Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 Kommer inn til dere nesten hver natt? Vår har en tendens til å komme til oss sånn rundt 00.00-02.00 tiden nesten hver natt. Han er sikkelig kosete og liker trygghet men føler noen ganger at dte blir for mye ,liten plass i senga og at han etterhver faktisk MÅ venne seg til å sove i sin egen seng . Han har en god seng og varm dyne og han er som regel utslitt etter både å ha vært i bhg og ute med kamerater etter bhg så da burde han jo sovet som en stokk hehe (han sover som en stokk når han kommer til oss) men burde gjort det i senga si. hva kan vi gjøre? er det andre som har det sånn? og vil det gå over av seg selv?
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 Jaaaaaaa!! 5 åringen min gjør dette nesten hver natt. Men han kommer ikke inn til meg før rundt 3-4 om natten. Prøver ikke å se på klokken, men vanskelig å la være. Vet heller ikke hva jeg skal gjøre med dette.
KaMa Skrevet 21. januar 2010 #3 Skrevet 21. januar 2010 Nei, men har en på snart fire som vi har vært nødt til å sette foten ned på. Han har stort sett våknet på natten frem til han var tre og til tider så våkner han fremdeles. Og er veldig sosial. Vi har sagt at han rett og slett ikke får lov å komme inn og vekke oss. Er det alvorlig så vekker han jo oss uansett eller vi våkner av at han er våken. Men vi måtte gjøre det sånn for at vi alle skulle få sove om natten. Nå sover han stort sett hele natten.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 tror ikke det er så mye å gjøre sov i senga til mamma og pappa til jeg var 10 år Godt og trygt! For om døra sto på vidt gap på rommet mitt, så så hengslene på døra ut som det var noen som hadde hendene der, og da løp jeg til mor og far
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 Noe som kan hjelpe er et belønningsystem. Snakk med ham om dette, og si at h*n er stor nå, og må sove i egen seng. H*n kan få være med på butikken å velge de flotteste klistremerkene han finner, og når han har fått 2 (best å begynne smått), så vil han få en premie
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #6 Skrevet 21. januar 2010 Jeg har prøvd: legge en madrass på gulvet i en krok på rommet mitt, slik at når han våkner og vil inn til meg...så går han og legger seg på madrassen uten å vekke meg. Håper da at ubehageligheten av å ligge på den madrassen vil få han til å slutte å komme inn til meg. Har fulgt han tilbake til rommet, men førte bare til at jeg blir lys våken av det. Og blir kjempe sliten hele dagen pga. søvnmangel. Har gitt han klar beskjed at han får ikke lov til å komme inn til meg, men han gjør det uansett. Nå lurer jeg veldig på om jeg skal begynne å låse soveromsdøren min.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #7 Skrevet 21. januar 2010 Åja...glemte en metode til: klistermerkemetoden som ikke funker på sønnen min i det hele tatt. 22.16
Hellobaby Skrevet 21. januar 2010 #8 Skrevet 21. januar 2010 Man må gjøre det attraktivt for femåringen å sove på sitt eget rom. Jeg klarte å avvenne min femåring fordi han skulle bli storebror, og da må babyen ligge i sengen. Gjorde et stort nummer utav at han skulle bli en så stor og flink storebror, sove i storebrorsenga slik som de andre store guttene gjør. Pluss kjøpte nye trekk til dyna, og gjorde det koseligere på rommet hans. Han kommer av og til inn, men som oftest ikke før på morgenkvisten, og da får han lov å komme oppi senga hvis han ligger musestille og ikke vekker lillesøsteren sin. Det blir trangt da, men da ligger han hos oss max en hlavtime og koser seg under dyna og får sen kosen og tryggheten han lengter etter, og så står han opp for å se på barnetv før barnehagen litt før resten av oss kommer oss på bena. Jeg føler hvertfall at det å gjøre noe svært attraktivt, funker godt!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #9 Skrevet 21. januar 2010 Beste metode: Stå rolig opp, lei ungen i hånden tilbake til sitt eget rom. Sett deg på sengekanten og si at nå er det natt. om ungen har drømt noe stygt, la han fortelle dette. Trenger han litt kos, gi han det. Slik viser du trygghet. Så sier du godnatt og forlater rommet. Går fort over da
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 21. januar 2010 #10 Skrevet 21. januar 2010 Huff... nei du må ikke låse døren! Tenk deg angsten hans da! Har selv en sønn på 5 år som kommer inn nesten hver natt. Litt slitsomt, men enda mer slitsomt å krangle med ham om natten. De nettene han ikke kommer inn, skryter jeg uhemmet av ham. Har tenkt å si til ham at han kan komme inn i helgene men ikke i ukedagene i første omgang. Har litt problemer med å være for hard, for han har kommet grinende flere ganger og fortalt om marerittene sine...
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #11 Skrevet 21. januar 2010 Jeg prøver å lokke sønnen min med leke som han kan få ha i sengen hvis han lover å sove i senga si hele natten. Problemet er at det funker bare i begynnelsen, men etterhvert går det over til det gamle igjen. Går snart tom for ideer. Ikke hi.
Hellobaby Skrevet 21. januar 2010 #12 Skrevet 21. januar 2010 Glemte å skrive det i stad, men IKKE LÅS DØREN. Uff, det skaper bare angst som anonym oppfor skrev.. Den bestemte og rolige metoden passer for dem som ikke har barn som er staere enn 100 eseler. Det blir en tålmodighetsprøve som er veldig tung om natten. Kjenner ei mor som har holdt på sånn i to år med sønnen sin uten at det hjelper. Men alle metoder må prøves siden barn er forskjellige. Min unge er hvertfall lett å "lure" ved å gjøre det vil jeg vil at han skal gjøre til noe spennende eller attraktivt. På den måten åfr jeg han til å ville det selv, og da blir det ingen maktkamp, tålmodighetstest eller stahetskonkurranse :-) Alt handler om hvordan man opplever en ting - positivt eller negativ. Man må gjøre det som i utgangspunktet er negativt for barnet, til noe positivt og lystbetont. Er mitt triks og råd da.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #14 Skrevet 21. januar 2010 Da vi hadde det problemet avtate vi at etter 5 netter uten å komme inn til oss skulle vi dre til et lekeland. Da var det slutt på dagen.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #15 Skrevet 21. januar 2010 Nei nei aldrig i verden om vi låser døren stakkar unge sier jeg. kan bli skremt for resten av livet:( huff nei. klistermerkebelønning funker ikke her i gården gitt. og slitsomt å krangle med han midt på natta også. han kan begyne hyle osv..og vi har naboer under så må tenke litt på dem og. Han er syk nå så da får han seff komme men dette er blitt en uvane og har prøvd gå tilbake med han til rommet sitt men da begyner han bare gråte. kan hende han drømmer(mardrøm) men ikke hver natt vel? ser ikke ut som det ihvertfall for da hadde han vært redd og lei seg men han bare er trøtt og kommer å legger seg ved sidna meg og sovner med engang. Syntes det var koselig i begynelsen jeg hehe men nå kan det bli slitsomt. Håper dette er en fase som retter seg etterhvert:)skal jo begynne skolen til høsten og så greit at han ligger i sin egen seng da. HI
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #16 Skrevet 21. januar 2010 Tja kanskje den metoden ja om lekeland hm..kan prøve men vi finner jo på mye med han ellers så spørs om lekeland frister såååå mye at han greier å sove i senga si 5 netter. er man trøtt kanskje man glemmer at man skal til lekeland hehe HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå