Gå til innhold

Aktiv sykemelding - hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en full sykemelding siden oktober nå. Har stort sett bare ringt legen og fått nye når foregående har utløpt.

Men sist over telefonen ble vi enige om at jeg skulle prøve aktiv sykemelding. Trodde da at hun kom til å skrive ut en sykemelding som jeg kunne hente på kontoret.

Men nei? Har sett litt på NAV, men blir ikke klok. Er det sånn at arbeidsgiver og jeg skal fylle ut et skjema og sende til NAV? Og at dette bare er en søknad? Hvorlang tid tar det før det er bekreftet da, eller evt avkreftet?

Og skal ikke legen min inn i bildet i det hele tatt?

Arbeidsgiver er helt blank. Det er en ganske nystartet bedrift, ingen har vært syke før...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, det er ikke så komoplisert som det kanskje høres ut:) Arrbeidsgiver må fylle ut et skjema som han finner på nav.no, så må du og arbeidsgiver skrive en kontrakt på hva slags arbeid du skal gjøre i as-perioden, legen må godkjenne det dere er enige om og SÅ sendes hele greia til nav:) Nav avkrefter det nok ikke, så lenge vilkårene er oppfylt: Du skal ikke gjøre ditt vanlige arbeid når du er aktivt sykemeldt:)

Skrevet

Jeg er på AS nå, men tror ikke arbeidsgiver'n min har gjort noe. Men nå har jeg ikke vært 100% før da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...