Gå til innhold

Noen med astmabarn her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår har astma. Hun er 1 år så dette er litt nytt for oss. Hun har en ekkel hes hoste og hoster også opp slim. Er dette en typisk astmating?

Hun har ventolin og singulair. Legen på hs syns det er rart vi ikke har fått en annen ting, kortison ett eller annet og mente vi måtte ta kontakt med barnelegen igjen. Kan dette hjelpe på hosten? Og hva bruker dere til deres små?

Alle erfaringer mottas med takk. Sikkert noen med mye kunnskap rundt dette her!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja den hosten er typisk for astma.

Jeg kjenner ikke til singulair, min sønn fikk ventoline og flutide (kortison innhalasjon) når han var 16 mnd.

Det hjalp på hosten hans i alle fall. Han er nå 2 1/2 år og bruker disse 2 enda. Han er egentlig ganske fin med jevnlig medisinering, men har slitt i vinter så er glad vi snart skal inn til barnelegen igjen.

Skrevet

Takk. Da er det nok denne flutide legen mener vi bør ha. Hvordan virker denne da.

Synd at han har slitt i vinter da... Kjip den hosten....

Skrevet

Hei,

jeg er absolutt ingen ekspert på astma, men sønnen min på 2.5 fikk diagnosen for litt over 1 år siden (han var da rundt 16 mnd).

Han har aldri hatt noen form for astma-anfall, men blir veldig tett og surklete ved forkjølelse. Kalles derfor astmabronkitt. Vi ble sendt til utredning på barnepoliklinikk, og han fikk deretter diagnosen. Noe av grunnen til vi fikk diagnosen var at pappaen har astma og at gutten hadde hatt flere tilfeller med hoste/surkling. Men jeg vil legge til at dette var 3 mnd etter at han begynte i barnehagen + at vanlige høstforkjølelser sto i kø, så var nok litt naturlige årsaker til at han var mye tett.

Vi fikk Flutide som forebyggende (morgen og kveld) og Ventolin for anfall (aldri hatt anfall) eller ved begynnende forkjølelse. Var på ny kontroll i høst og legen mener vi skal begynne med nedtrapping av medisin.

Noe jeg har merket meg i høst er at han ofte hoster (nesten tørrhoste) i kaldt vær. Har derfor fått tak i såkalt Jonas-maske som gjør at den kalde luften varmes opp via et filter før den trekkes ned i lungene. Dette kan du få gjennom NAV, få legen til å skrive rekvisisjon. Tenker dette kan være forebyggende (med tanke på alle langrennsløpere som har astma..etter mange treningstimer i kaldt vær).

Vi har god kontakt med barnelegen på poliklinikken. vi fikk også tilbud om å være med på kurs for foreldre med astmabarn, dette var veldig nyttig. Jeg må innrømme at jeg ikke "trodde" på diagnosen hans før jeg hadde vært med på dette kurset, at folk med astma kun kunne ha "hosteproblemer" var nytt og ukjent for meg (de astmatikerne jeg har kjent har hatt skikkelige anfall og pipende pust).

Som sagt, min gutt har fått diagnosen men det er stort håp om at han "vokser det av seg".

Håper dette var til LITT hjelp ihvertfall:-)

Skrevet

Tusen takk for langt og bra svar!!!

Her mangler også de typiske astma anfallene. Det er denne stygge hosten, og hun har surklet siden hun ble født. Føler det er rart å bruke ventolin mot hosten. Men vi prøver jo det. Blir lite søvn til tider.

Skal ta kontakt med barnelege og høre om vi bør prøve Flutide.

Jonasmaske har jeg tenkt en del på, lurte på å kjøpe den selv. Men kanskje greit å få det dekt. Koster jo en del.

Skrevet

Lillebror fikk prøve astmamedisiner i fjor vinter etter hosting i flere uker som aldri tok slutt og begynte igjen før det var ferdig. Han hadde da allerede gått 6 mnd i bhg uten å bli smittet av noe spesielt hele sommeren. Begynte i mai.

Han hadde falsk krupp, ørebetennelser, hosting osv. Han har også atopisk eksem og allergier.

Han hoster lite nå når han er medisinert, og barnelegen som jeg var hos i vår (etter at "vintersymptomene" omtrent var borte) mente jeg skulle trappe ned og ikke være så ivrig på at alt var pga astmaen. Ble helt paff, hadde hatt den tøffe vinteren!

Han var fin hele våren og sommeren, prøvde å trappe ned. Han fikk flutide bare på kveld og når jeg kuttet den ut så var det gråting, hosting, våken netter ol fra første kveld.

Høsten kom og han var mer hjemme enn i bhg. Han har hatt øreVONDT flere ganger. Går ikke til legen hver gang, for de gjør jo ikke noe. Paracet og nesespray så lenge han holder ut, stakkar!

I vinter når det var så kaldt hylte han etter 10 min ute og kollapset flere ganger når vi kom inn igjen. Kunne derfor ikke vente på behandling av søknad om jonas varmemaske og kjøpte selv. Jeg fikk han ikke til å gå med den, men bhg gjorde =D

Føler heller ikke at han har så masse astma, om jeg kan si det slik, men prøver jeg å slutte på medisinene er han på hardkjør. Skal som sagt heldigvis inn igjen og håper at en ny lege kan høre litt på meg og se på han nå når det er vinter og han ikke er helt god.

Hadde bare bedt om ny henvisning. Det er ventetid og kan være godt å være inne uten at det går for lenge når barnet er så liten.

Skrevet

Hei

Jeg har ikke astma barn men jeg har det selv og har hatt det siden jeg var 9 mnd, jeg hadde en maskin jeg satt og pusta inn i husker jeg, den var helt genial.

Været ute nå er det værste for oss med astma, jeg bruker ikke medisiner hver dag lengre, men så fort det regner, blir tåkete, eller er veldig kaldt så blir jeg kjempe tett.

Hvis deres små går i barnehagen så ville jeg sagt i fra at den lille burde være inne når været er sånn.

Det er drepen for lungene våres for å si det sånn.

Skrevet

Tusen takk alle sammen.

Hun har også allergier og atopisk eksem. Skal ringe barnelegen i morgen. Ser nå at ventolin ikke er det vi bør bruke. Sykehuset som har gitt oss disse medisinene. Så barnelegen vår mente også det var rart vi ikke hadde fått F. Men hva vet vi liksom.... ?

Vi får time stort sett med en gang, hun er veldig plaget....

Skrevet

Trasig med sønnen din da Moota. Håper det ordner seg

HI

Skrevet

Og den anonyme. Ikke lett med disse legene gitt.

Skrevet

Og hvorfor burde ikke hun ha ventoline? Jenta vår har astma og går på ventoline hver dag. Dette i tillegg til Singulair og Flutide (+atrovent som vi blander i ventoline) alt på forstøverapparat. Nå tar hun medisin 3-5 ganger daglig.

Vinterstid hadde vi ikke klart oss uten ventoline. Dette er medisin hun må ha for å klare å aktivisere seg uten å begynne å f.eks hoste. Flutiden er en kortisonmedisin hun går på året men denne brukes ikke som akuttmedisin. Når vi er i syden på sommeren kan vi kutte kraftig ned på alle medisinene kanskje slutte helt med Flutide må vi alltid ha samme dose av.¨

Så jeg kan ikke se at det er gjort noe galt i å gi henne ventoline og singulair for singulair er jo langtidsvirkende.

Jenta vår har også allergi og eksem i tillegg så går mye tid til behandling. Husk å søke hjelpestønad.

Skrevet

hehehe om jeg var litt skarp i innlegget så var ikke det meningen MEN jeg tror at medisinen du fikk var helt ok. Så vil de kanskje regulere den når de ser hvordan det går med barnet. For man finner ofte ikke den "perfekte" medisin med en gang til astmabarn :).

Lykke til :) Hilsen 22.10

Skrevet

Det går helt fint du! Takk for svar. Ja det er vel litt prøving og feiling som skal til så vi får bare fortsette med det.

Vi har alt fått både hjelpestønad og grunnstønad.

HI

Skrevet

Kan jeg spør på hvilket grunnlag du har fått grunnstønad?

Skrevet

Jenta vår har infeksjonsutløyst astma, eller såkalt barneastma om du vil.

Ho fekk diagnosen ved 11 mnd, etter å ha hosta og vore tett meir eller mindre konstant sidan ho var 6 veker gamal. Det var hoste som var det største problemet heile vegen, med unntak av den gongen ved 6 veker då ho var så tett at eg trudde ho ikkje skulle få puste. Var truleg rs-viruset ho hadde då. Ho hosta mykje, spesielt om natta, og sommaren då ho var rundt 8 mnd var verst. Då hosta ho til ho kasta opp mange gongar.

Ho begynte på medisiner ved 11 mnd, ventoline som anfallsmedisin og flutide forebyggande. Ventoline skal ho alltid ha når ho har problem, altså frå ho begynner å bli forkjølt og til ei veke etter at ho er bra igjen (hos småbarn med astma er det langt meir vanleg å hoste enn å hvese/pipe forresten).

Det har hjelpt utruleg bra! Før vi begynte på medisiner hosta ho mellom 4 og 8 veker i etterkant av kvar forkjølelse (som kom med 1-2 mnd mellomrom...), med medisiner varte hosten berre 1-2 veker :o)

I fjor sommar prøvde vi å kutte ut all medisin, etter at jenta hadde vore symptomfri i 5-6 veker, men det fungerte ikkje. Ho begynte å hoste etter ei veke begge gongane. No i vinter derimot har det gått bedre, vi slutta med medisin i midten av desember (etter å ha gått ned frå flutide 2x dagleg til 1x dagleg og så 1x annankvar dag) og ho har det bra så lengt i alle fall. Har hatt vannkoppar og vore forkjøla, men utan denne hosten. Eit par gongar har ho fått ventoline pga tetthet (i forbindelse med forkjølesen), og det har hjelpt der og då og vi har ikkje trengt å fortsette medisineringa utover dei par dagane.

Barn med astma får typsik to medisiner, ein anfallsmedisin (som opnar opp luftvegane) og ein forebyggande medisin (som behandlar problemet). Utan anfallsmedisinen vil ikkje den forebyggande medisinen kome seg ned i lungene og virke.

I jenta di sitt tilfelle er Singulair den forbygande medisinen, det høyrest i alle fall slik ut i følge www.felleskatalogen.no: "Singulair (...) Granulat, tyggetabletter 4 mg og 5 mg: Behandlingsalternativ til lavdose inhalasjonssteroider hos barn 2-14 år med mild vedvarende astma som ikke nylig har hatt alvorlige astmaanfall som har krevd bruk av orale kortikosteroider, og for pasienter hvor det er vist at inhalasjonssteroider ikke kan brukes."

Anfallsmedisin (ofte ventoline) blir og gitt til barn som ikkje nødvendigvis har astma, men som er plaga med hoste og tetthet ved forkjølelse.

Forresten: Sjølv om jenta vår har hatt ein kjempebra periode no (bedre enn nokon gong før på dei 2 år og 2 mnd ho har levd så langt), tåler ho kulde dårleg. Er det under 5 minus begynner ho å grine etter veldig kort tid ute. Seier at det er kaldt og vondt. Veit ikkje med sikkerhet kor det er vondt, men eg vil tru at det ikkje er godt for lunger med astmatendenser å puste inn iskald luft.

Skrevet

Det er på grunn av hvetemelallergi. Samme sats og vilkår som glutenallergi.

HI

Skrevet

Huff som hun har plagdes da.

Tusen takk for svar. Ble mye klokere nå. Kjenner oss så godt igjen. Her er det også hosting i ukesvis etter infeksjoner.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...