Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal for første gang til jordmor neste uke (min 2. kontroll). Hva foregår der? Bør faren være med, eller har det ikke noen hensikt?:) Hva er vanlig??:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du bestemme selv :) Sambo synes det er kjempegøy å bli med, høre hjertelyd, følge med på at magen vokser, stille spørsmål.. Jordmor synes også det er flott at han følger opp :) han vil få med seg mest mulig info han og, han kjenner jo ikke ting på kroppen, så han tar det igjen med å være med på alle kontroller osv :) Jordmor hadde en del brosjyrer til han også.

Tror bare det er positivt og spennende for han om du tar han med! :)

Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig, men min mann ble med til jordmor hver gang sist. Jeg følte det hemmende, mange ting jeg ikke surte om fordi han var der og jeg synes enkelte ting er småflaut å snakke om foran ham. jeg syntes også det var viktig at han ikke syntes jeg sutra så det var endel lager jeg ikke fortalte jm/lege at jeg hadde. Viste seg å være ulurt.

Jeg anbefaler at far ikke blir med til alle kontrollene, kanskje en eller to dersom han vil det. Har brukt lang tid for å få "lov" til å gå til kontroller uten far, siden man er så likestilt at man tilogmed sier at far er gravid( ?), men det er jo faktisk slik at det er kvinnens kro det er snakk om.

Jeg mangler en bokstav i tastaturet mitt så å et ar av ordene må du gjette hva det skal stå;)

Skrevet

Takker for svar:)

Han vil gjerne være med, så han kan få være med første gangen:) Jeg ville ikke ta han med hvis d ikke var vanlig:)

Skrevet

samboeren min var med på alle timene mine sist.. tenker at han skal være med denne gangen også om han vil.. foreløpig har han vært med på innvendig sjekk pga blødninger..

Skrevet

skal til jm for første gang i morra vi..

skal ha med sambo,tror de har godt av og være med.. følge med litt.

vite hva vi går i gjennom... hehe

Skrevet

Og nå svar fra en blivende far:)

Samboeren min var på første jordmor-besøk for en mnd. tid siden og jeg var ikke med da, men hørte hun hadde fått høre hjertelyd etc. så jeg blir med på neste besøk.. Har du problemer med å snakke om de mest intime tingene forran mannen din er det kanskje ingen dum ide å dra alene første gang, men det er jo langt fra sikkert at du har da:)

Jeg følte meg iaf. ikke som en som "driter i det" bare fordi jeg ikke var med første gang, men det virket som en helt vanlig kontroll egentlig..men gleder meg til å høre hjertelyd nå som det føles ut som en god stund siden vi var på ultralyd!

lykke til!

Skrevet

Min mann har ikke vært med til jordmor kontrollene. Men det er ikke så stort poeng heller føler vi, for eneste han ville fått ut av det var i såfall å høre hjertelyden. Å se meg gå på vekta og prate om ligamentsmerter og urinprøver er jo egentlig ikke så givende for far. Ultralyd er viktigere sånn sett mener nå vi. Det er jo ikke så at han ikke bryr seg av den grunn, bare at ingen av oss synes det er noen vits.

Men nå skal det også sies at det har blitt en del ultralyder både i fortid og framtid på oss på grunn av høyrisikograviditet. Så det kan jo være annerledes for dere. Det er litt som man føler det selv. De fleste venninnene mine som har vært/er gravide har gått til jordmor alene.

Skrevet

Pappaen her er også egentlig mest interessert i hjertelyden, og her om dagen ble det klart at han ikke engang kommer til å kunne være med på UL til uka! Nå bor vi mildt sagt usentralt og har to fra før, så jeg har ikke prioritert å ordne barnevakt osv så vi kan dra begge to - tror han mest har vært med som moralsk støtte før. Og for å minne meg på alt jeg klager over til daglig, men glemmer å nevne for JM...

Skrevet

Første gang hos jordmor er det lagt opp ekstra tid til informasjon, spørsmål ol, jordmødrene er veldig fornøyd vis faren er med:o)

Skrevet

Han var med første gang, med førstemann, men det blir litt for mye snakk om meg :-) Så han ble med bare den gangen og på UL.

Denne gangen har han kun vært med på UL:-)

Synes det er veldig greit, kan snakke litt mer fritt om alle "jentetingene" føler jeg:-))

Skrevet

Flott å få høre litt forskjellige ting her.

Tenkte at hvis d ble snakk om fødsel og ting rundt der, så er det jo greit for far at han blir forberedt også. Fødselen gruer jeg meg skikkelig for, så hadde tenkt å ta opp d! Men jeg har ingen plager/intime ting som jeg ikke kan prate om med han tilstede.

Så bra at vi har en far som er engasjert og svarer også:)

Min kjærest blir nok med neste fredag, så får vi se om han syntes d var noe å være med på. Nå har vi allerede vært på 3 UL da:) hehe.

Skrevet

sambo og jeg var på første jm besøk i dag..

og virket som sambo likte det..

spes når fikk høre hjertelyden til den lille <3

var derfor jeg ville ha med meg han så han kunne høre det og....

så frem over kan han få velge selv om vil være med..(ikke at jeg tvang han nå da.. hehe)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...