Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 lurer litt på hvordan andre har det mht å ha tenåringer i huset og to små. Vi har to barn under 4 år og han har to tenåringer. Utfordringer med våkennetter og tenåringer som aldri skal legge seg...? Hvordan har dere med lommepenger til tenåringer på 13 og 18?
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 Vi har denne utfordringen.. Aldri mulighet til å hente seg inn eller litt tid for oss selv de ukene tennråingen hans er her.. Da sitter hun opp til langt etter at vi har lagt oss. (13 år). Det er også vanskelig å sove når hun ikke er helt stille.. Hos moren er jo situasjonen en annen for da kan jo mor og sambo nå en time eller to allene etter hun har lagt seg, ettersom de ikke har noen som står opp 6. Da kan de jo fint sitte oppe til både et og to i helgene.. Med. tanke på lommepenger var meningen at hun skulle hjelpe litt til, og få 100 kr per time.. Saken er bare at hun ikke gidder løfte en finger.. Penger får hun likevel.. Hadde det vært min datter hadde jeg ikke godtatt det.. Synes det er viktig at man lærer å hjelpe til, samt finner ut at man faktisk må jobbe for å få litt penger.. Mener det er en god lærdom til senere i livet.. 13 åring med hormoner, 3 åring med trass og baby med våkenetter er en kombinasjon jeg ikke vil anbefale andre :-(
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #3 Skrevet 21. januar 2010 Har ikke tenåring ennå, men 10 åring. Har faste leggetider som vil fortsette så lenge hun ikke står opp "av seg selv" på ukedager. Får 30 kr i uka om alle lekser blig gjort uten for mye tull og om hun hjelper til mad maten. Synes ikke en på 13 skal få sitte oppe ufattelig lenge. Hverdager senest klokka 10 og helger til 11 tenker jeg det blir her. Evt litt lenger dersom det er noe spesielt. En på 18 bestemmer jo en del selv og kan derfor tjene penger ved litt akstra innsats. Synes ikke de bør få og få alt mulig av penger. Enig med hun som sier at de bør jobbe for lønna. Si at de får 50 kroner hver, men kan jobbe seg til mer. Nedtur å kun få en 50-lapp.... Kanskje lettere for meg å kjøre hardt på dette da det er mitt barn det gjelder. Vi utbetaler hver fredag og hun er selv ansvarlig for lørdagsgodt for pengene. Man får ikke i pose og sekk. Hvis oppgavene ikke blir gjort, blir det trekk i lønn. 5 kroner for hver oppgave som ikke utføres som avtalt.
*-* Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 Ja, vi har det - og det har jo sine utfordringer. Man fyller liksom igjen alle huller med barn. De som har små har jo kveldene som du skriver, og de som bare har store barn har jo en del tid når ungene er ute og farter. Vi snakker en del som det her, og mannen min skjønner at det er slitsomt. Spesielt også for meg som er mer hjemme med minste og dermed mer hjemme med alle barna. Åttendeklassingen her har faste leggetider i uka, gå opp halv ti og legge seg ti. I helgene legger begge de store barna seg fortsatt ganske tidlig, men det er vel ikke så lenge til tenåringen må få begynne å være oppe til halvelleve-elleve. Men da er det lov å sende barna tidligere opp fredagen feks, og så heller ha dem lenger oppe lørdag. Det går an å ty til små hvite løgner, feks si at man skal se en veldig skummelt voksenfilm som ikke passer for barn eller rett og slett si at man trenger litt voksentid. Selv om jeg også synes det er en slitsomt med så mye barn i blant så går det ofte greit om man er litt kreativ. Dvs at vi feks inviterer venner til å overnatte om vi er skikkelig slitne, så kan de sitte på rommet og ha fest. Vi ber også de største ungene se litt på tv på rommet tidlig på kvelden feks, så vi få litt ro til å legge minste. Og så prøver vi kanskej å leie filmer alle vil se i helgene, så det er hyggelig å være sammen. Er vi totalt desperate så arrangerer vi med besteforeldre som "tigger" om å få besøk. Man må bare prøve å gjøre det beste ut av det, men det er jo faktisk ikke så mange som har det sånn, at det nesten ikke er noen voksentid igjen på noen kanter. Mine stebarn hjelper til hjemme da, og heldigvis for det. Dette er jeg og min mann enige om, de hjelper til og følger de reglene vi begge setter. Det er jo ikke deres feil at vi har tenåringer og småbarn heller. Men så vil heller ikke tenåringen hjemme hos oss få sitte oppe til langt på natt på en god stund ennå. Det er greit å sende dem på rommet når det er sen kveld. Dessuten trenger de søvn for å fungere på skolen.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 Ja, en på tretten og en på femten, mens vi har en på to, og en på tre. De sitter oppe til det er alt for seint, og i helger ferier snur de døgnet. Når de er hos oss er de aldri på farten, da de ikke har venner her. Til tross for femti-femti løsning så føler de at de ikke får nok tid med faren sin. Det sitter som regel en på datamaskinen og TV på en kanal med et eller annet dritt som jeg ikke har ønske om å se. Det er også mye mas, musikk, TV og data lyder, det nytter ikke å sitte å prate, eller lese en bok, holde på med noe i stua. Føler meg veldig skviset ut. De prater også voldsomt med faren, og er ikke særlig intressert i å inkludere meg i samtalen. Jeg legger meg tidlig, slik som jeg alltid gjør, eller trekker meg tilbake til soverommet klokka ti, leser før jeg sovner. Han klager ofte på at vi ikke har sex når de er her, men det er jo ikke realistisk når han aldri har tid. Han kan jo ikke forvente at han skal kunne vekke meg på natta, og jeg være der parat til å tilfredstille han. Dustemannen! Han er selvsagt velkommen til å komme til sengs med meg. Vi kan jo prate litt på senga, se litt TV, bare være litt sammen, få litt nærhet og oppleve livet som et par, få pratet litt sammen er viktig. Føler seg ikke fullt så ensom da. Mitt råd er å trekke seg tilbake til soverommet relativt tidlig på kvelden. Ikke for å ha sex, men for å få sjangsen til å være litt sammen. I tillegg blir en ikke helt utslitt da. Det er ikke så fryktelig lett å være seint oppe, a seg av store barn, små barn, jobb, hus og hjem. Alt blir ødelagt da. Viktig å komme seg i seng også. Da kan en nå kanskje sove klokka 23, og få vært sammen en timestid først. Det må ikke være i stua. Da slipper du kampen om leggetid, og kampen om stua. Bare lager til en liten stue på soverommet. At min mann ikke vil følge med er jo han, for andre funker det nok helt fint. Det er jo litt verre om dere har baby på rommet med dere. Babyer kan fint vennes til både lyd og lys, så det er ikke helt uten håp. Muligens tid for eget rom for baby?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå