Gå til innhold

skal på ny samtale ang. igangsetting på fredag trenger tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å notere meg noen spm som jeg kan stille, har det med å glemme endel når jeg sitter foran legen.

siden det å sette meg i gang ikke er noen god løsning ut i fra det jeg ble fortalt på samtalen sist pga økende blødningsfare o.l.

hvorfor er det så mye bedre når jeg har gått over termin og fødselen ikke har startet av seg selv?

er keisersnitt en bedre løsning med tanke på blødningene jeg hadde sist?

Har jo nå slitt med å sove siden jul og kroppen går på "reserve tanken" frykter at kroppen er så utslitt at det ender med keisersnitt. har prøvd alt for å få litt søvn, men ingenting hjelper. prøvd å ta magnesium etter råd fra dere i håp om at sammentrekningene skulle roe seg. hjalp ingenting. prøvd paracet liten effekt.

er det ingen andre metoder enn drypp for å sette igang fødselen?

Har dere noen andre gode tips om hva jeg burde spørre om.

Har termin på lørdag og barnet skal estimeres på fredag. men med de store sprikende de har hatt på de målingene så vet jeg rett å slett ikke hva de gjør. den ene legen mener at barnet blir rundt 4500g ved termin og den andre ca 3600g ved termin. har bedt om å bli satt igang pga kraftige blødninger sist fødsel som nesten tok knekken på meg å jeg endte opp med å få 3 liter blod. og nå den siste mnd så har jeg slitt utrolig med å få sove. så er ganske fortvila og oppgitt. hadde bare fødselen starta i natt så hadde jeg sluppet hele samtalen på fredag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars deg! har egentlig ingen råd, men ville bare gi deg en klem.... :-)

Lykke til!!!

Skrevet

HVa med å si akkurat dette du sier her? Synes du gir et greit bilde av hvor vanskelig dette er for deg. Det går jo også an å si at man ikke helt kommer på de gode spørsmålene her og nå, og trenger å høre litt refleksjoner rundt din situasjon fra en profesjonell. Dette er en belastning for deg nå og du trenger tydelig informasjon rundt de vurderingene de gjør!

lykke til, ikke moro å gå 2.gangs i møte med en kjip førstegangsopplevelse friskt i minne. "Fordelen" din er at du nå har en journal med objektive beskrivelser av hva som gikk galt sist, det betyr at du ikke vil bli møtt som en "hysterisk førstegangsfødende" men forhåpentligvis lyttet til på en bedre måte!

Skrevet

for det første må du ikke ta det for gitt at du går over tiden! kan jo komme når som helst og det er sikkert det legene håper på og! Det er hvertfall ikke noe å gå å trakte etter å bli igangsatt! og det er ikke noe de gjør sånn uten videre- det samme med ks.. du må rett og slett ta deg litt sammen og slutte og bekymre deg over alt det "verste" som kan komme til å skje og heller ta det som det kommer, er uansett ikke noe du kan gjøre! Du må bare stole på at legene har alt under kontroll noe de helt sikkert har for etter det du har fortalt har du hatt hyppige kontroller og god oppfølging.

Og denne blødningen du snakker om- den kom en stund etter fødsel etter det jeg har forstått? så det er nok noe de forsikrer seg om ikke kommer til å skje igjen før du dra hjem.

vekst estimering gir kun en indikasjon på hva den kan komme til og veie- og er nødvendigvis ikke riktig! så det bør du ta med en klype salt! Noe du sikkert er fullt klar over også ;-)

Søvnen er det ikke så mye man kan gjøre med- men går jo ann å prøve de "vanlige" kjærringråda som varmt bad med beroligende olje, varmt å drikke og unngå å spise før man legger seg og div.

og så for du prøve å slappe av på dagen når du har fri..

Skrevet

Hvis ikke du har gått igjennom noe slikt selv så er det ikke lett å sette seg inn i! tror du ikke jeg ønsker at jeg hadde sluppet å gå igjennom dette å kunne kost meg i sv.skapet? jeg VET at det ikke er noe å trakte etter å verken bli igangsatt eller ks. Ingen av delene er noen lett utevei, det er jeg fullstendig klar over!

Jeg hadde to blødninger en under fødselen mistet da mellom 1-1,5 liter blod å en 2 uker etter fødselen hvor jeg mistet like mye å da ble haste operert for blødningene stoppet ikke. Fikk den gangen beskjed om at dette skulle følges nøye opp nestegang og at det beste var om fødselen skjedde i kontrollerte former.

Noe de har gått bort i fra nå. å med 3 forskjellige leger som alle mener forskjellig så blir man rett å slett fortvilet!

så nå vurderer de fra uke til uke hvordan fødselen skal skje. sist var det litt modent men ikke nok til at igangsetting var gunstig og jeg. så jeg er helt enig i at jeg ikke skulle settes igang da. å jeg vet at de gjør vurderingene så godt de kan. men man må jo stille spørsmål man lurer på å jeg hadde håpet at noen gjerne hadde noen tips.

estimering vet jeg at kan være unøyaktig. men når målene spriker så mye å begge de forskjellige legene sier at de er sikre i sin sak å at de ikke pleier å ta feil med mer enn +\-300 g så blir man litt forvirra!

prøv å gå en mnd uten søvn så skal vi heller prates med etterpå!. alle kjærringråd er utprøvd, samme er akkupunktur å det hele! så jeg har rett å slett gitt opp søvnen nå å bare innfunnet meg med at maseriene forsvinner etterfødselen å jeg får heller sove da.

Skrevet

takk, går nok kjempe fint. å jeg satser på null blødninger og andre komplikasjoner denne ganga

Skrevet

jeg tenkte at jeg skulle notere ned spm på et ark å ta det med så kan jeg å legen gå igjennom dem punkt for punkt. Men siden de også har funnet noe feil på nyrene til junior så skal jo dette også vurderes itillegg til tidligere blødninger å hele den mølja der. å så syns jeg det er greit å vite hva som evt skjer om det skulle bli overtid å igangsetting som de helst vil unngå.

Skrevet

Huff kan ikke være noe særlig å gå rundt slik du gjør om dagen. Må være utrolig slitsomt! Du fødte vaginalt sist gang med tvillinger eller?

Jeg syns det høres litt rart ut hvis de ikke har vurdert keisersnitt i ditt tilfelle. Nå vet ikke jeg hva som forårsaket blødningene osv annet enn at du sier at du hadde komplikasjoner med blødning under og etter fødselen. Men kanskje dette er noe du ikke hadde risikert med keisersnitt? Hmm. Syns du skal forklare det du skrev i det første innlegget i denne tråden til legene. Hadde det vært meg hadde jeg spurt om hvor kontrollert en igangsatt fødsel er.. Og hva farene for en evt blødning er denne gangen.. Hvorfor de vil at du skal bli satt igang framfor ks osv. (var noen spørsmål jeg kom på i farta. Mulig du allerede har spurt om dette men..)

Prøv å hold deg mye i ro og ikke anstrenge deg så mye slik at kroppen får ro selvom du ikke får sove. Ellers så sover jeg veldig godt av Herbs goodnight urtete :) Lykke til med samtalen og fødselen =)

Skrevet

Må bare tilføye en ting... Prøv alle de rådene for modning og igangsetting av fødsel som var samlet i en tråd som ble lagt ut her..

Noen av de jeg husker i farta; spise ananas, lakser olje, sex, hoppe tau, gå i trapper, vaske, spise sterk mat....

Skrevet

mulig jeg er litt kvass men synes du har en tendens til å overdrive og dra strikken litt vel langt i MANGE av innleggene du skriver!

selvfølgelig skal man få lov å stille de spørsmålene man lurer på- og det MÅ du gjøre og, for du tenker tydligvis mye omkring dette!

Nå vet jeg ikke noe om disse blødningene- og skal derfor ikke uttale meg om det- men grunnen til at de kanskje har gått vekk i fra det de fortalte deg ved sist fødsel- er for at det var i 04 alså hele 6år siden (hvis det stemmer m nicket ditt da) De har da mer kunnskaper nå!

og siden du blir vurdert fra uke til uke og det er forskjellige leger så er det jo all grunn til å tro at de konferer med hverandre!

vekst estimeringa spriker mye mer en dette- det kan du selv lese om på alle de ulike trådene om dette temaet- hos meg tok de ca 700g feil sist og ser det er flere som er opp mot en kg feilberegnet. Så dette er langt fra så nøyaktig som du kanskje tror?!

Har ingen planer om å gå en mnd uten søvn- så det trenger vi ikke tenke på :-p men som jeg har sagt før- de setter ikke igang hvis det ikke er nødvendig- så da synes jeg du skal stole på at de har ting under kontroll!

Skjønner heller ikke vitsen med å prøve å sette igang selv med masse kjærringråd og dill- det blir jo muligens bare verre med flere kynnere og maserier.?!? det vet du jo ikke!?!

dessuten burde du av alle (etter alle innleggene dine om SI vaksina og div forskrifter, regler og artikkler du heviste til da) lett ha satt deg inn i den forskningen som er skrevet om å prøve å sette igang fødsel selv... Det er hvertfall IKKE positivt!

Uansett lykke til i morgen!

Skrevet

Hei!

Huff, det høres ikke greit ut, skjønner at du er bekymret:(

Kan de prøve å strippe deg, for å hjelpe ting litt igang, uten drypp?

Da jeg skulle føde nr 2, tok de vannet, men ting stoppet opp etter en stund, og det ble snakk om å sette i gang med drypp. Men så ble det vaktskifte, og jeg fikk en jordmor som hadde skrevet hovedoppgave om bryststimulering for å sette i gang fødsel. Det jeg gjorde var å virkelig dra til skikkelig, akkurat som når man håndmelker, skikkelige tak. Skulle gjøre dette på begge brystene samtidig helt til jeg kjente en rie komme. Da stoppet jeg til rien var over, og gjentok det samme. Etter 2-3 omganger var fødselen skikkelig i gang, og babyen var ute noen få timer senere. Dette funket altså superbra på meg! Jeg kommer til å prøve det samme på egenhånd hvis det drøyer denne gangen.

Skjønner godt at søvnmangel gjør alt verre også, jeg sliter med søvn pga sterk bekkenløsning, i tillegg til jernmangel.

Det med vektestimering tror jeg også at du skal ta med en klype salt, jeg har hørt om utrolig mange som har fått feil opplysninger. Sist gang fikk jeg vite i uke 32 at babyen ville veie minst 4300 g ved fødsel. Ti dager før termin kom han, og veide bare 3400 g.

Det beste rådet jeg kan gi deg er å forklare så godt du kan for legen at du virkelig er bekymret, og at du har fått mange forskjellige beskjeder, og at det er vanskelig for deg å vite hvem du skal tro på. Be om forklaringer/ grunner for hvorfor de anbefaler ting.

Lykke til:)

Skrevet

De har strippet meg to ganger allerede, har hjulpet litt på maseriene. er opphold i en del timer før det starter med noen gode tak for så å dabbe av. å gå over i maserier igjen.

De timene uten maserier er utrolig deilige!

Blir sikkert til at de gjør det i gjen om ikke alt ligger til rette for igangsetting. Jeg har ikke planer om å prøve meg på verken lakser olje eller noen slags igangsettende kjærring råd frister ikke med styrtfødsel å fullruptur!, har hatt det litt morro med de uskyldige rådene som å spise litt annanas og kanelboller ( hvilket jeg har fått dilla på :)

Å sex må man jo ha :D

Har prøvd kjærringrådene for søvn å de funket ikke så har ikke store troa på at verken te eller hoppetau får igang noen fødsel.

Trollmor:)

Bekkenløsning er noe herk. har heldigvis sluppet unna det værste denne ganga var veldig plaget sist. denne ganga begynnte jeg med behandlig i uke 6 å har klart å holde det i sjakk. ja vet at de der estimeringene ikke er til å stole på. er derfor jeg blir litt forvirra når de virker så skrå sikre i sin sak. ut skal ungen uansett å jeg ønsker aller helst å føde vaginalt så sant det er forsvarlig. hadde en fin fødsel sist med unntak av blødningene så det å føde skremmer meg ikke.. ikke alle som er så heldige å kan føde vaginalt med tvillinger.

Jeg skal skrive ned alt jeg lurer på å be om en skikkelig forklaring i morra slik at jeg slipper å gå rundt å være forvirra.

Hvor lenge har du igjen til termin trollmor?

Skrevet

Hei.

Vil bare dele mine erfaringer ved å bli satt igang. jeg fikk 3 modningstabletter, og ting gikk fort, drømmefødsel i mine øyne, mista litt blod, men de er så flinke så det var liksom ikke noe problem ;)

Mange som synd det er mye verre med igangsatt, jeg har jo ikke noe annet å sammenligne med, men jeg er ikke skremt ;)

Håper det hjelper deg litt, fortell de som det er, så blir du nok tatt godt hånd om :): Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...