Gå til innhold

Snu bilsetet?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hts combi isofix til vår junior på 3 år, dette kan jo snus, han sitter fortsatt bakovervendt og trives med det.

Det jeg lurer på, og som jeg faktisk ikke fikk noe godt svar av Trygg Trafikk på, er: er integrert fempunktsele egenlig brukbart framover? Vil ikke bilens egne seler, med aktive beltestrammere, være bedre om ulykken først er ute? Tenker at når skuldrene "sitter fast" i setet, vil veldig mye av trykket fra en kolisjon gå rett i nakke/hode? Eller tenker jeg helt feil?

-en liten go'historie til slutt: bestefar var med oss i bilen, og han satt da bak sammen med junior, som sa:"bestefar sitter bakfram!" For vår junior er det altså riktig å sitte med ryggen mot kjøreretningen :-)

Takk for alle tanker og innspill, hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket bruksanvisninger? mener bestemt at bilen belte skal brukes over en viss vekt

Skrevet

Har ikke sjekket bruksanvisning nei, da vi mer eller mindre har bestemt oss for hvilke sete vi vil ha når vi snur. Mer en tanke jeg ønsker å lufte, tenker jeg veldig ulogisk, eller har jeg noe rett? Om du forstår meg?

Skrevet

Nei, du tenkter rett. Jeg har lest/hørt det samme som du resonerer

Skrevet

Du har rett, så lenge barnet er over 15 kg er det bilens egne seler som skal brukes. Og det er bedre å bytte setet i et pute-med-rygg-sete enn å snu dette setet fremover.

Skrevet

Det stemmer det du sier, beltstol med rygg er bedre og tryggere enn å snu nr 2 setet framover og bruke setets 5punktsseler (Så sant barnet er tungt nok - 15 kg er det ikke?) Så bruk bakovervendt så lenge du kan og alle er fornøyd, og så kjøper du beltestol som du kan ha lenge.

Skrevet

Jeg vil tro du har rett ang trykk, og et annet tema er at 5-punktsselen skal være skikkelig stram når den er i bruk for å virke. For mange har for slakke seler, fordi ungen ikke synes det er behagelig å sitte så trangt som han bør.

Skrevet

Godt å se at jeg ikke er helt på jordet! -og et nytt sete må vi jo kjøpe i alle tilfelle.

Da tror jeg vi går for Britax Kidfix, når det blir tid for nytt sete.

Noen meninger om det setet, da?

Skrevet

Vi har det og er strålende fornøyd!

Skrevet

Har sendt mail til både Trygg Trafikk og svenske NTF så limer inn svarene jeg har fått av de når det gjelder forovervendt sikring 3punkts belte vs 5punktsbelte:

Fra NTF:

"Svar:Hej! Jag är inte riktigt säker på att förstår din fråga men jag kopierar in två av våra rekommendationer kring barn i bil och hoppas att de ska ge dig de svar du söker. MvhNTF Konsument

1. NTF:s grundregel för barn i bil är bakåtvänt åkande så länge det är möjligt upp till 25 kg och framåtvänt tidigast vid 18 kg.

2. NTF rekommenderar att du enbart använder bilens trepunktsbälte för att spänna fast barnet och bilbarnstolen. Med bilbarnstolens fempunktsbälte kvar så ökar belastningen på barnets nacke och huvud vid en eventuell krock och även vid en kraftig inbromsning. Bältet håller tillbaka axlarna och den kraft som uppstår flyttas uppåt mot huvudet. Med bilens trepunktsbälte blir det ett bättre samspel mellan bältet och stolen samt barnet, en mjukare uppbromsning av barnets kropp och kraften fördelas över ett större område, hela överkroppen. "

Fra Trygg Trafikk

"Hei,

Dette er det delte meninger om, eller det er i hvert fall forskjellige ting som skjer ved en kollisjon. Når et barn sitter forovervendt i en kollisjon i trepunktsbelte, risikerer du at barnet ”vris” ut av selen og kastes fremover hvis det er lite og spinkelt eller hvis selen ikke sitter riktig. Små, tynne barn bør derfor ikke sitte i bilens trepunktsbelte fremovervendt. Hvis barnet sitter i en fempunkts-belte, risikerer du at nakken tar alvorlig skade fordi kroppen holdes hardt fast av setets integrerte belter, og nakken og hodet får hele belastningen når det kastes fremover. En fullvoksen rallykjører har en velutviklet nakke og et hode som bare er seks prosent av kroppen. Hos den treåring utgjør hodet nesten 20 prosent, og nakken er spinkel i forhold til belastningen den utsettes for.

Det beste er å la barnet sitte bakovervendt så lenge som mulig, helst til det er fire år gammelt, og deretter velge et sete som passer best i deres bil.

Med vennlig hilsen

Elen Zickfeldt

Webansvarlig/Prosjektleder"

Skrevet

Hei,

Var på slik utsalgsbutikk denne uka, og da sa hun damen som jobbet der at ingen seter er godkjent med fempunktselen fremovervendt.

Nettopp pga belastningen i en kollisjon.

Hun henviste meg til trygg trafikk sine hjemmesider og sa jeg kunne lese mer der...

Skrevet

800° med to spirer ♀♂, da har du vært innom en butikk som har særs lite kunnskap om hva de selger og reglene rundt det.

Det er mange seter som er godkjent for bruk forovervendt med 5 punkts belte. For eksempel Besafe Izi Comfort som er et rent forovervendt sete med 5 punktsbelte. Eller Besafe Izi combi som er godkjent for både forovervendt og bakovervendt bruk med 5 punktssele.

Men om du leser innlegget mitt over her, så ser du at det ikke er anbefalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...