Gå til innhold

Hva gjør vi galt?? (søvn...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår jente på 10 mnd har en greie med å våkne i fire-tiden om natten, og er da svært vanskelig å få til å sovne igjen. Dette har pågått hvertfall ett par uker nå. Vi bestemte oss å trappe ned fra to til en soving på dagen i håp om at det ville bedre nattesøvnen. Hun sover nå ca fra 12-13.30 og legger seg mellom 19 og 19.30. Våkner gjerne før på natten, men er da enkel å få til å sove videre. Men i firetiden er det vanskelig. Hun våkner, skriker gjerne litt. Eller surver. Jeg prøver så godt jeg kan å ikke ta henne opp, hun skal liksom ikke få "belønning" for å våkne midt på natten. Hun får gjerne litt vann og smokken uten at dette har særlig effekt. Men da det har holdt på en time prøver jeg å få henne til å roe seg i sengen vår. Noen ganger har det fungert, men stort sett ikke.. Da havner hun etterhvert tilbake i egen seng, og sovner etter en halvtimes surving. Totalt tar denne natt-seansen ett par timer. Vi sover så til 7 - 7.30, da står vi opp.

Men nå er vi slitne og utrolig trøtte. Håper på at det er en periode som vil gå over av seg selv, men begynner som sagt å bli temmelig sliten av slike netter.

Ser dere noe vi gjør galt? Eller har forslag til hva vi kan prøve..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter...

Skrevet

Hei

Kjenner til problemt, vi hadde litt av samme problemet med vår lille snupp.

Mine råd er å være vedlig konsekvens og ikke ta henne opp, men heller fortelle at nå er det natt. Hun vet jo at hvis hun holder på lenge nok så får hun komme over i sengen deres, de lærer tidlig, hehe. Kan jo hende at 1,5 time søvn på dagen er for mye for henne. Og jeg har lest at de ikke burde sove mere enn til klokken 13.

Et annet tips vi prøvde var å legge poden tidligere, for hvis han ble for overtrøtt hadde vi det gående hele natten.

Vil også anbefale deg å kjøpe boken Sov godt med karin Naphaug, dette er en bok vi har hatt veldig mye bruk for og fortsatt bruker.

Lykke til videre, det går nok snart over:)

Skrevet

Leste tilfeldigvis i dag om dette, men vi har et annet problem, så har ikke prøvd det selv. Det stod i "sove hele natten", skrevet at helsesøster, men husker ikke navnet her.

Det er en myk metode som ikke er like effektiv som ferber-aktige metoder, men passer for de som ikke ønsker disse. Ha på vekkerklokke for å våkne seg, så vekk babyen ca et kvarter før hun pleier å våkne, og roe henne ned med en gang slik at hun sovner fort igjen. Da skal det visst være mindre sjanse for at hun våkner på fast tid og holder det gående. Aner ikke om dette virker altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...