Gå til innhold

13-14 måneder, hvilke ord sier deres?

Anbefalte innlegg

Gjest Mammamoms
Skrevet

Synes det kunne være litt spennende å se hva disse små kan i denne alderen:)

Lillemor er drøyt 13,5 måned, og sier foreløpig "mamma", "pappa", "OJ" og "brrm" for bil. Hun sier også "mæ" enten hun vil ha noe som jeg har i hånda, eller hun vil gi meg noe.

Hun har jo masse andre lyder også, men dette er de hun tydelig bruker bevisst om bestemte ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er snart 14 mnd og sier:

Mamma(m), pappa, hei, bø, ja, nei, der, nam, brrrrm, kykkeliky, gagor (traktor), takk (takk), ba(ll)... det var det jeg kom på i farten. Dette er ord som hun tydelig skjønner og bruker mye.

Hun lager masse andre lyder og skravler som en foss, uten at vi helt skjønner hva hun sier;)

Men hun skjønner veldig mye av det vi sier. Artig:)

Leste forresten i Foreldre og Barn at dette er listen over i hvilken rekkefølge ordene gjennomsnittlig kommer:

1. Mamma

2. Pappa

3. Hei

4. Nam

5. Brrr (billyd)

6. Nei

7. Ha det

8. Borte ( i forbindelse med leken)

9. Bææææ

10. Grrrr

11. Voff voff

12. Ja

Ved 12 mnd kan de fleste mellom 0 og 20 ord og fo.rstår mellom 20 og 160 ord

Skrevet

"Sjå" - for "se". Om det meste, egentlig. Når han vil ha bestemte bøker, når han ser spennende ting på TVen (dyr etc), når han ser hunder på gata, når han vil ha koppen sin med vann... Dvs dette er det han sier stort sett hele tiden!

Mamamamamama - i klagesammenheng - er mamma. Aldri ellers... Hehe...

Bøøøøø - for dyr, særlig kyr.

Han lager også en slags mekrelyd når han ser bilder av geiter.

Eller sier de i barnehagen at han babler masse og har "mye å fortelle", men det er ikke så mye mening i det foreløpig. :)

Skrevet

Jo, og så kan han si:

"haja" - dvs hallo - når han later som om han snakker i mobiltelefon eller i leketelefonen sin

"hada" (eller lignende, klarer ikke skrive det ordentlig) for hadet - men den siste måneden har han nektet konsekvent både å si ordet og å vinke. Stabukk! :)

Skrevet

13 mnd : Se, Bø, Ciao, Este/Esta (Pappa snakker spansk) og nå for tiden kommer dæ (der) når jeg spør hvor er "..." Dæææ!

Mamma sa han først i går når en venninne av meg var barnevakt og han for første gang var uten Mamma eller Pappa ved legging...

Gjest Mammamoms
Skrevet

Man kommer på litt underveis, for jenta vår sier også "Nam" og "Dæj" for der.

Skrevet

Flisa er nå 15 mnd og sier bl.a. mamma, pappa, mmmm (ku), møh (mørkt), bæ, gakk gakk (and), kvakk kvakk (frosk), bap bap (pip pip), vuff vuff (hund), boooda (bil), pæ (pære), tsjikk tsjikk (klokke), bebubebu (brannbil), ba (ball), nei, ja, bade, gake (å ake), kake, tsjtsjtsj ("jeg vil høre på musikk"), båt, væææ (løve), dæh (der) og nam.

Hun har også en del "tegnspråk" som hun bruker, f.eks om vaskemaskinen og hjulene på bussen (rundt og rundt m armen) og er veeeldig fascinert av biler, traktorer, busser osv, som alle heter boooda (brum brum).

Skrevet

Gutten vår er 13 mnd og kan si:

- mamma

- pappa

- nam nam

- pusi

- hei

- nei

- bil

- lalle (legge seg på min dialekt)

- natta

- titt-titt

- banan

- se

- der

Han forstår mange flere ord, og forstår også enkle kommandoer som "hent boka di/bamsen" eller "ta på nesa di".

Skrevet

Lillemann e 14 mnd, og siste mnd har språket kommet sæ masse :)

Mamma

Pappa

Hei, Heia

Hade

Bil

Møøøø

Bæææ

Kaka

Onkel

Tante

Bade

brumm, brumm

Ja

Nei

Æææsj

Nam,nam

Grrrrr

:)

Glede mæ for hver dag han sir og gjør nye ting, dm e jo så utrolig skjønn de 1 åringan :)

Skrevet

Ja, også selvfølgelig Der og Den gikk d i ei stund om alt han pekte på :)

Men at dm forstår nestn alt vi sir e d ingen tvil om :) Han gjør alt vi ber han om og æ e overraska mange ganga over kor mye forståelse dm faktisk har :)

Skrevet

Hmmm...hvis jeg tolker riktig:

-oppå deR (med skikkelig skarre-r, som jo i og for seg er riktig, siden vi har flyttet til et skarre-r sted)

-ooooj, se på deet

-opp

-diverse dyrelyder (ku, saus, gris, hest, elefant, apekatt, hund, katt, isbjørn, gakkgakk, pipppipp, sjiraff, tiger, løve mm. Og nei. Tiger og løve lager ikke samme grrr-lyden, så det så. Og hvis dere lurer på hva sjiraffen sier så er det bare å komme hjem til meg, så kan dere trykke på sjiraffen på noas ark).

-sniffer når han ser blomst

-namnam

-ba (til ball, bade og andre ting som begynner på b-a.)

-mamma og pappa (ikke ofte, men det hender, og oftere og oftere)

-NEI

-brrrr til bil

så....mye er jo bare lyder, såkalte onematepoetikon. Men han prater fryktelig mye som jeg ikke skjønner og forstår jo mer enn jeg aner. Så tror han blir en godt hørbar fyr etter hvert.

Skrevet

Min er bare 12 mnd enda da men.. Sier for det meste;

- Mamma

- "Bææbba" tror det betyr pappa

- Dada

- Æ dæættn dættn ( aner ikke hva det betyr) :P

-Neineinei

Se, og der.. :)

Skrevet

Så mye deres sier!

Bo sier papap, mæ (mamma), meh (gi meg/jeg vil ha/kom hit), bæp (alt av dyr), hei, oi og der. Han er straks 15 mnd.

Skylder på at han var tidlig motorisk ute, og hjernehalvdelene utvikler seg ulikt ;)

Skrevet

Lillebror her sier:

mamma

pappa

mat

hadet

pus

borte

ferdig

bade

pede (Peder, navnet hans)

gujo (Guro, storesøsters navn)

bam (bamsen hans)

...og endel annet som man egentlig kan tolke som man vil, avhengig av situajonen man er i ;)

Skrevet

Bil-lyd glemte jeg, men regnes vel neppe som et ord...samme med "nam".

Skrevet

sønnen min er 14 mnd og sier:

mamma

pappa

nammenam

hei

billyder

mmmm (for kuen som sier mø,og for mumitrollet)

bil

ly(for fly)

uss(for buss)

ut

is

han babler hele dagen,så herlig å høre på :0)

Skrevet

Jenta vår er 15 mnd, så hun er nok litt eldre enn de andre som har svart her. De siste 3 månedene - etter at hun begynte i barnehagen, har språket til jenta vår utviklet seg noe voldsomt. Dette kan hun si nå:

Hei

Ha det

Natta

Bil (uttales bij)

Oi oi

Lys

Blomst (uttales bonscht)

Se

Brrr (for billyd)

Mamma

Pappa

Pus

Mjau (uttales vjao)

Voff voff

Pipp-pipp

Bukse (uttales busche)

Kaffe (uttales tache - hun tror det er det samme som kopp)

Mat

Bamse (uttales basche)

Dokka (uttales dotcha)

Bade

Tisse

Bæsj

Æsj

Bleie (uttales beia)

Beibi (blir ofte forkortet til bare bei)

Nisse (uttales misse)

Mus

Sove (schova)

Brille (bjille)

Sitta her

Do (uttales tho)

Sitt eget navn

Navn på ei anna jente i barnehagen

Lua (uttales hua)

Sokk (uttales schopp)

Sko (uttales scho)

I går sa hun sin første lille setning - "mamma sin bjille" :-) Og så setter hun sammen setninger som f.eks. "pappa bij" - som betyr at pappa kommer i bilen. Eller "mamma beia" - som betyr at hun har noe i bleia som klør litt :-) Skulle ønske hun sa "pappa beia" litt oftere - he he.

Tror hun synes det er vanskelig med bokstavene N, R, K, L, D og T.

Skrevet

Oi, så flinke barn dere har! :-)

Min er 15 mnd og sier ingenting, men babbler mye. Jeg forstår mye av babblingen, men ikke alt. Har også begynt å lære henne baby-tegnspråk, og med det kan hun spør etter mat (tegn for spise).

Yrild: du sa at pappaen til din baby snakker spansk. Bor dere her eller et annet land? Jeg er amerikansk og snakker kun amerikansk med min baby, men bor her i Norge. Hun hører dermed mye mer norsk enn engelsk/amerikansk. Lurer på om det er derfor hun ikke snakker enda? Ikke at jeg er bekymret, vet at tospråkelig (eller flerspråkelig) barn kan snakke senere, bare lurte på ditt tilfelle.

Skrevet

Oi! Jeg bøyer med i støvet (og begynner å vurdere logoped :\)

Skrevet

Hei Shari_z

Vi bor i Sveits så lillemann har 3 (4) språk å forholde seg til i hverdagen.

Han babbler uten like, men det er få ord som han bruker konsekvent. Språkforståelsn på norsk og spansk er derimot tydelig, tysk derimot som vi voksner snakker med hverandre er jeg usikker på om han forstår så mye av.

Tror et er relativt vanlig at det tar litt lenger tid for flerspråklige barn i begynnelsen :-)

Skrevet

Min er 15mnd og har ikke det største ordforrådet i verden, men etter bhgstart kom det flere nye ord, så tydelig at de får med seg mye der :)

Hun sier:

mama, papa, æsssj, nei (mest brukte ordet for tiden :P), hadet, hei, ha det (når hun vil ha ting vi har), sto (er både sko og stol), møø (til alt av dyr) mat og ja.

Hun skjønner mye mer enn hun greier å si selv da, så om vi ber henne om å hente sko,jakke etc så blir det stort sett riktig. Synes hun er flink jeg, lille frøkna liksom :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...