Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 25% av alle som kommer i kontakt med barnevernet opplever omsorgsovertagelse. Så denne flotte hjelpern dere snakker så varmt om hadde jeg nok passet meg litt for.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Hvorfor måtte jeg jobbe så hardt for å få hjelp da???
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #5 Skrevet 20. januar 2010 Greit nok at det 25% av barna som blir tatt hand om av BV men,nå skal det jo også nevnes at de kommer ikke bare INN å tar barna uten at tiltak er prøvd å de har kommet med tilbud til deg for å bedre "evnen" din som foreldre... De ØNSKER i høyeste grad at barna skal få bo hjemme hos mamma/pappa .... det skal store overtramp til for at noen blir fjernet fra hjemme sitt ....
Kongeørna Skrevet 20. januar 2010 #6 Skrevet 20. januar 2010 For noe vås, hi. Skremselspropaganda! Flesteparten av de som er i kontakt med barnevernet har selv bedt om å få kontakt. Det som kommer fram i media er en liten promille av alle de sakene som behandles, husk det.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #7 Skrevet 20. januar 2010 Det er faktisk riktig at det er 25 %. At mange tar kontakt med barneverne selv er selvfølglig opp til dem, men det sier jo litt om at de ikke engang klarer å ta opp en telefon katalog og søke hjelp på egen hånd til rett instans.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #8 Skrevet 20. januar 2010 hehehehehe... snakk om å vite lite om hva en snakker om, da.... hahaha... jaja....(til 00:10)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #9 Skrevet 20. januar 2010 00:10: Barnevernet står også i katalogen, og blir ungene virkelig tatt, er det nok en grunn for det, og DA har de vel ihvertfall ringt til rett instans!!!
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #10 Skrevet 20. januar 2010 Fra SSB: I løpet av de siste 50 årene er antallet barn med barnevernstiltak ved utgangen av året mer enn femdoblet, fra 6 000 til 32 700. Og antallet barn som i løpet av året mottar en eller annen form for tiltak, er enda høyere – 42 600 i 2007. Dette tilsvarer 3,5 prosent av alle barn i alderen 0-17 år. Langt de fleste barnevernsbarna mottar ulike former for hjelpetiltak, som besøkshjem, støttekontakt eller barnehageplass. Bare om lag 20 prosent av barna er under barnevernets omsorg; de fleste i fosterhjem. Antallet omsorgsovertakelser har imidlertid vært ganske stabilt de siste årene, mens antall barn med forebyggende tiltak har økt kraftig.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 20. januar 2010 #11 Skrevet 20. januar 2010 Takk og pris for det! Tenk så mange barn som hadde vokst opp under stor omsorgsvikt, blitt slått, tatt hånd om sine fulle foreldre, sittet alene hele kvelden osv hvis de ikke hadde blitt flyttet ut av hjemmet av barnevernet!
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #12 Skrevet 20. januar 2010 00:22 igjen her. Påstanden fra HI var at 25% av alle som VAR I KONTAKT med barnevernet endte i forsterhjem. Fasit er altså 20% av alle barn som er i tiltak gjennom barnevernet. Helt andre tall, med andre ord. Om sannheten er grusom, er det nok å fortelle sannheten, HI. Da trenger du ikke juge.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #14 Skrevet 20. januar 2010 Ble lovet tiltak for barna av barnevernet,men den hjelpen kom aldri.Tror det er stoor svikt der,ja.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #15 Skrevet 20. januar 2010 Jeg vil bare legge til at det er et fåtall hvor foreldrene mister foreldreansvaret, selv med fosterhjem. Det er ikke ensbetydende at en mister foreldreansvaret selv om barnet er i fosterhjem eller insitusjon. Foreldre kan også ønske dette, og de tallene teller med i de 20 prosentene der....... Jeg ba om det, og fikk det for mitt ene barn. Men jeg har fortsatt foreldreansvaret.......
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #16 Skrevet 21. januar 2010 Fant via google at Oslo henlegger over 50% av bekymringsmeldingene, mens resten av landet henlegger litt over 49%. Det vil si at av alle henvendelser blir ca 50% henlagt. Av den siste 50% er det altså rundt 20% av dem som er i tiltak som bor borte fra foreldrene sine. Gitt at alle 50% får et tiltak (tviler på det), er det da 20% av 50% som ender i barnevernets omsorg, altså 10%. Langt unna HIs påstand om 25%, altså, som bare er skremselspropaganda. De som påstår at det er vanskelig å få hjelp har støtte i tallene i hvert fall.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #17 Skrevet 21. januar 2010 Et tiltak borte fra foreldrene behøver ikke å være mer enn avlastning en kveld i mnd, eller en helg hver tredje mnd, og det er i stor grad i tråd med foreldrenes ønsker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå