mamma`n til go`jenta♥+baby!<3 Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 tittelen sier seg selv
minsin- j27.08.06, j10.04.10 Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 hehe:) den varer til den flytter ut tror jeg:) jenta mi hadde ikke trass da hun var ett år men den har kommet for fullt nå som hun har rundet tre....
Helverine Skrevet 21. januar 2010 #3 Skrevet 21. januar 2010 Til den glir over i 2 års trass, som igjen glir over i 3 års trass osv osv osv
#mamsen m/ 2 skjønne smurfer# Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 .....helt til 2 års trasset begynner........som igjen går over i 3 års trasset....som igjen.... hehe.. tror d er veldig individuelt. dattera mi har vært full av trass/stahet hele tiden;) nå er hun 2 1/2år.. andre hører jeg er som "engler" etter at de lærer seg å gå..for da slipper de mye frustrasjon..
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 Hihi, ja rundt 19-20 årsa alderen etter det jeg har hørt... Neida, skal prøve å svare. Saken er den at barn "desverre" ikke er så skjematiske som vi ville ha ønsket. Hvert barn følger sin egen bane. Men i den grad man kan generalisere det vil jeg si at første "bølge" (her har vi nemlig slått oss til ro med at trass ikke går over, det går bare i bølger og bølgedaler, hehe) er mellom 10 mnd og 1,5 år en gang, når barnet fortår av de har en egen vilje, og mulighet til å påvirke omgivelsene sine + at de utforsker sitt eget temperament /sine følelser. Kan vare alt fra én måned til ett år, så vanskelig å si.... Så pleier de å være frustrert og vanskelige en periode før det løsner med språket, syns jeg. Jo senere de begynner å snakke i forhold til jevnaldrende, jo verre er det ofte. Gutter i 3-årsallderen syns jeg tester ut mye i form av "Mamma hvis jeg gjør sånn, hva gjør du da?" Eller "du sa jeg ikke fikk bli med på butikken hvis jeg slo lillesøster. Men nå gjør jeg det, og gjennomfører du også da?" Skikkelig uttesting rett og slett. Og jenter i 2-4 årsalderen er et heeeeeelt eget kapittel for seg selv..... Men søte er de ;-)
IZ<3Marcus<3Leonora<3 Skrevet 21. januar 2010 #6 Skrevet 21. januar 2010 haha=) Frem til 2 årstrass osv osv....
Gjest Skrevet 21. januar 2010 #7 Skrevet 21. januar 2010 Tja, ja trassen til lillemor begynte når hun var rett over året, og nå endelig har det begynt å gå seg til - hun ble nettopp fire...
Mjølkekua Skrevet 21. januar 2010 #8 Skrevet 21. januar 2010 Visste ikke engang at det fantes noe som var definert som ettårstrass.. (treårstrass derimot har jeg hørt om) :-) Men jeg opplever endel trass om dagen. Sønnen vår er 13 mnd. og har den siste uken vært skikkelig sutrete og trass. Mest når jeg er i nærheten virker det som. Sutrete hvis han ikke får det som han vil. Legger seg rett ned og hyler.. :-/ Ganske fortvilende når man han drar av seg klærene igjen etter at jeg akkurat har kledd på han, når han åler seg ut av bleia når jeg skifter på han gang etter gang, når han henter en bok og kommer bort til meg men hyler når jeg åpner boka og peker på den neste boka. Kanskje han prøver å fortelle meg noe, men det virker rett og slett som skikkelig trass.. Nå har han begynt i ny barnehage denne uka, og har sett endel mindre til meg enn han pleier, så det kan jo ha noe med det å gjøre. Får vel bare ta tiden til hjelp :-/
Gjest Skrevet 22. januar 2010 #9 Skrevet 22. januar 2010 Ja du får bare prøve å ikke fortvile for mye, det er en periode! Selv om trassen skulle vedvare, vil den bli litt annerledes. Tro meg, du får grå hår hvis du skal ta det "personlig". Prøv å tenk at det er bra han er så trygg at han tør å si ifra og at det er bra han har meninger Kommer nok godt med etterhvert
mamma`n til go`jenta♥+baby!<3 Skrevet 22. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 22. januar 2010 takker for alle svar! =) konklusjonen er vel at det går i bølgedaler, ikke personlig rettet mot meg,og kan vare så å si til de blir voksne-hvis man er uheldig.. irriterende er det iallefall!
Mjølkekua Skrevet 22. januar 2010 #11 Skrevet 22. januar 2010 Fant forresten denne artikkelen som jeg synes var veldig fin: http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/tema/utvikling_og_oppdragelse/trass_naar_gullungen_blir_diktator
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå