Gå til innhold

Aktiv sykemelding og helgejobbing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da her det blitt aktiv sm på meg :)

Jobber som sykepleier på sykehuset og sliter med ryggen og for at sjefen skal kunne tilrettelegge for meg måtte jeg få aktiv sm slik at de kan leie inn folk for meg.

Det jeg lurer på er om jeg egentlig må gå helger ? finnes det regler for det? Finner ikke ut noe på nav eller andre plasser. men har ei veninne som også er aktiv sm, og legen sa til henne at hun ikke skulle gå helger.

Jeg fikk bare beskjed av legen å avtale med arb.giver hvordan jeg skulle jobbe. Og foreløbig har vi avtalt at jeg går vaktene mine men at jeg kan komme senere og gå tidligere og gjøre andre arb oppgaver etter hva jeg orker.

Men seff slet hun med å skaffe folk denne helga og spurte meg om det var greit at jeg gikk med gruppeansvaret på søndag, dvs at jeg MÅ jo jobbe hele dagen på søndag. Ville jo ikke være vanskelig og sa ja, men syns jo i ettertid at egentlig burde hun ikke spurt meg om dette i det hele tatt, pga jeg skal jo ikke medreknes.....jaja. måtte bare lufte hode. Hva syns dere om dette? Og er det andre som slipper helgene sine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det blir helt feil at hun setter deg til gruppeansvar, når du er aktivt s.m. Du skal jo ikke regnes med. Ang om man må jobbe helger, så kjenner jeg ikke reglene.

Tenker litt på dette selv. Jobber som spl. et sted der det fungerer greit, når vi er nok folk, men i helgene er vi en mindre, dvs 2 stk på 10 delvis pleietrengende pas. og det gruer jeg meg til. Får vondt i bekken/rygg, de gangene vi bare har vært to.Har sagt ifra om dette, men de sier de ikke får ta inn fler. De har også fått forbud om å ta inn fler ved sykdom! Da tenker jeg at aktiv s.m kanskje blir aktuelt etterhvert.

Skrevet

Hei! Aktiv sykemelding forutsetter at du jobber med andre ting enn dine vanlige arbeidsoppgaver. Det er derfor arbeidsgiver får midler til å leie inn erstattere for deg. Her høres det ikke ut som om du egentlig har fått andre oppgaver i det hele tatt? I såfall misbruker din arbeidsplass sykemeldingen din. Jeg ville bedt om helt annen behandling var jeg deg.

Lykke til!

Skrevet

Ja er enig at det blir jo utnytting, men jeg skal nå gjøre jobben min denne helgen, så får jeg heller stå på mine rettigheter videre og ikke være dumsnill. At hun ikke får folk, er jo egentlig ikke mitt ansvar men jeg får litt vondt av henne også stakkars.....hun prøver jo så godt hun kan...... Det har gått greit til nå å gå med gruppen og ikke gå i stell, så satser jo på at det skal gå greit i helgen også hvis jeg i tillegg slipper unna stellet i helgen. (normalt må jeg jo gjøre begge deler i hegene) Får håpe på en rolig helg til tross for mye overbelegg til nå i uken .....

Skrevet

ma ♥ 3-åring ♥

Da ville jeg absolut gått inn for aktiv sm ja hvis ikke arb plassen kan tilrettelegg noe hos deg. Det var det de ikke fikk til hos meg uten en aktiv sm, for de kan ikke leie inn ekstra folk for meg og da blir belastningen så stor på resten av personalet at det også blir feil at jeg "slipper unna". Derfor legen ga meg sm også :) Da får arb giver dekket inn av nav :)

Skrevet

Du er sjukmeldt, og treng absolutt ikkje å jobbe helg! Og du skal ikkje reknast med, du går "oppå". Det her er ikkje lov!

Det er kjempevanskeleg å vere aktiv sjukmeldt når ein er sjukepleier. Prøvde det sist eg var gravid, men det fungerte veldig dårleg. Var alltid for lite folk på jobb, og når alle stressar rundt, føler ein seg ikkje noko snill om ein seier nei til å gjere noko, for då blir det jo mykje meir på alle andre...

Men du er sjukmeldt når du går på aktiv og. Og du skal kunne gå heim akkurat når du treng det...Synst det høyrest urimeleg ut at du skal gå helg i alle fall. Eigentleg er ikkje aktiv sjukmelding noko som skal brukast på gravide, det er for folk som har vore sjukmeldt lenge, og skal prøve seg tilbake i jobb. Var det eg fekk beskjed om av legen min då eg var gravid sist. Men eg fekk det likevel fordi eg ville, men angra når eg fann ut kor dårleg det fungerte...

Vart visst litt langt og rotete det her, men... Er så lei av å bli utnytta av arbeidsgiver... ein får ingenting igjen for det seinare.

Skrevet

Hei, jeg er selv aktivt sykemld for jeg jobber i pu med tunge løft. Jeg kommer å går som jeg selv vil, og jobber definitivt ikke helger eller kvelder. Jeg jobber heller ikke så stor stilling som jeg egentlig har, og når jeg er på jobb er det bare kontorarbeid jeg gjør. Det er ikke riktig å spørre deg, det er derfor legene ikke er så veldig glad i gi ut aktiv sykemld. Det er så fort gjort at arbeidsgiver utnytter en. Sett ned foten med en gang slik at det ikke skjer igjen!! Lykke til:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...