Gjest Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 Jeg tror vi kommer til å se en økning i sjuke folk dersom de innfører redusert lønn under sykefravær; For det første pga at syke folk kommer til å gå på jobb og smitte de andre, og for det andre pga at når folk begynner å merke litt til utbrenthet, nakke/ryggsmerter osv kommer de ikke til å oppsøke lege fordi de ikke har råd til å bli sykemeldt. Da fortsetter de nok å gå på jobb til de er såpass ille at de blir uføre...Mener de at det er bedre kanskje? Hva tror du?
Lilleleen Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 Tenker akkurat det samme. Satt og så på det på tv2 nyhetene og ble ganske irritert.. Tror ikke det er veien å gå for å få færre syke, de burde tenke litt lenger!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #3 Skrevet 21. januar 2010 Det er jo et av tiltakene de har brukt i Nederland og de har nesten halvert sykefraværet siden de la om systemet. Jeg tror det er viktig ikke å rdusere sykepengene for mye, men litt bør det være å tjene på å gå tilbake i jobb når man er frisk nok. Hvis du har fått en sykmelding på 2 uker, men formen er OK etter en uke, er det bra om man tjener litt på å gå tilbake i jobb for eksempel.
Reveenka Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 Så enig! Dessuten så er det jo ikke kortttidsfraværet som er problemet, det er langtidsfraværet - og det er jo blant korttidsfraværet man mener man finner skulkerne. Ved å redusere sykelønnsordningen, vil man ramme de som trenger sykelønnsordningen - nemlig kronikere og andre med større helseproblemer, skulkerne vil muligens komme seg på jobb og droppe tredagersfraværet men det er jo ikke der utfordringen ligger. Vi kan jo også sørge for at kriminelle og ulovlige innvandrere ikke uten videre får rett til norske trygdeytelser, det vil jo også hjelpe en del.... Mektig provosert over stortingspolititkerne som selv tar ut lengre sykemeldinger enn de vil tillate i det nye reglementet de legger opp til etter svensk modell....
Gjest Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 Jeg mener systemet vi har idag ikke er godt nok. Ulike leger har ulik oppfatning av hva som kvalfiserer til sykemelding, og hvor lenge man skal være sykemeldt for de ulike diagnosene. Har tro på ordningen de har i Sverige, der de har klart å lage retningslinjer for sykemelding i forhold til diagnoser. Jeg tror også det blir nødvendig å innskrenke ordningen vi har i dag. Enten ved å innføre en karensdag, eller ved å kutte sykelønnen til f.eks 80%. At dette vil føre til at sykefraværet synker er jeg ikke det minste i tvil om..
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #6 Skrevet 21. januar 2010 JEg mener at når man går hjemme, så skal man ikke ha like mye og rutte med,- faktisk..Og har selv opplevd på kroppen og måtte knipe inn litt her og der når man ikke jobber..Og det ER en "gulerot" i forhold til å komme seg tilbake til jobb.:Skal jo ikke bli sittende uten en ting, men man bør ikke TJENE på å være syk.... Og man bruker ikke like mye når man er hjemme..Man trenger ikke dra til/fra jobb hver dag, man sliter ikke like mye på klær (litt avhengig av type jobb) ol...Hva skal være pådriver på å dra tilbake til jobb, om du kan sitte like godt i det med å gå hjemme? Der SKJØNNER at mange kommer til å gå leeeeenge hjemme fra jobb da..Var jo en tråd her inne om hvor mange som LIKTE og gå på jobb..Og hvor mange som hadde gått hjemme om de hadde fått like mye penger osm å dra på jobb...Det store flertall ville vært hjemme om de tjente like godt på det...om DET ikke får det til å ringe en bjelle, så skjønner ikke jeg... Også er det jo korttidsfraværet man vil til livs, langtidsfravær er ofte ikke det store prolbem, bedre at man vet en ansatt skal være borte i 6 mndr grunnet operasjon eller noe, enn at man går fra uke til uke uten og vite NÅR man kommer tilbake..ELler alle de som regner på antall syke-barn dager igjen, egenmeldingsdager osv... EN mulig løsning er at man har rett på etterbetaling om grunnen man har til å være borte skyldes lanvarig sykdom, venting på operasjon, bahndling osv,- men at man innen den tid må ta "til takke" med en kraftigere reduskjon i sykepenger enn vha som er i dag. Slik at folk ikke bli syke "for moro skyld"; og at de som ER syke VET at de VIL få "Pengene sine"; men at de må vente.. For å si det litt enkelt...... Samtidig så bør det innføres en lovlig kontroll og innrapportering av arbeidsgivere som viser tegn til utnyttelse av arbeidstakere. Jeg kjenner et par leger, og en ting er alle som er sykmeldte gang på gang på gang (etter boka for ikke taper penger på det..Og det er ofte bestemor,/-far, så kommer sønn/datter og ektefelle av disse, go barna der igjen..Det ligger i familien ofte..Men IKKE samme grunn til sykmelding altså....), men et mindre uttalt problem er at fra visse bedrifter så kommer det stadig nye ansatte med sykmeldinger....Altså, lege ser tydelig teng på at det er i bedriften grunnen til sykmeldinger ligger...OG da er det ikke noe "Organ" der til å fange opp slike signal....Man kan ikke bare ta tak i ene siden av problemet..Man må ta tak i problemet fra "begge sider":.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå