Gjest Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 På kommunenivå. Og som kan fortelle litt om arbeidet dere gjør, hvor mye tid dere bruker osv. Er blitt spurt om å stille til valg, men er noe ambivalent. Er redd det ikke passer for en utslitt småbarnsmor;)
Kamomille Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 har hatt både på kommunenivå og på fylkesnivå. Mye av tiden går med til å lese sakspapirer, møter, planlegginger osv. Tar litt tid, men endel forberedelser kan jo gjøres på kveldstid. I tillegg kommer jo tiden brukt på kveldsmøter og helgesamlinger et par tre ganger i året. Hvis du er interessert i politikk så er det jo veldig interessant. Hvis du ikke er sælig interessert kan det bli et ork:)
Gjest Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Jeg er jo interessert, men er redd for å gape over for mye. Foregår det meste på kveldstid? Og dersom det er møteaktivitet på dagtid, blir man da frikjøpt fra jobb? Hvor lang tid blir man valgt for? 4 år? Var ikke forberedt på dette i det hele tatt, da jeg ikke har deltatt på et eneste møte siste året.
CAT77 Skrevet 20. januar 2010 #4 Skrevet 20. januar 2010 Hei! Jeg har hatt det i mange år, men hvor mye jobb er avhengig av hvor aktivt partiet er, om du har noen spesielle ansvarsområder i styret etc. I mellomårene er det ikke nødvendigvis så mye, men i valgår og da spesielt i valgkampen, er det masse! Det er mye lesing av sakspapirer også, ihvertfall hvis du vil sette deg litt inn i saker som diskuteres. Mye er interessant, andre ting ikke! Jeg satt i tillegg som vara i komunestyret og det var mange fryktelig kjedelige møter! Men samtidig lærer man masse og får opparbeidet seg et bra nettverk! I tillegg er det viktig at folk engasjerer seg! Desverre alt for få som gjør det! For min del gikk det greit å kombinere med barn, men litt hektisk i perioder!
CAT77 Skrevet 20. januar 2010 #5 Skrevet 20. januar 2010 Er det styre i et politisk parti eller kommunestyret du har blitt forespurt om? Stor forskjell på arbeidsmengde for å si det sånn. Det meste foregår på kvelden!
Gjest Skrevet 20. januar 2010 #6 Skrevet 20. januar 2010 Det er i partistyret. Hva mener du er mest arbeid? Partistyret eller bystyret?
Kamomille Skrevet 20. januar 2010 #7 Skrevet 20. januar 2010 Nei, man blir ikke frikjøpt for styreverv:) Noen blir frikjøpt som folkevalgt, men det er ganske sjeldent på kommunenivå. Styrearbeid foregår som regel på kveldstid siden de fleste har jobb på dagtid!! Du velges for 1 eller 2 år av gangen - på årsmøtet
CAT77 Skrevet 20. januar 2010 #8 Skrevet 20. januar 2010 Partistyret innebærer normalt mye mindre jobb enn om du blir folkevalgt til by eller kommunestyre. Og det er mye mindre sakspapirer å gå igjennom. Min erfaring er at man selv bestemmer litt hvor mye jobb man vil ha.De fleste partier har en masse aktiviteter man kan delta på i tilegg til vanlige styremøter! Det er normalt at man velges for et eller to år!
Gjest Skrevet 20. januar 2010 #9 Skrevet 20. januar 2010 Tusen takk for svar dere to! Jeg lander vel på å takke ja. Ønsker meg på sikt en plass i bystyret, og da er vel dette god trening.
CAT77 Skrevet 20. januar 2010 #10 Skrevet 20. januar 2010 Så bra! Det er viktig at det er unge, kvinnlige styrerepresenanter også! Det er ofte en overvekt av de som er 50 +!
Gjest Skrevet 20. januar 2010 #11 Skrevet 20. januar 2010 Ja, jeg glir rett inn som yngstemann:) Det er på en måte en rolle jeg ikke føler meg bekvem med. Liker dårlig å være under opplæring. Foretrekker å mestre det jeg driver med. Men innser jo at det er en dårlig egenskap, så i så måte er jo dette fin-fin trening for meg:)
piano♫ Skrevet 20. januar 2010 #12 Skrevet 20. januar 2010 Sitter i kommunestyret, formannskapet og lokallagsstyret (nestleder). Arbeidet i lokallaget tar minst tid, det er en del kveldsmøter, avisskriving, forberedelser til møter (men sakene er jeg jo ofte "inne i", siden jeg sitter i kommunestyret) og "stå på stand"-økter i forkant av valgene eller ved ymse aksjoner. Det er langt mer arbeid å sitte i formannskap/kommunestyre, men samme saken behandles jo ofte to ganger, og det er dermed ikke dobbel saksmengde. Møtene her foregår i vår kommune på dagtid. Kommunerådsmøtene (forberedende møter i partiet og koalisjonsgruppen) skjer på kveldstid. Men om det er litt arbeid, så er det mest av alt kjempespennende, og man får virkelig mulighet til å påvirke lokalmiljøet! Jeg føler en stor glede ved å engasjere meg, bidra og oppnå resultater!
piano♫ Skrevet 20. januar 2010 #13 Skrevet 20. januar 2010 Har forresten 3 søte små nå, hvorav ei permisjonsfrøken. Hun har vært med meg på alle typer møter, både på dagtid og kveldstid, valgvake etc etc fra hun var to uker gammel. Har bare fått positive reaksjoner på det. Nå er hun halvåret og begynner å bli litt i overkant pratsom - men nå er det også lettere å få noen til å passe henne ei lita stund :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå