Gå til innhold

Alergibarn og fødselsdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal snart ha fødselsdagsselskap for datteren vår. I barnehagen vet jeg at det er minst to barn som er alergiske mot litt av hvert, men jeg vet ikke hva. Er det ikke naturlig for foreldrene å ringe oss i bruklig tid på forhånd og fortelle hva barna tåler / ikke tåler?

Vi vil jo gjerne servere noe alle kan spise og ikke risikere å forgifte noen, men om de ikke ringer i løpet av kvelden kan jeg rett og slett ikke ta hensyn til dem. Da må jeg jo bare forvente at de har med seg egen mat..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en gutt med cøliaki og jeg ringer alltid kort tid etter at vi har fått inbydelsen for å fortelle om sykdommen og spørre om det er noe jeg skal ta med eller hjelpe til med.

For meg dreier det seg først og fremst om at guttungen skal få en super dag hvor også han er med. Å sende han i selskap uten at jeg vet at det er minst en ting han kan spise er jo umennskelig.

Vet du ikke noe om hav de ikke tåler?

Skrevet

Skriv det på invitasjonen, at foreldrene skal gi beskjed om barna har matallergi, og hva slags allergi. En mor i vår bhg gjorde det.

Skrevet

Og gi dem en siste frist dato for å ringe.

Skrevet

Nøtter vet jeg er krise, men så er det muligens også egg og melk. Det trodde datteren min, men hun var ikke sikker på det. Da blir det straks værre.

I dag hadde datteren min med seg fruktsalat for å feire fødselsdagen. Da viste det seg at det var noen som ikke tålte melon (men nå er det også noen som er så kresne at de stadig påstår at det er ting de ikke tåler når det egentlig betyr at de ikke liker.)

Det hjelper meg egentlig ikke så mye å vite noe de ikke tåler, når jeg ikke vet hva de tåler. Det værste er jo om jeg serverer noe som jeg tror er trygt men som de er alergiske mot.

Skrevet

Jeg gjorde det, men det ser ikke ut til å hjelpe.

Skrevet

Å så glad jeg hadde blitt om det ble skrevet på invitasjoner.

Jeg synes det er en selvfølge å si ifra, men føler meg helt ræva hver gang.

Vil jo bare det beste for gutten min men jeg innbiller meg at alle synes det er et kjempeproblem og stoooor ekstrajobb.

Skrevet

Men spør du ikke da, når dem ringer eller sender mld med svar? Det er jo normalt å spørre hvis du er usikker. Sønnen min ble invitert på bursdag, og moren til denne gutten spurte meg rett ut om sønnen min hadde noe form for allergi. Ikke så vanskelig.

Skrevet

Jeg anbefaler Crazy Chocolate Cake, meget enkel og fantastisk god kake for barn med allergi! Uten egg og melk..

Oppskrift på detsoteliv.no

Jeg har barn med melkeallergi, hvis jeg inviterer spør jeg alltid om det er noen med allergier..hadde vært greit om alle hadde gjort det.

Skrevet

Det er jo som regel ikke noe problem bare man vet hva man kan servere og ikke servere. Dere som er foreldre til alergibarn har sansynlig vis lært en del om den typen mat barna deres kan spise som jeg ikke kan, men jeg trenger jo ikke bli ekspert, sansynlig vis trenger jeg bare gjøre noen enkle tilpassninger.

Blir det veldig inviklet kan vi vel uansett finne en måte å løse det på.

Skrevet

For å være på den sikre siden så sørger du for å ha go' og mager wienerpølser, lomper, gele og baker crazy chocolate cake på detsoteliv.no med blå soft istedetfor vanlig margarin, så har du mat som er egg, melk og nøttefri, og som smaker akkurat like godt som vanlig mat.

Skrevet

Det er bare de som ikke kommer som ringer eller sender melding. Det erstandarden her. De du ikke hører fra kommer.

Skrevet

Takk. Jeg viste ikke at de pølsene var trygge for de fleste. Det løser jo det første prolemet i hvertfal :-).

HI

Skrevet

Kjenner med igjen der, Frokostquiz...

Som mamma til eit barn med matallergi må eg alltid spørre og grave for å finne ut kva jenta vår kan ete i alle selskap, om eg ikkje gjer det er det jo ingen som er klar over at ho har spesielle behov. Synest det er kjempeekkelt å spørre om kva som er menyen osv, er kjapt ute med å forsikre meg om at det ikkje er noko problem å ta med mat til jenta sjølv. Og ikkje minst er det dumt å stadig måtte fornærme folk med å spørre om dei f.eks. tilfedligvis har hatt smør i den melkefri kaka. Dermed trur folk at eg trur dei er dumme, men eg MÅ spørre - andre har gløymd slikt før.

Ein kan jo sjølvsagt ta med noko sjølv, med fare for å fornærme vertskapet fordi dei faktisk HADDE laga noko til jenta vår og og eg gjekk ut ifrå at dei ikkje hadde noko.

Dersom ikkje foreldra til det/dei aktuelle barnet/barna gir nokon beskjed hadde eg vel gått ut ifrå at dei sendte med ungane noko. Det hadde i alle fall eg gjort sjølv, om eg ikkje visste kva som ville bli servert.

Dersom det er melk, egg og nøtter som er problemområdene kan du lage ein pakke toro sjokolademuffins (då sjølvsagt med olje, ikkje smelta smør), då veit du at du har noko alle kan ete.

Skrevet

Huff ja, det er skikkelig ekkelt, sitter med gråten i halsen hver gang.

Jeg er raskt ute med en enkel løsning og at han er vant til at han ikke kan spise alt som alle andre spiser, men føler meg som en fest-ødelegger fordet.

Håper det går over snart.

Skrevet

Hvorfor må du ha olje? Soft spesial bruker jeg til alt..

Skrevet

Selv om det er standarden der, så kan jo du snu litt på det. Skriv: gi gjerne beskjed om du kan komme eller ikke.

Funker for meg. Fikk mld fra foreldrene om barna kunne komme eller ikke.

Skrevet

Takk og pris for at du sa det om smøret. Det har jeg rett og slett ikke tenkt på. Jeg vet jo ikke om det er egg og melk som er problemet, men jeg tror det. Sansynlig vis erdt også noen andre ting men jeg har ikke oversikt.

Dere som kan dette,- Er buljong noe problem for alergikkere? Det er jo dumt om jeg velger de riktige pølsene men varmer dem på gal måte :-)

Noe av det jeg er redd for er at ungene også skal være veldig alergiske mot katter, planter eller noe annet vanlig vi har i huset.

HI

Skrevet

Har forsøkt det før, men regelen er så innarbeidet at bare en trejedel reagerer selv m man uttrykker seg slik. Hadde jeg hat telefonnummerene kunne jeg jo bare ringt og spurt, men jeg vet jo ikke en gang hva de heter til etternavn.

Skrevet

Jeg er vant til å lage "allergi" mat selv. Men selv den beste kan glemme ingredienser.

Blir barnet veldig sykt av å spise noe synes jeg det er foreldrene sitt ansvar å ta en prat med de som har selskap for å forsikre seg om at barnet får noe å spise, gjerne det de andre spiser om det er mulig.

Det er vanskelig for den som skal ha bursdagen og tenke seg til alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...