står oppsummert på mattilsynets forbrukersider.

 

TINE som lager Ridderost er et stort meieriselskap som har helt andre krav til rutiner og matsikkerhet enn småskalaprodusentene har. Samme gjelder for Prior, Gilde, Kavli og andre større aktører. Både fordi de blir sjekket av myndighetene og fordi de driver mer proffesjonelt. Ridder blir forøvrig kun laget på et av alle meieriene deres og det er derfor ekstra god kontroll på det som går ut i markedet.

 

Alle må finne ut hva som passer for de. Blir man stresset av å spise det så dropper man det =O). Jeg er veldig nøye og for min egen del er jeg ikke redd for å spise Ridder - og basert på hvordan det lages så er det ingen risiko (men som jeg har skrevet over så ville jeg ikke tatt sjansen på å spise "gammel" Ridder dvs Ridderost som har vært åpen lenge eller en som er kjøpt i en ostedisk ettersom man ikke vet hvor lenge den har ligget). Har jobbet en del med mat og litt også med ost, men dette må alle finne ut av selv - jeg skriver bare hva jeg synes er fornuftig utifra min kunnskap. =O)

 

Oj, oj. Dette ble da fryktelig langt...!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...