Vesla222 Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 Jeg har kjent liv hver dag i flere uker nå, og de siste t ukene har jeg kjent svært mye (i forhold til tidligere, men det har gått "opp og ned" tidligere også). I går og i dag har jeg kjent veldig lite, har kjent noen små bevegelser fra tid til annen, men færre og svake. Så det er tydelig at det er liv... Men kan noe være galt om man kjenner betydelig mindre? Eller har dette bare med hvordan barnet ligger i magen?
ladylennie Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 En jordmor sa til meg man burde spite noe, drikke et stort glass med kald saft og så legge seg ned helt i ro med hendene på magen. TV av, radio av, ikke noe bok eller musikk, bare konsentrere deg på magen og babyen. Man skal kunne telle ti bevegelser i løpet av to timer (det pleier ikke å ta så lang tid, mest ofte 15 minutter faktisk). De fleste merker at det er faktisk nok med bevegelse, bare de kjenner det ikke mens de holder på med andre ting. Det er det som skjedde med meg i hvertfall (36 uker på vei). Men hvis du prøver dette og er fortsatt bekymret så er det bare å ringe eller ta en tur til jordmoren, fastlegen eller fødselsavdelingen. Jeg har gjort det selv etter å ha merket at jeg ikke har kjent noe liv i et døgn, bare for babyen å begynne å sparke som bare det - idet jeg setter meg ned på venterommet. Alle sier det er bedre å ringe en gang for mye en en gang for lite. Hvis du er engstelig så finner du roen ved å få høre hjertelyden og får sjekket at babyen har det bra. Jeg måtte vente i over 4 timer på sykehuset da så det er ikke noe jeg ønsker å gjenoppleve så lenge jeg kjenner ti bevegelser i to timer hjemme - hvis dette skulle skje igjen. Lykke til.
Annci<3 Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 Jeg leser disse uke-for-uke greiene på nett og vet jeg har lest en gang at det er mulig du kjenner mindre spark nå (husker ikke hvilken uke) pga det og det.. Tror det var fordi det begynte å bli mindre plass. Ikke sikker. Jeg hadde også en periode hvor jeg kjente mindre, men nå er jeg i uke 33 og jeg kjenner at han sparker mye og snur seg ganske ofte. MEN de sier jo at hvis du opplever endringer i sparkemønsteret er det ikke noe i veien med å ta kontakt med føden. Så ta kontakt du hvis du er usikker, det skader jo ikke
ladylennie Skrevet 22. januar 2010 #5 Skrevet 22. januar 2010 I uke 28 så har babyen i utgangspunktet bra plass til å rulle og sparke, det er de siste 4 ukene i svangerskapet at bevegelsene endrer seg litt pga plassmangel. De fleste opplever også at babyen blir enda mer stille den siste uken eller de dagene like før fødselen. Men dette er helt i slutten. Håper det går fint med deg HI og at du fikk sjekket at alt er OK.
Vesla222 Skrevet 22. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 22. januar 2010 Takk for svar! Det endte med at jeg ringte føden og de ville ha meg inn til kontroll. Fikk sparketest og UL, som viste en aktiv liten krabat som hadde vendt seg inn mot ryggen min. Morkaken (som ligger på fremsiden) kunne også virke som en "støtdemper". Vekst og fostervann var helt topp, han var anslagsvis 1200 gram.. Men det var greit nok å få sjekket, bedre å sjekke en gang for mye!
ladylennie Skrevet 22. januar 2010 #7 Skrevet 22. januar 2010 Så bra! Helt enig at det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Lykke til videre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå