Gå til innhold

Er det greit å senke seteryggen på flyet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det uhøflig mot passasjeren bak deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Fly Ryanair så har du ikke problemet :P

Skrevet

Det er greit, men jeg sjekker alltid om det er greit med de bak.¨

Har selv sittet med kaffe på bordet når noen har "kastet" ryggen bakover. Greit å bli gjort oppmerksom på at de legger den helt ned:-)

Skrevet

det er jo lov, men det er jo kanskje kjekt å spørre den bak først. Jeg gjør det omtrent på langflygninger og sjekker med den bak først, men jeg observerer at de aller fleste tar seg til rette og gjør som de vil :)

Skrevet

Litt bakover er jo greit, mn ikke slå det helt ned liksom.. Da blir det ganske trangt gitt...

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit. Og om man vil, burde man i det minste spørre de som sitter bak først om det er greit.

Skrevet

Jeg synes det er greit så lenge det er over korte perioder og ikke når det serveres mat eller drikke. Det blir ofte en dominoeffekt når noen senker ryggen på setet. Hvis personen foran meg senker setet sitt må jeg også gjøre det for ellers har jeg ikke plass till føttene.

Skrevet

folk må gjerne prøve når de sitter foran meg, men de får det ikke til. Lange bein ja...

Skrevet

På lange flyreiser når man skal sove feks på natta, ja, på kortere reise man ikke i utgangspunktet trenger å sove på, nei...hvis da ikke man har en veldig kjekk og grei medpassasjer bak seg som synes det er greit. Spørr alltid først i hvertfall.

Ellers er det en forbanna irriterende uting. Har selv opplevd det på en 50minutters kort tur, der ga flyvertinna beskjed til vedkommende at h*n burde rette seteryggen av hensyn til passajeren bak ( min sønn som da skulle tegne litt og bruke dette bordet på seteryggen). Vedkommende virka usedvanlig sur og gretten pga dette. Satt å skula bak på meg flere ganger.

Skrevet

Vel - når mat blir servert er det greit at seteryggen står oppreist.

Mannen min får nesten ikke plass i setet når han har seteryggen oppslått.....

Skrevet

Uhøflig, ja! Man bør i det minste spørre først, og akseptere et evt. nei.

Jeg anser det som helt greit å dulte litt ekstra med knærne i ryggen på den foran hvis denne legger ned stolen uten å sjekke med meg først.

Skrevet

Niks, iallefall ikkje utan å spørje. Eg kan ta den litt bak utan å spørje, men ikkje heilt. Sjekkar alltid òg om dei bak har oppslått brett. Eg har ikkje så stort behov for å ha setet langt bak at andre skal ha det trangt pga det.

Satt ein gong bakom tre jenter i 8-12 årsalderen, og dei hoppa, skreik, krangla, valsa i midtgongen og tok setene opp og ned konstant i løpet av den 1,5 timar lange flyturen. Eg, noko irritert over at foreldrene, som sat på rada framføre ikkje reagerte på oppførselen deira, tok å skubba litt i seteryggen til ho framføre, og vips, så skaut heile setet fram. Ikkje heilt det eg hadde tenkt, men jammen meg var dei rolege dei neste ti minuttane! ;-)

Skrevet

Nix, ihvertall ikke uten å spørre først.. Men uansett sier mange "ja" for å ikke være frekk, selv om det blir trangt..

Vi fløy til kanariøyene nå for et par uker siden, jeg satt med snuppa (ett år) på fanget, og plutselig lente mannen foran (en voksen mann, burde vite bedre!!) seteryggen helt bak. Uten å spørre. Da blei det rimlig liten plass til meg og babyen vår, så vi sa ifra..

Han tok setet opp, med ca en millimeter!! Og så la han seg til å sove. Forb... mann! Jeg satt og sparka i setet hans med knærne hele turen,. og jeg lot snuppa stå å holde seg i seteryggen hans og hyle og skråle rett over hue på han! Noen mennesker får bare det de fortjener (jeg pleier igrunn å være hensynsfull, men ikke når folk er sånn i utgangspunktet!)

Skrevet

ja, syntes det er greit. men er en selvfolge aa sette opp sete naar mat serveres eller pasasjeren bak yttrer onske om det

Skrevet

Siden setet er laget sånn så er det på en måte greit, men det er forbanna irriterende.

Selv har jeg aldri samvittighet til å rikke det bakover mer enn noen mm, men mindre jeg ser at den bak sover. Får meg ikke til å spørre engang.

Synes det burde vært som med setene med ekstra benplass, du kan kjøpe deg et sete hvor en kan gjøre dette.

Det verste er de som ikke har vett til å rette opp ryggen selv når det serveres ting, flyet skal lande eller de får beskjed om å rette det opp gang på gang av flyvertinnene.

Skrevet

Jeg sjekker at ikke de (som meg) har feks barn på fanget eller har bordet nede eller liknende. Jeg blir irritert på de foran meg som skubber setet helt bak når jeg har plutt på fanget eller bordet fullt av mat. Men sånn ellers når det er kun ett menneske i setet bak meg, det er en kort flyvning og man ikke har behov for all verdens plass skyver jeg setet bak (men aldri helt ned) uten å spørre. Av den enkle grunn at de gangene jeg trenger å skyve setet bak så er det fordi jeg har barn på fanget. Da gidder jeg ikke spørre fordi da MÅ jeg uansett svar.

Skrevet

Jeg syns det er ålreit når noen spør om de kan gjøre det, hvorpå jeg alltid svarer ja. Det er jo deres sete. Når vi har med jentungen på fly ( i fanget), har jeg erfart at folk stort sett tar til fornuft og ikke senker setet.

Skrevet

Så høflige de fleste her inne var. Hvorfor sitter jeg "alltid" bak noen som bare legger ned setet maksimalt ved første anledning. Da blir det jo en dominoeffekt....

Jeg pleier ikke å spørre, burde kanskje begynne etter å ha lest her at det vanlig, men ser meg alltid bakover før jeg legger ned setet. Og legger det aldri langt bakover, vil jo ikke plage den bak meg like mye som den foran meg irriterer meg.

Skrevet

Jeg har jobbet som flyvertinne og synes det er helt greit. Kanskje greit å ta opp seteryggen når man spiser da ;-)

Skrevet

Nei, Virgin Atlantic Airways.

Skrevet

Da må du jo bytte nick til Virgin by injection (hvilket er en ekstrem selvmotsigelse). ;O)

Skrevet

He he, den var god!!

Skrevet

Da må du håpe du ikke sitter foran meg :) Da får du ikke setet bakover uansett hvor mye du har lyst.

Jeg skjønner ikke hvorfor du må ha setet balover fordi du har barn på fanget? Jeg har flydd mange ganger med unge på fanget og aldri trengt å skyve seteryggen bakover.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit. Og som noen av dere sier, i hvert fall ikke på kosrte turer der man ikke burdte trenge å sove. Men jeg har intrykk av at for en del så er det en del av å fly. Det å slenge setet sitt i fanget på den bak for å sove, uansett hvor kort flyturen er.

Har opplevd flere ubehaglige episoder der folk har slengt setet sitt bakover. Flere utav gangene har jeg hatt en baby ellr litet barn på fanget og bordet nede. Ene gangen ble jenta(da ca 10mnd) klemt fast mellom bordet og meg:( Det var jo vondt stakkar. Og dere skal ikke tro den forbanna gubben(mann i midten av 40 åra) gadd å rette opp setet før jeg sa fra til en flyvertinne. En annen gang ble jeg selv klemt fast når jeg var nesten høygravid, det også en mann i midten av 40 åra. Gadd ikke reise opp seteryggen han heller. Men sparket, dro og ristet godt i setet hans alle de gangene jeg var nøft å gå på do. Og den turen var jeg nødt å gå på do maaaaange ganger;)

Hater disse forbanna uhøflige mennskene som ikke gidder å spørre om å få felle ned seteryggen. Det er ikke mange ganger de hadde fått nei. Og som en annen sa, lar unga henge mot/sparke å dra i setet dems da. Pleier å være flink til å få unga til å sitte stille å rolig. Men tar ikke de foran hensyn til oss som sitter bak. Så gidder ikke jeg å ta hensyn til de. Da får unga gjerne sparke litt ekstra på setet.

Og mannen min stakkar, han får jo så vondt i knærna:( Han sitter jo med knærna nesten oppi setet foran som det er. Og når de bare slenger setet sitt bakover......:S

Nei takke vet jeg Businessclass, der er det litt bedre benplass, og som ofte høfligere mennesker. Men det nytter ikke å fly business med unga

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...