Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 Usikker her. Hva synes dere? Burde vår tre åring være med i begravelsen til min svigermor? De har hatt ett veldig nært forhold og han har vært på overnatting hos henne 1-2 ganger per uke siden han var baby. Trenger noen innspill her....
It's all about me Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 Jeg synes det er en eselvfølge at barn skal få være med i slike begravelser. De har sorg de trenger å behandle de også og å se denne sermonien hjelper mye for dem også. Ikke minst for å virkelig se at personen de er glad ikke kommer tilbake. Å stenge de ute for dette kan muligens være enklest akkurat nå, men det vil slå tilbake på en i ettertid. Dessutten kan humøret og energien til en 3-åringen være god salve på såret for andre sørgende.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Så lenge de har hatt et nært forhold, synes jeg det er naturlig at han får være med, men det spørs på 3-åringen også da. klarer han å sitte i ro en stund? Da min bestemor døde for et par årsiden, var datteren til mitt søskenbarn med, hun la blomster og en tegning på kisten.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #4 Skrevet 20. januar 2010 Hvis du ikke har en veeldig god grunn for å ikke ha han med, så syns jeg absolutt han bør være med!! Min toåring var med farfarens begravelse i sommer, og det ble vi anbefalt av psykologer som vi kjenner..
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #5 Skrevet 20. januar 2010 Klart det! Etter min mening er det en selvfølge!
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #6 Skrevet 20. januar 2010 Jeg syns ikke det! Hva får en 3-åring ut av det? Det er lenge å sitte stille og det er veldig forstyrrende for sørgende mennesker med et urolig barn ved en slik høytidelig handling som en begravelse er. Snakk selvfølgelig med han om det som har hendt/ skal hende og vis bilder fra begravelsen. Men jeg skjønner ikke hva han har der å gjøre.
Miss Misantrop Skrevet 20. januar 2010 #7 Skrevet 20. januar 2010 Ja. Helt klart. Var selv 3 år under min bestefars begravelse, husker det godt og det var en ok avsluttning.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #8 Skrevet 20. januar 2010 Og at du ikke skjønner det viser jo bare at du har lite kunnskap om barn, sorg og behov.
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 20. januar 2010 #9 Skrevet 20. januar 2010 det er opp til dere men hvis dere er flinke til å forklare og har masse tid og er avslappet og trygge, er det jo liten grunn til å holde han utenfor. Jeg stod foran samme problem sist uke da vi skulle i begravelse til min mor. Vi valgte å holde jentene våre (3 år og en på 2år) hos en veninne som passet de under begravelsen. Uken før hadde vi vært på syning på sykehus kapellet og begge jentene fikk sagt hade til henne der hun lå. de så henne i kisten og etterpå da lokket ble skrudd på. Min bror hadde sine unger med i begravelsen, de er 6 år og 2 år. det var ikke noe problem, selv om minste barnet ble urolig og måtte tas ut fra kirken. Personlig var det nok for meg å ta meg av min egen sorg pluss min stefar og min bror, Det var veldig sterkt følelsesmessig og det var viktig å være 100% tilstede og ikke distrahert. Desseuten ville jeg spare de for alle de triste menneskene og ikke minst å se meg så utafor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå