Gå til innhold

Hva legger dere egentlig i ordet TRASS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på hva som er definert som trass eller hva dere mener da.

Jeg tror nok ikke vi har hatt de værste trassperiodene eller så er det bare jeg som ikke helt vet hva det er eller så er jeg bare veldig tålmodig ha ha.

Vi har jo hatt episoder, men vil ikke si det er lange perioder. Gutten min hadde en uke når han var 2,5 og lillesøster 2 mndr hvor han grein for alt.

Det var liksom ikke noe spes. bare at man måtte grine om man var sulten tørst, feil gaffel mm feil sko feil mamma nesten osv.

De i barnehagen hadde reagert og lurt på om det var skjedd noe, men de tok det aldri opp med oss.

Nå er han litt utprøvende og noen ganger må han gråte for ingenting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, virker som dere har kommet greit ut av det ;-)

Trass syns jeg er: legge seg ned på bakken eller gulvet på kjøpesenteret å hyle, slå eller sparke etter foreldrene, blånekte å rydde opp to små leker, løpe bort i fra deg i stedenfor å komme til deg når du roper, kle av seg klærne etter at du har kledd ferdig på det fordi de hadde tenkte å gå med noen andre klær i dag faktisk! For å nevne noe.....

Gråting kan også være trass, men da hører du det på gråten. Sutring hver eneste gang de ikke får det som de vil syns jeg er trass (f.eks gråte fordi de vil ha en leke noen andre har, og så får de pent beskjed om å vente). Høres mest ut som hadde en uke han var litt forvirret over ny situasjon hos der, nye rutiner, og en baby som gråter for å vise formidle sine behov :-)

Skrevet

Uff da har jeg fått en fæll og trassig unge....Men han er verdens vakreste fordet da=) hihi

Får han ikke vilja si så tar han det han har i handa og slår/kaster det på oss, i går fikk jeg drikkekoppen i hode (HARDT!) fordi han ikke fikk mere saft. Får han ikke se film kaster/slår han coveret etter oss. Han biter, klorer, sparker og slår. Han skriker og sutrer og griner for hver minste lille ting, nekter og spise annet en grøt og sjokolade. Han løper motsatt vei av dit jeg skal, legger seg ned og bæler og skriker.

Men det er jo sjeldent i forhold til hvor mye jeg ser han da, og han er jo verdens vakreste! Men de par timene i gjennomsnitt om dagen han gjør det merker jeg at nå gruer jeg meg til å bli 2 barnsmor. Men jeg har hvertfall lært meg at å skirke tilbake hjelper ikke, så jeg snakker rolig til han at når han gjør sånn blir mamma og pappa lei seg og da må han sitte i stillestol til han sier unnskyld, og når han sier unnskyld så snakker vi om det han har gjort og hvorfor han satt der osv...merker etter at jeg har begynt med det så er han myyye roligere og hører mere etter.=)

Skrevet

Kjære deg, har er jo ikke fæl, han er helt sikkert verdens skjønneste som du sier. :-) Men vil jo samtidig mene at det er ganske så mye trass der ja, så dere har litt arbeid foran dere, men det går så bra så.

Vikitg å gi konekvenser hver eneste gang han gjør det han ikke skal gjøre. Velg heller å ta noen få ting, som han må sitte på stol for HVER gang han gjør. Kjempeviktig. Og sammarbeid gjerne tett med bhg, så de kan følge opp med å fokusere på samme tingene som dere.

Har selv en som bare måtte teste alle grenser mange ganger før han innså at når mamma og pappa sier nei, så mener de nei, og da må jeg høre.( Han nærmer seg fem, så nå har det roet seg.) Viktig å skille på oppførsel og person, både for dem og seg selv. Jeg forteller han at "Mamma elsker deg kjempemasse, mer enn hele huset, og mamma elsker deg like mye når du er rampete. Men vi har ikke lov å slå, så da må du sitte i stolen en stund."

Skrevet

Herkules: Høres ut som du har en veldig OK unge, du som de fleste! Men reagerer på at bhg ikke tok det opp med dere når de lurte på oppførselen hans, det ville jeg bedt dem gjøre hvis det skulle skje igjen.

For meg er "trass" det jeg trøster meg selv med når jeg og guttene har dårlige dager - av og til pga dem og av og til pga meg. Særlig på han som snart blir tre merker jeg at ting "går i lås" når noe ikke blir som han hadde tenkt seg at det skulle. Men "trass" har jeg vel heldigvis vært forskånet for - det måtte da være i form av min egen oppførsel nå som jeg er gravid og sliten og ALT er galt rett som det er...

Skrevet

Trass hos oss:

3 år: Gutten finner plutselig ut at han vil betsemme et eller annet selv, og står på det med alle sin ekrefter! ;)

Løses fint med å la han få velge litt flere småting (leverpostei eller ost? den eller den pysjen?), da blir han ikke så hissig når han ikke får velge andre ting... :)

1 1/2 - 2år: ekremt sinne når han ikke fikk uttrykt det han ønsket. Roet seg da han lærte å snakke... :)

Skrevet

Ja, gutten vår har jo dager/ situasjoner han motsier og gjør motsatt. feks gå tilbake til start for han skal gå selv og sånn, men syns virkelig ikke det er så mye at jeg kan si at han er SÅ trassig eller TYPISK trass alder osv.

Vi reagerte også på at barnehagen ikke sa noe før jeg tok det opp 3 mndr senere. Når de da kommenterte det, De mente vel det var en reaksjon på å ha blitt storebror.

Lille søster er nå 1 år og prater ikke så mye og hun er en hissigpropp, men har ikke begynt å trasse. Tror hun er mer trolig til å trasse i fremtiden:)

Skrevet

Trass er ett enkelt ord for at de holder på å bli selvstendig og de ser at de kan påvirke omgivelsene :-) Veldig morsom periode spør du meg :-)

Jeg jobber med denne alderen i barnehagen og digger det! De er så kule når de bare må gjøre alt selv og tålmodighet må man ha masse av... he he he

Ellers hadde jeg trodd at dette kom rundt 3 års alderen, men nei da.. kommer gjerne lenge før syns jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...