Gå til innhold

Har så lyst på hund....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men er veldig usikker på hvilken rase jeg skal velge når jeg har barn.

Den minste er 1.6 år..

Noen med anbefalinger??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Canis.no er et bedre sted å spørre...

Mange fine raser, du må nesten definere hva du skal ha den til, hvor mye tid du er villig til å bruke på trening, tur, pelsstell etc etc ikke bare den første tiden, men også når hunden blir voksen. -Ikke gå i fella å kjøp en hund fordi du tenker at "det hadde vært fint å gå to timers tur i raskt tempo hver dag", om du ikke gjør det pr i dag, er sjansen liten for at du kjøper deg rett hund. -ALTFOR mange kjøper "for mye" hund. Mange ville nok hatt et mye enklere hundeliv om de hadde valgt en hund som krever litt mindre! -Ikke lytt til folk som bare sier sin egen rase (tipper 90% av folk gjør det!) uten å kunne argumentere for det UTEN at det passer DINE behov.

Jeg har valp (6mnd nå) og en ganske så enkel gutt på snart 1.5år. Jeg gjør det ikke igjen, selvom jeg viste hva jeg gikk til, og kan det jeg trenger å vite om hundetrening (er instruktør). -Det har vært stritt til tider. Nå må det sies at vi ikke har hage, så vi har måtte gå ut med valpen hver gang han skal tisse (noe jeg uansett synes er en god idee). Men nå i "ettertid" er jeg glad vi gjorde det, ungen og valpen har det herlig i lag! -Nå hører jeg barnelatter og tassene poter ;-)

Skrevet

Dette er en ueeeendelig lang diskusjon. Men hvorfor anbefales Boxer, lurer jeg på?

Er enig med Makko og lillegutt, det er maaange hensyn å ta.

Hvis du ser på finn.no, så er det påfallende mange som har blitt allergiske, fått ny jobb, samlivsbrudd eller flytter til steder der det ikke er lov til å ha hund når hunden er 10-14 mnd. Å ha hund er kreeevende!

Vi har hatt hell med å overta voksne hunder, 3-6 år da vi vet hvor ufattelig mye arbeid det er med en valp. Er stress når man er aleine med ungen(e), og hunden melder sine behov.

Skrevet

Helt enig med de over som sier at det er mange hensyn som skal tas... Dere må se på hvor mye tid dere har til hunden. Hvor mye trenger hunden av fysisk og mental trening. Vi skaffet oss hund for et drøyt år siden. En 6 mnd gammel valp av en rase som blir seint voksen og nå er han skikkelig pubertetshund og rimelig krevende, men snill som dagen er lang og en fantastisk hund på alle måter. Vi har en gutt på 2 1/2 år og en på 1mnd så det er rimelig hektisk! Om jeg hadde fått valget på nytt hadde jeg ventet til guttene var større, for nå har vi en trassegutt, en urolig baby og en pubertetsgutt;) Så her går det i ett!!

Anbefaler dere å finne en hund som passer godt inn i livet dere har nå, med det aktivitetsnivået dere har. Les på Canis om de forskjellige rasene. Mener det finnes en eller annen hunderasekalkulator et eller annet sted der du kan plotte inn aktivitetsnivå, pelsstell, etc og få opp noen forslag og deretter les mye om de rasene. Valpetida er fryktelig slitsom og pubertetstida likeså, men det er jo for så vidt da de trenger masse trening og man legger grunnlaget for den voksne hunden.

Lykke til:) Håper dere får til å finne en hund dere kan trives med:)

Skrevet

Helt enig med de over her som henviser til Canis.no. "Hunderasekalkulatoren" heter for så vidt rasevelger, og er kjempefin for å få forslag på hunder som passer til deg.

Jeg vil også anbefale deg å kjøpe en hund du kjenner bakgrunnen til. Det blir mer og mer snikimporterte hunder, særlig småhunder, som du ikke har oversikt over opphavet til. Kjenner noen som kjøpte en omplasseringshund som hadde mye sykdommer. Den første eieren hadde kjøpt av en svært useriøs oppdretter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...