Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 I forrige mnd var jeg borte fra jobben i to dager pga sterk kvalme tidlig i svangerskapet. Sjefen min sier at jeg må gå på NAV for å få betaling for disse dagene. Kan dette stemme? Jeg hadde ikke trengt å si at jeg var gravid engang.
McMom med to gutter ♥♥ Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 Når var du syk fra jobb før de to dagene da? Jobbet der lenge?
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #3 Skrevet 21. januar 2010 Kommer jo helt ant på hvor lenge du har vært ansatt der altså!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 Har vært ansatt i over ett år, har fast stilling.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 Har vært borte to dager før, det samme året, pga. sykdom da. Så egenmeldingsdagene er ikke brukt opp.
McMom med to gutter ♥♥ Skrevet 21. januar 2010 #6 Skrevet 21. januar 2010 Hvis du ikke har vært syk før de to dagene skal det vel gå på egenmelding?
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #7 Skrevet 21. januar 2010 Han tenker på fritak for arbeidsgiverperiode for gravide arbeidstakere. Dette gjelder ved legemeldt sykdom, ikke ved egenmeldinger. Dersom du blir mye syk fremover er det lurt å bli sykemeldt istedenfor å bruke egenmeldinger, slik at arbeidgiver slipper det økonomisk ansvaret.
McMom med to gutter ♥♥ Skrevet 21. januar 2010 #8 Skrevet 21. januar 2010 Nå husker jeg plutselig ikke hvordan det er, om du har vært syk med egenmelding og før det har gått 14 dager så blir du syk på nytt, om du da må ha sykemelding? Husker ikke jammen ikke jeg, ammetåka har kommet.. Er det lenge siden de to andre dagene dine skal det vel gå på egenmelding. Graviditet eller ikke, det har jo ingenting å si så lenge du ikke var sykemeldt
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #9 Skrevet 21. januar 2010 Det er sikkert en missforståelse som bunner i at hvis fraværet skyldes graviditet så vil NAV betale sykepengene fra første dag. Det riktige er likevel at arbeidsgiver skal betale, men kan få sykepengene refundret fra NAV.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #10 Skrevet 21. januar 2010 Da skal jo arbeidsgiver betale for sykedagene dine, er kun dersom bedriften har fått vedtak om refusjon pga svangerskapsplager/ din sykdom at de kan kreve tilbakebetaling fra Nav, men dette er jo ikke noe som skal berøre deg, du skal jo få lønnen din som normalt! Kontakt fagforeningen dersom ikke ting order seg for deg!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #11 Skrevet 21. januar 2010 Tusen takk for svar alle sammen Skal spørre henne imorgen. Hun har alltid et svar på alt, gruer meg :/
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #12 Skrevet 21. januar 2010 Ser du fikk et råd her om å heller sykemld deg.. ikke gjør det! Bruk heller egenmld fordi det ser ikke bra ut at man har hatt mange sykemld.. ang forsikring osv.. Det sier legen til meg
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #13 Skrevet 21. januar 2010 Jeg har ikke behov får å sykmelde meg, var sinnsykt kvalm i romjula, og to av disse dagene var jeg ikke istand til å gå på jobb. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå