**Frøken84** Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 Greit og være litt fornuftig i disse regings månende;D
Tommage♀♂ Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 -Kyllingkjøttdeig fra Rema, First Price eller lignende. Stekes sammen med løk og litt hvitløk. En boks hermetiske tomater over + vann og krydder, (jeg har tomatene i hurtigmikseren først, da blir de flytende). La dette koke inn litt, ha gjerne litt riflet gulrot eler andre grønnsaker i. Lag potetmos av poteter eller pose, ha kjøttsausen i ildfast form med potetmosen over (og gjerne litt ost på toppen), gratiner i ovenen og vips! Har du en skipperpai som ikke koster så mye. Serveres med brød og salat. -Blokk med frossensei fra First Price, en eller to pakker Mr. Lee nudler me kjøttsmak, litt gulrot/broccoli/andre ønskede grønnsaker. Kok ca dobbelt så mye vann som det står på nudelpakken, ha grønnsaker og krydderposen i. Tilsett nudlene når grønnsakene nesten er ferdige, og la seifileten dampe med de siste minuttene. Tilsett en melkeskvett for en rundere smak. Rask og billig. (høres ikke godt ut, men til og med min suppehatende mann liker dette) -Kok opp et par bokser hermetiske tomater, en løk, en buljong og evt andre grønnsaker, og litt melk.(krydre etter ønske) La det koke en stund, bruk stavmikser (eller hell det i hurtigmikseren), og vips har du tomatsuppe som er hakket sunnere enn posene. Ha i makaroni og kok til de er ferdige. Serveres med brød. -Fiskepinner i pita med salat
Gjest Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 kotteletter på tilbud på rema nå til 29 kr kg. Jeg har kjøpt opp litt i dag.
bondeknøl Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 Jeg har som regel noe tilbudsvarer i fryseren, nå har jeg en del fiskegrateng i fryseren.. trenger bare poteter og grønnsaker.. billig og greit
bondeknøl Skrevet 21. januar 2010 #6 Skrevet 21. januar 2010 tenker på de som var på tilbud til 10 kr på spar
Mamsita Skrevet 22. januar 2010 #7 Skrevet 22. januar 2010 Noen rimelige og gode middager vi bruker å ha her i gården: Potetsuppe (trengs poteter, 1/2-1 løk, litt buljong og krydder). Hjemmelaga fiskegrateng (rimelig fisk (sei/torsk), fersk eller frosset i blokk, makaroni, melk, margarin, evt. purre, krydder (muskatnøtt, salt pepper), noen egg. Dette er litt tidkrevende, men om du gjør som meg og lager stor porsjon, kan du fryse ned en grateng eller to i former som du kan fryse først, og så steke i senere. Samme arbeidsmengde, og herlig å ha noen sånne på lur i fryseren. Pai, god rett til å bruke rester! Jeg bruker å ha litt grovt mel i selve deigen. Trengs noen egg + mel. (Husk å lag bunnen først, og la den kjøle i 30 min. Forslag til fyll: -spinat, -kjøttdeig, løk og paprika, -grønnsakspose du har i fryseren, boksskinke og løk og champignon. Eller forskjellig kjøtt/grønnsaksrester. Ost oppå. Hva med grøt på lørdager? Koselig tradisjon, og koselig pris. Beregn ca 5 dl melk per porsjon. Fiskekaker i pitabrød med agurk og rømme. Baker du pitabrødene selv blir de svinbillige! Fiskeboller i hvit saus. fiskeboller i kraft koster fra 7-35 kr, smør, mel og melk til hvitsausen, salt/karri, potet og gulrot. Prøv å reduser ferdigposer om du bruker det noe særlig, mye rimeligere/sunnere og maten blir uten så mye salt/tilsetningsstoffer om du lager rettene selv. Noen ting vi gjør her for å få tak i rimeligere mat er å bruke fryseren aktivt. -Sammenlign priser, og kjøp større pakker om det lønner seg på kiloprisen. Pakk ned i størrelser som husholdet trenger og frys ned. For eksempel kyllingfileter lønner seg å kjøpe store pakker av. - Ellers kan du/dere følge med på halv-pris-varene som går ut samme/neste dag. Lag enten denne retten samme dag, eller frys ned(Men styr unna blandingsprodukter/produkter med melk i, f.eks pølse og servelat). - Følg med på tilbudsavisene og kjøp f.eks findus/anna mat når det er 40 % av, som det til tider er. Eller kjøp når det ellers er gode tilbudspriser. Her hjelper det å prøve å tenke langsiktig og handle sjelden, men målrettet. Vi handler en gang i uken, og supplerer ved behov. Vi har vært håpløse å kaste mat som vi ikke har fått spist når den var frisk, og derfor prøver vi nå å handle målretta til bestemte måltid. Foreløbig virker dette godt, og som babymamma, er ikke kreativiteten på topp, og det er godt å ha en klar middagsliste å følge. (Syns det er stress å finne på middag hver dag, godt å ha bestemt middagen minst dagen før- dette er også gunstig for de som har mye mat i fryseren, bare å ta opp kvelden før). En annen nyttig ting, er å lage mat i store porsjoner, når det er noe fryservennlig. (For du bruker like mye energi, oppvask og tid på å lage 3 som 9 porsjoner for eksempel når du lager fiskegrateng...) Håper det var noe nyttig her for deg. Skal følge med tråden for nyttige tips selv
Minafårsøsterellerbror Skrevet 22. januar 2010 #8 Skrevet 22. januar 2010 Kyllingkjøttdeig er billig, eller karbonadedeig på tilbud. Lag karbonader eller kjøttboller av det. Spe med potetmel, vann og melk. Tilsett krydder og annet du har lyst på i deigen. Bruk fantasien. F eks parmesan. Lag en god saus med løk og krydder. Brokkoli og/eller blomkålgrateng. Lag hvis saus med kraft fra de kokte grønnsakene. Hjemmelaget fiskegrateng. Veldig enkelt og godt. Hjemmelaget tomatsuppe. Laksefileter kan fås billig med skinn. Torskefileter er også ganske billig. Kok fleskeknoke som du kjøper på tilbud. Lag suppe eller lapskaus av kraften og kjøttet.
Libido- Skrevet 22. januar 2010 #9 Skrevet 22. januar 2010 kjøp first price kyllingfilet. 160 kroner for 2 kg. Får det ikke billigere noen sted. Vi har en slik pose en hel mnd =) De fleste retter trenger ikke mer enn 2 store fileter selv om man er 4 som spiser. Hjemmelaget blomkål og brokkoli suppe. Noe av det beste jeg spiser =) Veldig billig også!
Gjest Skrevet 22. januar 2010 #10 Skrevet 22. januar 2010 Hjemmelaget kyllingkjøttboller: 600g kyllinkjøttdeig 1dl vann salt, pepper og hvitløk røres enkelt samen med en gaffel, lag boller og stek i smør. Lag enkel saus av stekesjyen. Serveres med ris og brokkoli. Fiskekaker, Amerikansk grønnsaksblanding og hjemmelaget potetmos. Pannekaker med ekstra mye egg i så får ungene i seg proteiner 1liter melk 5dl hvetemel 2,5dl grovt mel 2,5dl havregryn 8egg Tomatsuppe 4ss tomatpurè 2ss smør 2ss mel 9dl vann 1 dl melk eller fløte makaroni og egg til. Lapskaus med kjøtt av billige koteletter(kok kjøttet lenge før du tilsetter lapskausblandingen) Foccatia er billig å lage selv! God som helgemat med godt pålegg. 2liter mel 1gjær 1liter vann salt,sukker og olje. hev 30min, hell over i stor langpanne, hev 30 min, stek 30 min på 220grader. Billige halvstekte minibaguetter(rema, firstprice o.l.) (Ikke forhånds stek de!) Del de i to som et pølsebrød, fyll med en blanding av stekt kjøttdeig, løk, tomatpure og tacokrydder. En skive ost på toppen. Inn i ovnen ca 10 min. God fredagskos. Suppe med billig hvitløksbrød: Del et franskbrød i skiver men ikke skjær helt igjennom. Smør hvitløksmør melom skivene. Strø litt revet ost over, ha det inn i ovnen til smøret er smeltet. Bakte poteter med hvitløksrømme, rå løk, revet ost og sprøstekt bacon(450g coop extra til 37,-) Ellers er jo fiskepudding, fiskegrateng, fiskeboller, fiskepinner og fiskekaker ofte kjempebillig!
annesmil Skrevet 22. januar 2010 #11 Skrevet 22. januar 2010 Hvor mye salt, sukker og olje til foccatia brødet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå