Gå til innhold

Få barn "utenfor" barnehagesesong

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i Oslo og dette er spørsmålet.

Jeg har et barn fra før. Han ble født i juni 08 og er nå halvannet år. Vi begynner nå å tenke på å få nr. 2. Men, dersom vi blir gravide nå, så får vi et barn født i oktober-november, og hvordan blir det da med barnehageplass når han har fylt året. Er det så og si umulig å få plass utenfor hovedopptaket? SYnes jo det er for ille at man må planlegge å få barn ut i fra barnehageopptaket, da det jo begrenser en del.

Noen erfaringer på dette.

Bor forøvrig i bydel Østensjø

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor ikke i Oslo da, men i Østfold. Fikk februarbarn... og det var klin umulig å få henne inn noe sted. Måtte bruke dagmamma frem til juni...

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er med Østensjø bydel, men jeg vet at Oslo fikk "full" barnehagedekning ved å gi barn i områder med dårlig dekning plasser der det var ledig med det resultatet at noen måtte enten kjøre langt i rushtrafikken eller ta banen minst 30min hver vei for å levere i barnehagen, for så å dra i motsatt retning på jobb. Og det var ved hovedopptaket i august.

Jeg tror at de fleste steder i Oslo er det umulig å få plasser utenom hovedopptaket, så jeg ville ikke satset på det hvis dere ikke vet om noen dagmamma dere ønsker å bruke eller dere har mulighet for å ha permisjon til august når barnet er nesten 2år.

Skrevet

Du kan jo søke til hovedopptaket og betale for aug, sept, okt selv om du ikke bruker plassen...

Eller ringe rett til barnehagene i nærheten å høre i august om det er noen som har meldt om redusert plass alikvel.

I barnehagen her så var det plutselig 5 barn som skulle ha 80 og 50 % plass istede for 100%

Trengte bare fylle ut papirene, men fikk bekreftet plass fra 1. nov på tlf.

Skrevet

Vi hadde ikke råd til å betale de mnd og søkte ikke til hovedopptaket :)

Skrevet

Jeg trodde i utgangspunktet at dette var umulig (bodde på Sagene i Oslo, har en jente født i okt-08), men sannelig fikk vi ikke tilbud om plass i barnehagen vi hadde satt opp som 2.ønske- med oppstart i januar vel og merke. Vi hadde imidlertid flyttet ut av byen allerede, så takket nei til plassen.

Skrevet

Har ingen erfaringer med dette da mine er født i mai og aug, så de kommer innenfor hovedopptaket.

Men snakket senest i dag med en bekjent av meg som tilfeldigvis nevnte at bydel Østensjø har god barnehagedekning. Bare til litt gledelig info :)

Skrevet

Har 2 barn, en født i oktober, den andre i september.

Han født i oktober fikk bhg plass da han var 13 mnd på førstevalget.

Vesla fikk først bhg plass fra januar iår. Så ringte de fra 2valget og tilbød plass fra oktober- hun var også 13 mnd. 11/2 mnd etterpå fikk vi brev fa kommunen om at hun hadde fått plass i førstevalgte bhg =)

Bor i bydel Alna, og til gledelig info til deg....Østensjø bydel har god dekning!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...