Gå til innhold

Ammere som gir flaske på kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det blant dere som ammer å gi en flaske med tillegg/mme på kvelden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.........Tenker da på de som fortsatt ikke har begynt med fast føde.

Skrevet

Vi gjorde det i noen dager da jenta var mellom 1 mnd og 2 mnd. Det var fordi jeg ammet så mye at jeg ble helt utslitt og vi fant ingen metode å få jenta til å sove på.

Men det gikk seg til og nå ammer jeg bare, bortsett fra hvis jeg skal ut en liten tur, som på f.eks på butikken. Da er hun hjemme hos pappan og får litt MME.

Skrevet

Her er veslegutten (7 uker) hjemme med pappa hver tirsdag mens jeg er på skolen. Han får flaske hele dagen, så ammer jeg de andre dagene. Går helt fint foreløpig hvert fall:)

Skrevet

Jeg gir flaske hvis jeg vil ha meg et glass vin, altså stort sett hver fredag... Fungerer knirkefritt :-)

Skrevet

Jeg har aldri gitt mme, verken på mini eller junior.

Grunnen er blant annet at jeg er redd for å trigge allergi, og vil ikke at ungene skal få kumelkproteiner i seg før de er ca 1 år. De har heller ikke hatt behov for mme, siden jeg har hatt nok melk, og har pumpet meg hvis jeg dro bort en stund.

Skrevet

Det skal sies at vi har ganske mye allergi i familien, så jeg er veldig opptatt av å forebygge det første leveåret!

Skrevet

Jeg kommer ikke til å gi mme så lenge jeg har nok melk. Men har nå så smått begynt å pumpe littegran, så pappaen kan gi litt mm i flaske på kvelden. Hun henger i puppen nesten hele kvelden, og jeg får ikke gjort noe som helst, så greit med littegran pause. Dessuten er det nok fint for ham å også få gi litt mat. Også vil jeg har hun skal være vant til å få mm på flaske iblandt, i tilfelle jeg vil drikke litt vin en kveld, eller vi skal ha barnevakt.

Foreløpig er hun ikke det minste interessert i å suge på flasken, så vi får se om det går i det heletatt (Tips mottas med takk!)

Skrevet

Jeg sliter med å få ut melk ved å pumpe, det blir aldri nok til et måltid, så her må vi bare ty til MME.

Skrevet

Jeg gjør det. Dvs ved siste amming før natten ammer jeg på begge bryst. Er han fortsatt sulten da gir jeg litt mme. Hender jeg pumper litt ekstra etterpå for å gi signaler til kroppen min om at den skal produsere litt mer.

Skrevet

Glemte å skrive det da jeg skrev HI, men jeg gir også flaske med mme på kvelden i tillegg til å amme. Jenta mi har veldig lite lyst til å ta det høyre brystet, og sånn har det stort sett vært hele tiden, så jeg ammer stort sett på ett bryst. Prøver å tilby begge hver gang, men det går som regel ikke med det høyre. Får da ofte litt problemer med å gjøre henne helt fornøyd på kvelden når hun vil ha mer mat oftere. Synes da det er greit å gi litt mme i tillegg.

Skrevet

Det er jo helt greit men nå jeg.. som helsesøsteren min sier så er mors psykiske helse utrolig viktig for barnet, og mange opplever det stressende å vite at de er babyens eneste næringskilde. Det tar vekk mye stress å vite at det er ok å gi litt flaske innimellom også.

Skrevet

Ja, på helsestasjonen fikk jeg full støtte på dette. Utrolig viktig å finne en løsning man kan slappe av med. Med førstemann ammet jeg og pumpet "for enhver pris" de tre første månedene. Jeg har angret etterpå, for han hadde en stresset og lite avbalansert mamma denne tiden. Det ble lite tid og ork til bare kos. Alt jeg tenkte på var liksom hvordan jeg skulle klare ammingen osv... Bortkastet tid og energi som jeg isteden burde brukt til kos med gutten. Gjør ikke samme "tabbe" en gang til! :-)

Skrevet

Utrolig hvor mye mindre stress alt er med nummer 2, ikke sant:-)

Skrevet

Jeg begynte å gi MME på flaske da snuppa var rundt 2 måneder. Hadde rett og slett ikke nok melk på kvelden. Heldigvis tok hun flaska med en gang! :) Nå er hun blitt 3 måneder, og jeg må gi MME i tillegg til MM til hvert måltid.

Skrevet

Her begynte vi med kveldsflaske med MME da lillemor var 4 1/2 mnd. Jeg har stort sett nok melk, men hun er desverre bare middels interessert og kveld og natt ble veldig urolige med amming hver annen og hver time. Så på sengekanten har jeg nå de siste to mnd ammet så mye som mulig, noen ganger ligger hun flere min og andre ganger vil hun ikke ha puppen, og så får hun flaske med MME. Vi begynte med grøt da hun ble 5 mnd så hun drikker stort sett ikke så mye av flaska lengre, men det varierer fra 30 til 100 ml.

Er nær ved å gi opp ammingen nå må jeg ærlig innrømme og det er så trist. Misunner de som kan kose seg med ammingen og ha den lille liggende rolig under måltidet. Her så er det stort sett bare 1-3 min på dagtid, og da avbrutt av at hun bare må se seg rundt og prøve å sette seg opp/snu seg vekk. Det er bare når hun halvsover hun spiser ordentlig og jeg ammer 1-3 ganger i løpet av min natt. Hun kan være sulten og survete på dagen, men vil ikke ha noe særlig fra puppen, foretrekker flaske selv om hun da bare får vann. Orker ikke å prøve å "sulte" henne for at hun skal spise ordentlig, for det ender bare med dårlig nattesøvn og surving på dagen. Det er nesten så jeg vil tviholde på nattamming, men det blir feil å gjøre det for min egen del, vi trenger jo søvn begge to.

Er i tvil om jeg skal begynne å pumpe for å gi på flaske. Jeg gir alltid en del MM i grøten slik at hun skal få mest mulig. Men tenker at hvis jeg går over til MM på flaske er det vel ingen vei tilbake, så jeg må være sikker på at jeg orker å fortsette å pumpe. Tenker på en måte at det er mindre stress uansett, for da spiser hun når det tilbys i allefall.

Huff, dette ble litt langt, men har tenkt sånn på dette i dag....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...