Gå til innhold

13-14 måneder, hvilke ord sier deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

snuppa er 13,5 mnd og prater hele tida:)

sier "mamma"

,"dadda" for pappa,

"brr" er bil

"voff voff"

"nam" eller "mmm"

"se"

"henne"

"der"

"hæ" hele tiden.. kan sitte å rope mamma, mamma, mamma, å når eg svarer så sier hun hæ? hæ? om igjen og om igjen..

"sss" som er pus

"æ,æ" og peker på det hun vil ha

"åååå" når hun bli irritert..

g mye mye mer:D

de forstår mye mer enn det vi tror..

herom dagen. hadde hun en skalk i handen, å prøver å gi den til meg, så sier eg, ska colin få? colin få smake? (colin er da hunden) da går hun tvers over gulvet å rekker den til hunden å sier "da" sm betyr takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lillemor her er 15 mnd og kan si

- mamma

- Babba (tyrkisk pappa)

- Mat

- Godt

- Kake

- Takk

- Mett

- Tante

- Komme ( når hun vil opp)

- Tørst

- bæ

- mø

- pus

- bok

- ost

- sokk

- tutt

- sko

Hun har nok noen til som jeg har glemt.

Skrevet

Lillegutt er 13 mnd og kan si:

hei

hadet

bø

borte

tittei

mamma

pappa

natta

mat

mett

tørst

ball

sko

takk

br - billyd

tiss

bæsj - når han trenger ny bleie

æsj

lys

se

der

nam nam

Har mange andre lyder også, men det er disse ordene har sier tydelig.

Skrevet

Lillemor er 14 mnd og sier se, dææ (der), sss (pus), dakkedakk (takk for mat) Ellers jabber hun veldig, men ikke noe vi forstår enda :)

Skrevet

Jenta vår blir 13 mnd om ikke lenge, så jeg slenger meg på. Hun sier mamma og pappa (somregel bare pa - av en eller annen grunn) en masse dyrelyder : bæ, mø, voff, øff (nøff,) meeee (som i geitelyd) hun vrinsker for hesten, wææææ for løve og u-hu for ugle. Ball, mat, drikke, bleie, klokke, kake, make (smake) , trykke (som på fjernkontroll, mobil osv) brød, baje (som betyr bade) der, se, ojj, bø, nei (som oftest nei-nei-nei mens hun rister på hodet og ser fryyyktelig søt ut) hei, gå, takk-takk og helt sikkert masse mer jeg ikke kommer på i farten. Hun begynner også å lære seg navn på dyrene, og kan uttale hvert ord stadig mer tydelig. Også kommer det en hel masse uforståelig babbel i tillegg, stadig nye lyder :) Men hun hermer etter alt om dagen, så her må man virkelig passe på hva man sier. Også forstår hun stadig mer, er så herlig at hun forstår oss så godt nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...