Gå til innhold

Noen som har erfaringer fra cellegift-kurer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et nært familiemedlem som skal igjennom nå og jeg vet ikke hva jeg skal vente meg av bivirkninger og er litt engstelig for hva som kommer.

Det jeg hører er at "alle" blir kjempedårlige med kvalme, spy, diare, manglende matlyst, kraftig vektredusjon og enorm trøtthet stemmer dette?

Har søkt på nettet, men finner ingen erfaringer fra pårørende så det er derfor jeg spørr her...

Hvor lenge etter kuren er det man kan forvente symptomene? Hvor lenge varer de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En venn av min kjære hadde kreft og gikk på en del cellegiftkurer. Det gikk ikke an å besøke ham når han gikk på dem, for han var så utrolig dårlig. Som du sier, spydde, var kvalm, måtte sove innimellom spyingen osv. Han gikk også veldig ned i vekt.

Skrevet

Mange i familien min som har fått cellegift, dessverre. De siste årene har det vært moren min (tre år siden) og faren min (i fjor)

Det er ganske individuellt hvordan mennesker reagerer, det er forskjellige kurer ift hva slags krefttype de har. Moren min gikk på cellegift i et halvt år, to ganger annenhver uke, intravenøst..det var etter operasjonen. Hun var kvalm og mistet litt hår, dårlig matlyst og generellt slapp.

Faren min fikk en mer intensiv kur før operasjon, i pilleform, hver dag i seks uker + strålebehandling. Han var ikke så dårlig faktisk.

En jeg kjenner mistet alt av hår og negler..hun var veldig dårlig.

Men alle er friske i dag!:-)

Skrevet

Takk for at dere deler!

Det dreier seg heldigvis ikke om dødlig kreft, men man må jo fortsatt ha kurene.

Synes det er veldig vanskelig å ikke vite hva som kan komme til å skje, mitt beste våpen i "krig" er informarsjon og det har vi fått svært lite av desverre. Gruer meg veldig til vi begynner, men det er jo siste skrittet til "friskmelding" så det er jo vel verdt det.

Skrevet

Det er alltid verdt det når de blir friske! Det ble han jeg fortalte om også.

Det er ikke lett å være pårørende heller, man vet ikke alltid hva man skal si eller gjøre.

Ønsker deg/dere lykke til.

Skrevet

Takk, tror vi trenger det, men det ordner seg for snille jenter!

( jeg håper jeg har vært snill)

Skrevet

Hvilken kur skal hun/han ha, og hvilken krefttype er det?

Skrevet

Noen blir veldig dårlige mens andre ikke. Noe spyr og har diare osv. Derfor bør man f.eks være forsiktig med melkeprodukter, spesielt hvis man har strålebehandling i tillegg(mot mageregionen)

Noen klarer ikke få i seg så mye mat. Da kan ofte salt tørr mat(kjeks f,eks, ristet loff) være et alternativ. Mange klarer ikke spise varmmat, middagsmat osv de mnd de får kurer. Noen klarer ikke drikke rød drikke(f.eks rødvin, rød saft osv, det er typisk for en cellegiftpasient)

Det er jo en stor påkjenning å få cellegift så kroppen vil normalt være slapp 2-3 dager etter en kur. Denne perioden er det også viktig at ingen kommer i kontakt med pasientes urin, avføring, oppkast osv. Da pasienten skiller ut cytostetica disse dagene. Dette er spesielt viktig dersom man er gravid. Men pasienten skal helst bruke eget toalett disse dagene, eventuelt desinfisere godt etterpå.

Spør sykepleierene på enheten dersom du skal være med å føle dette familiemedlemmet så får du nok all den informasjonen du trenger.

Lykke til :)

Skrevet

Søsteren min gikk på cellegift-kur maaange ganger, og bortsett fra da hun fikk de aller sterkeste kurene, så var hun såpass oppegående og "frisk" at hun klarte besøk, tv-titting osv..Selvfølgelig var matlysta så si borte, og hun slet med litt kvalme også, men hun var ganske sterk, så hun kom seg fint gjennom dem.

Hvis du som pårørende lurer på hvordan du skal støtte opp for den syke, så ikke tenk så mye..Bare VÆR DER! :)

Skrevet

Det er ikke alle som reagere på cellegift. Det er ulike typer celle gift og folk regagere veldig ulikt. Har nært fam medlem som går på de nu, og hun har nesten ingen bivirkninger. Spiser normal, lever som vanlig, det eneste har vært at hun har vært litt trett. Den ene sorten har gjort at hun har mistet en god del hår.

Krysser fingrene for at ditt fam medlem får det like" enkelt" med tanke på bivirkninger

Skrevet

Tenkte jeg kunne svare på dette....

Min pappa fikk vite at han hadde kreft i sommer...lungekreft og lymfekreft. Dette var en tung beskjed å få... men håpet var ikke ute da vi fikk vite at det ikke var spredning!

Så bar de avgårde til Haukeland...7 uker med behandling i form av cellegift og stråling! Var og besøkte at han ofte både med og uten barna..

Han tok stråling hver dag og cellegift en gang i uken...heldivis tålte han giften fint,fikk faktisk økt matlyst av den og begynte heller å legge på seg,noe vi synst var veldi fint. Etter strålebehandlingen var ferdi fikk han litt brannsår i spiserøret (lymfa låg ved siden av spiserøret),men dette gikk over etter 2 ukedr.

Nå er han frisk og fin:) han mista noen negler av cellegifta og litt sår hud på føttene. Men ellers ingen bivirkninger.'

Dei blir selfølgelig fortere sliten enn før så viktig å ta hensyn!!!

Lykke til...

Skrevet

TUSEN TAKK FOR SVAR ALLE SAMMEN!!! ( er veldig takknemlig så jeg føler jeg måtte rope til dere!)

Veldig utfylle fra deg 21.09 og takker for det.. Visste ikke at man måtte ta spesielle hensym mta doen eksempelvis så skal legge det til minne.

Håper det går bra og at h*n ikke opplever masse bivirkninger, igjen tusen takk til alle dere som tok dere tid til å svare, føler meg litt mer opplyst å klar til å angripe denne fasen av kreften...

Sender en varm tanke til dere alle...

Skrevet

21.53 er HI, hvis det var noen tvil om det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...