Gå til innhold

Hva skjer om man blir tatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

for å jobbe svart?

Har tenkt å jobbe som dagmamma, men har ikke råd til å betale skatt, om jeg skal få dette til å gå rundt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan da vel passe skattefritt for så så mye?

Skrevet

Ingen som vil ha dagmamma til 6245kr i mnd....

HI

Skrevet

Men om du blir sjuk uten å ha skattet har du ikke råd til å bli det. Hva hender om du brekker et bein, blir gravid osv dersom du har jobbet svart?

Skrevet

Og hva skjer hvis det skulle skje noe med barna du passer?

Skrevet

Hvor mye tenker du å ta svart da?

Det er forøvrig garantert mange som vil betale ekstra for å vite at ting går riktig for seg. Dessuten kan de jo trekke det av på skatten dersom de betaler hvitt, og da går det omtrent opp i opp for dem?!

Skrevet

Har jobb nå, og vi jobber med å bli gravide, så perm penger får jeg. Men må slutte der jeg jobber pga kroppslige plager, og har null ide på hvordan jeg skal klare meg på mindre lønn...for det får jeg garantert uansett hvor jeg begynner. Om jeg da tar 5000kr sort, med 4 barn, har jeg 9000mindre utbetalt enn det jeg har nå, men det går akkurat med 20.000 i mnd ift utgifter.

HI

Skrevet

Skal du være dagmamma for fire barn?? Da får du noe å drive med. Får håpe kroppen din tåler det da. Men husk at det er ikke bare å trylle frem dagmamma-barn heller. Vet om flere som har lyst til å jobbe som dagmamma, men har fått null respons på annonsene sine.

Skrevet

Skjønte ikke helt dette - du prøver å bli gravid men slutter i jobben? Da får du jo ikke perm penger da man må ha hatt inntekt på minst 1/2 G og jobbet minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen. Jobber du som svart dagmamma regnes selvsagt ikke denne inntekten med, og det tar jo gjerne en tid å bli gravid og da vil du kun få engangsstønaden... 4 barn alene om du har kroppslige plager høres jo helt hull i hodet ut - kan ikke tenke meg en jobb som er MER slitsom enn det gitt... Om du har lønn på 29 000 kr i mnd nå så tjener du jo svært godt da.. Burde jo være mulig å opparbeide seg en buffer da? Det hele hørtes veldig rart ut...

Skrevet

Jeg tror faktisk ikke at du vil få noen til å betale deg 5000,-svart hvis du skal ha 4 barn. I tillegg kommer du til å ha egne barn. Hvilket tidsperspektiv har du foresten på dette?

Det som kan skje om du blir tatt for å jobbe svart er at du kan måtte betale opptil 100% straffeskatt på det du har tjent svart. Det kan jo bli tøft nok hvis du har jobbet slik et par år. I teorien kan det gi en regning på en halv million.

Du kan også fengsles. Hva som faktisk ville skje vet jeg ikke, men hyggelig ville det ikke være.

Det som ville være værre er om et av barna blir skadet mens du passer det. Du kan ikke ha forsikkring hvis du jobber svart, dermed blir du økonomisk ansvarlig selv. Det blir som å kjøre bil uten forsikkring. Så lenge det går bra er ikke reaksjonene så helt forferdelige om du blir tatt, men om det skjer en ulykke kan du være økonomisk ruinert for resten av livet.

Skrevet

Skal slutte i jobb, pgs kroppslig besvær. Ikke av egen vilje. Har vært 60% sykemeldt nå siden september, så jeg har bare 7 mnd å bli gravid på. Har ikke sagt opp jobb, og arbeidsleder vet ikke om dette enda, men det er jo derfor jeg sjekker ut mulighetene nå. Å jobbe med barn, har ingenting med de kroppslige problemene jeg har nå å gjøre. Det er to forskjellige aktiviteter. Har jobbet der jeg jobber i over 7 år, så tror nok jeg har opparbeidet meg mammaperm penger.

Skrevet

Nå er det ikke stavfestet at jeg skal ha 4 barn, eller 5000kr pr barn, men har en hel lekeplass i hagen, på 1.7mål, og har et helt kjellerom med lekestue, så 2-3-4barn ink mitt eget, er jo ikke utenkelig.

Skrevet

Har ikke peiling på dette med å være dagmamma svart, men vil heller si at dersom du vurderer å si opp jobben på grunn av det du er sykemeldt for, så ta heller en prat med nav om alternativer først! Ikke meld deg ut av "systemet", for du kan ha flere rettigheter enn du tror!

Skrevet

med mindre jobben din betaler ut fødselspengene bryr ikke nav seg om du har jobbet der i 7 år. det de bryr seg om er om du har jobbet 6 av 10 mnd før ungen blir født!

5000 per barn er mye penger.. hadde aldri i livet betalt så mye når en barnehageplass koster 2500.

hvis du tar inn barn som er mellom 1-3 år og foreldrene får kontantstøtte, kan du legge deg på det de får.

men må ellers si meg enig med folk her oppe.. mye tryggere både for deg, foreldrene og barna om du jobber hvitt..

Skrevet

Jeg blir sykemeldt med engang jeg blir gravid, så ikke tenk på det. Jeg har alt ordnet sånn sett, så tips ang permisjon, trenger jeg ikke. Ville bare ha noen svar på hva som kan skje om jeg blir tatt for å jobbe svart.

Skriver også her at jeg ikke har bestemt hverken hvor mange barn jeg skulle hatt eller hvor mye penger jeg skulle tatt for det.

Naboen får 4750kr hver mnd for barna hun har, så tror ikke det er så utrolig høy pris. Om man ikke får barnehageplass, har man ikke så mange valg heller, og her hvor jeg bor er det ikke bhg plass til alle.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...