Gå til innhold

Hjelp! (Rett til sykepenger)


Anbefalte innlegg

Skrevet

I forrige mnd var jeg borte fra jobben i to dager pga sterk kvalme tidlig i svangerskapet.

Sjefen min sier at jeg må gå på NAV for å få betaling for disse dagene.

Kan dette stemme? Jeg hadde ikke trengt å si at jeg var gravid engang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når var du syk fra jobb før de to dagene da? Jobbet der lenge?

Skrevet

Kommer jo helt ant på hvor lenge du har vært ansatt der altså!

Skrevet

Har vært ansatt i over ett år, har fast stilling.

Skrevet

Har vært borte to dager før, det samme året, pga. sykdom da.

Så egenmeldingsdagene er ikke brukt opp.

Skrevet

Hvis du ikke har vært syk før de to dagene skal det vel gå på egenmelding?

Skrevet

Han tenker på fritak for arbeidsgiverperiode for gravide arbeidstakere. Dette gjelder ved legemeldt sykdom, ikke ved egenmeldinger.

 

Dersom du blir mye syk fremover er det lurt å bli sykemeldt istedenfor å bruke egenmeldinger, slik at arbeidgiver slipper det økonomisk ansvaret.

Skrevet

Nå husker jeg plutselig ikke hvordan det er, om du har vært syk med egenmelding og før det har gått 14 dager så blir du syk på nytt, om du da må ha sykemelding? Husker ikke jammen ikke jeg, ammetåka har kommet.. Er det lenge siden de to andre dagene dine skal det vel gå på egenmelding. Graviditet eller ikke, det har jo ingenting å si så lenge du ikke var sykemeldt

Skrevet

Det er sikkert en missforståelse som bunner i at hvis fraværet skyldes graviditet så vil NAV betale sykepengene fra første dag. Det riktige er likevel at arbeidsgiver skal betale, men kan få sykepengene refundret fra NAV.

Skrevet

Da skal jo arbeidsgiver betale for sykedagene dine, er kun dersom bedriften har fått vedtak om refusjon pga svangerskapsplager/ din sykdom at de kan kreve tilbakebetaling fra Nav, men dette er jo ikke noe som skal berøre deg, du skal jo få lønnen din som normalt!

 

Kontakt fagforeningen dersom ikke ting order seg for deg!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Skal spørre henne imorgen.

Hun har alltid et svar på alt, gruer meg :/

 

 

Skrevet

Ser du fikk et råd her om å heller sykemld deg.. ikke gjør det!

Bruk heller egenmld fordi det ser ikke bra ut at man har hatt mange sykemld.. ang forsikring osv..

 

Det sier legen til meg

Skrevet

Jeg har ikke behov får å sykmelde meg, var sinnsykt kvalm i romjula, og to av disse dagene var jeg ikke istand til å gå på jobb.

HI :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...